10 obiceiuri culinare nesanatoase

Timp estimat de citire3 minute, 11 secunde

„Cate bordeie atatea obiceie” spune o vorba din popor, lucru valabil atat in cazul felului in care mancam, cat si in cazul modului de preparare al alimentelor. Nimeni nu se naste invatat si cu totii facem greseli mai mari sau mai mici cand vine vorba de gatit, importanta fiind insa disponibilitatea fiecaruia de a-si corecta obiceiurile culinare. Acest articol are menirea de a va da cateva sfaturi care va vor tine departe de cele mai comune greseli culinare si alimentare.

1. Prima si poate una dintre cele mai frecvente greseli culinare este utilizarea in cantitate mare a uleiului in  prepararea diverselor mancaruri si, de asemenea, incalzirea excesiva a acestuia pana in momentul in care iese fum. In situatia in care uleiul ajunge la o temperatura prea ridicata (tradusa prin prezenta fumului) acesta elimina o serie de substante cancerigene.

2. Din lipsa timpului, senzatiei de foame imperioase sau obisnuintei, multi au tendinta sa prepare o cantitate cat mai mare de mancare o data, fara sa portioneze alimentele. Acest lucru poate impiedica alimentele sa se prepare corect din punct de vedere termic si de asemenea va va tenta sa mancati o cantitate mai mare. Iar o cantitate mai mare este sinonima cu cresterea in greutate.

3. Renuntati la cuptorul cu microunde: numeroase studii au demonstrat efectul nociv pe care acesta il are asupra alimentelor incalzite/gatite cu ajutorul lui. Cu alte cuvinte alimentele isi pierd din beneficiile nutritive, ca sa nu mai vorbim de ipoteza cancerigena a microundelor.

4. Scapati de ustensilele din aluminiu si evitati sa gatiti in oale care sunt facute din acest material deoarece este periculos pentru organism. Nu degeaba sunt studii care atesta legatura dintre aluminiu si boala Alzheimer.

5. Mancati cat mai multe cruditati (fructe si legume). Cu cat acestea sunt expuse la temperaturi ridicate prin fierbere sau alte modalitati de preparare, cu atat mai mult isi vor pierde substantele nutritive (ca vitaminele si antioxidantii).

6. Mai usor cu amestecatul incontinuu in momentul prepararii alimentelor, deoarece acest lucru presupune modificarea temperaturii la care se gateste prin ridicarea capacului sau prin deschiderea cuptorului. In acest fel, amestecatul excesiv poate prelungi timpul de gatire si, implicit, distrugerea nutrientilor si chiar modificarea  gustului si a texturii bucatelor.

7. Decat gatitul unei oale enorme de ciorba sau unei tavi imense de mancare, ca sa ajunga o saptamana intreaga, mai bine gatiti cantitati mai mici la 2 zile. O mancare nu mai este tocmai proaspata dupa 3 zile chiar daca nu miroase sau nu isi schimba gustul. Gatind mai des si mai putin cantitativ veti avea parte atat de o varietate culinara, cat si de un organism mai sanatos.

8. Nu plecati la cumparaturi fara o lista atent intocmita si evitati, odata ajunsi in locul tentatiilor supreme (supermarketul), sa cumparati alimente de care nu aveti nevoie si care vor sfarsi aruncate la gunoi. Economia si discernamantul la cumparaturi vor fi aliatii unui organism sanatos si armonios.

9. Condimente proaspete versus condimente uscate? Decat sa cumparati o multime de pliculete cu condimente uscate, mai bine optati pentru cele proaspete. In momentul de fata exista pe piata o varietate bogata de plante aromate in ghiveci, ca sa nu mai vorbim ca puteti chiar planta patrunjel, oregano, marar etc. In acest fel veti avea in bucatarie propria sursa de vitamine gata sa dea gust bucatelor.

10. Cea mai nociva modalitate de a gati carnea este prajitul! Carnea este unul din alimentele cel mai des consumate la noi in tara. Din pacate, in timpul supunerii acesteia la temperaturi ridicate (prin prajire), se pot elimina o serie de substante toxice pentru organism. O modalitate facila si la indemana oricui de a evita acest lucru este marinarea acesteia inainte de prepararea propriu-zisa. Marinarea presupune,  in general, o actiune de absorbtie a unei cantitati de lichid aromat printre fibrele carnii prin lasarea acesteia intr-o solutie de apa cu condimente.

Dr. Alin Popescu
www.dralinpopescu.ro

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu