Supele de legume in dietele pentru slabit

Timp estimat de citire3 minute, 41 secunde

De curand, o prietena m-a rugat sa-i scriu o dieta. In iarna care a trecut nu a fost foarte atenta nici cu alimentatia, nici cu programul de miscare, asa ca are de pierdut cateva kilograme. M-a intrebat insa, tematoare: „Se poate si fara supa de varza?! Pentru ca nu pot sa sufar varza…”. In primul moment nu am inteles ce vrea sa spuna, dupa care m-am lamurit: ea crede ca respectiva supa ar fi un fel de pedeapsa care, daca nu este aplicata, nu se poate scapa de kilogramele in plus. Desigur, multi cred ca si prietena mea, de aceea m-am gandit sa scriu acest articol. 

Supa de varza din diete este o supa de legume ca oricare alta, iar ea poate fi inlocuita cu supe avand la baza diverse alte zarzavaturi: morcovi, pastarnac, patrunjel, ceapa, rosii, ardei grasi, fasole verde, dovlecei, broccoli, varza de Bruxelles, ciuperci de orice tip, orice leguma-frunza etc.
 Legumele excluse din genul acesta de supe sunt in primul rand cartofii (foarte calorigeni si cu un indice glicemic destul de ridicat, din cauza nivelului crescut de amidon), mazarea verde (si ea bogata in amidon) si cartofii dulci. As pune la „relativ interzisa” sfecla rosie, deoarece este bogata in zaharoza, deci are multe calorii. Totusi, este foarte nutritiva, deci adaugata intr-un amestec, in cantitate mica, este permisa.

Avantajele supei de varza?
In comparatie cu alte legume, varza are avantajul de a se gasi in Romania in orice sezon si acela de a fi mai bogata in vitamina C decat alte plante de iarna. Dar astazi diverse legume pot fi accesibilie de-a lungul intregului an, iar produse de genul rosiilor sau al broccoliului sunt cu mult mai avantajoase din punct de vedere nutritional, datorita bogatiei de antioxidanti si fitonutrienti anticancerigeni. Pe de alta parte, este bine ca vara tarziu si toamna sa ne facem o mica rezerva de amestecuri de legume pentru supe in congelator, eventual oparind legumele inainte de congelare (pentru a le mari durata de pastrare). Asta ne va scuti de batai de cap atunci cand vom dori sa mancam o supa hipocalorica.
 
Secrete de preparare
Cum pregatim supa de legume pentru a pastra cat mai bine nutrientii: multe din substantele valoroase din produsul crud se inactiveaza la tratament termic si la contactul cu oxigenul din aer. De aceea, taiati zarzavatul chiar inainte de fierbere si introduceti-l rapid in apa care fierbe. Pastrati pe tot parcursul tratamentului termic o temperatura cat mai ridicata si capacul pus la recipient. Nu prelungiti mai mult de 10 minute fierberea (socotind din momentul in care apa atinge 100 de grade). Foarte utile sunt oalele de fierbere etanse, care permit un tratament extrem de scurt si ferit de oxigen. In cazul in care folositi o astfel de oala, fierberea trebuie socotita din momentul in care dispozitivul special din capac incepe sa „fluiere” si nu trebuie sa dureze mai mult de 5 minute.

Nu adaugati niciodata bicarbonat la supa, desi unele retete il recomanda, ca sa se pastreze culoarea neschimbata la legume. Bicarbonatul distruge multe vitamine!

De ce se recomanda supele de legume in curele de slabire?
–    Sunt hipocalorice si totusi combat senzatia de foame. Chiar daca le adaugati la final o lingurita de ulei vegetal (de preferat dupa ce le-ati pus in farfurie), tot nu vor depasi 150 de calorii per portie. In schimb fibrele si apa vor destinde stomacul, stimuland mecanoreceptorii din peretii acestuia, dand senzatia de satietate.
–    Aduc nutrienti extrem de utili, mai ales ca majoritatea persoanelor la dieta risca sa nu aiba un aport suficient de minerale si vitamine. Cele mai multe legume sunt bogate in potasiu, magneziu, fier si alte microelemente, iar vitamina C pentru care sunt renumite nu se distruge decat in mica masura daca supa a fost preparata pastrandu-se regulile amintite mai sus.
–    Combat monotonia dietei, pentru ca se poate face un numar foarte mare de combinatii, din care sa rezulte preparate divers colorate, cu diferite arome si savori. Astfel, ne va fi mai usor sa urmam dieta, fara a avea frustrarile firesti care apar in astfel de situatii.
–    Fiind usor de digerat si cu calorii putine, pot fi servite si la ore tarzii, permitandu-ne sa mancam si seara. Astfel, scade probabilitatea trezirilor „de foame” din timpul noptii, care adesea sfarsesc in fata frigiderului.

Dr. Corina Zugravu
Specialist igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Un comentariu

Lasă un răspuns

  1. liuda 24 ani spune:

    eu am 68 kg voi putea sa slabesc cu asa dieta datimi va rog un sfat multumesc