Test: Mananci pe fond de stres?

Timp estimat de citire3 minute, 10 secunde

Mancam pentru ca ni se face „o foame de lup”, pentru ca suferim de plictiseala sau de singuratate. Mancam pentru ca trecem pe langa o cofetarie, pentru ca am baut prea mult sau am fost la o petrecere, pentru ca cineva a gatit si nu vrem sa dezamagim, pentru ca vrem sa mancam egal cu partenerul/partenera… sau pur si simplu pentru ca suntem deprimati. Daca va suna familiare aceste scuze pentru mancatul exagerat, atunci cel mai probabil problemele voastre legate de kilogramele in plus sunt cauzate de mancatul emotional.

Faceti un test si verificati cat de mult va afecteaza mancatul emotional! Raspundeti la urmatoarele 7 intrebari, apoi verificati ce inseamna raspunsurile pe care le-ati dat.

Ultima oara cand ati mancat prea mult:
1. Ati observat ca foamea a aparut brusc sau a crescut treptat?
2. Cand vi s-a facut foame, ati simtit nevoia disperata sa mancati ceva imediat?
3. Cand vi se face foame, va satura orice mancare sau aveti nevoie de ceva bun anume ca sa simtiti satisfactie?
4. Cand ati mancat, ati dat atentie alimentelor pe care le-ati mancat sau doar ati inghitit fara sa bagati de seama ce e in farfurie?
5. Aveti un sentiment de vinovatie dupa ce ati mancat?
6. Mancati cand simtiti tulburari emotionale, cand sunteti obositi sau cand va simtiti plictisiti?
7. Ati inghitit mancarea foarte repede?

Raspunsurile la intrebarile testului:
1. Foamea produsa din cauze emotionale tinde sa apara deodata, in timp ce foamea produsa in mod natural apare treptat. Foamea fizica incepe cu un mic „huruit” in stomac, care devine mai puternic, si in final se dezvolta ca o durere de stomac, dar este un proces lent, foarte diferit de foamea produsa de cauze emotionale, care are o dezvoltare brusca si intensa.

2. Foamea datorata cauzelor emotionale va cere sa mancati imediat si vrea satisfactie imediata. Foamea fizica, pe de alta parte, va „astepta mancarea”.

3. Foamea din cauze emotionale necesita adesea anumite alimente pentru a fi satisfacuta – numai ciocolata, prajiturile, inghetata sau mancarea preferata vi se vor parea apetisante. Daca va este foame din cauze naturale, chiar si morcovii va vor parea deliciosi.

4. O diferenta intre foamea fizica si cea emotionala consta in capacitatea diferita de a constientiza ceea ce mancati. Pentru a potoli foamea fizica, in mod normal faceti alegeri constiente ale alimentelor, stiti cat de mult mancati ca sa va puteti opri cand apare senzatia de plin. Din contra, cand foamea este produsa de cauze emotionale, rar bagati de seama ce mancati.

5. Foamea din cauze emotionale duce adesea la sentimentul de vina sau la promisiuni ca data viitoare va veti hrani mai sanatos. Foamea fizica nu are niciun sentiment de vina atasat de ea pentru ca realizati faptul ca mancati pentru a va mentine sanatatea si energia.

6. Foamea emotionala are ca sursa o nemultumire, o grija care te roade, un gol in viata, pe care tinzi sa-l umpli cu mancare. Foamea fizica rezulta din cauze naturale, fiziologice.

7. Cand simtiti foamea fizica, puteti manca cu placere, savurand fiecare inghititura, dar cand mancati pentru a va satisface foamea cauzata de sentimente negative, se indeasa mancarea aproape pe nemestecate, la sfarsit nestiind cand si cum a disparut o cantitate mare de mancare din farfurie.

Daca incercati sa preveniti foamea datorata cauzelor emotionale doar cu calcularea caloriilor consumate este ca si cum ati cara apa cu ciurul. Tot ce puteti obtine este si mai multa frustrare, si deci o noua oportunitate de a manca emotional, pentru nereusita dietei. Este nevoie de o introspectie adanca si poate de ajutor din partea specialistilor (medici nutritionisti cu specializari in gestionarea emotiilor) pentru a controla foamea emotionala, pentru ca pe cat de reala este foamea, originile sale se afla in creier, nu in stomac. Va invitam la Slabit Inteligent!

Dr. Luminita Florea
Medic Nutritionist
Centrul de Nutritie Kilostop – Slabeste Inteligent!
www.kilostop.ro

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate