Postul intermitent: ce este si cum il putem aplica?!

Timp estimat de citire2 minute, 58 secunde

Printre numeroasele tendinte care se remarca la ora actuala pe piata” dietelor, postul intermitent este una dintre cele mai bine sustinute din punct de vedere stiintific. In ce masura genul acesta de regim este sau nu sustenabil, ramane sa vedem in viitor, deoarece omul modern nu se impaca prea bine cu senzatia de foame.

Dupa cum ii arata si numele, postul intermitent alterneaza perioade in care poti manca alimente obisnuite si perioade in care nu trebuie sa mananci nimic. Ritmul perioadelor poate fi diferit, astfel fiind posibile modele de genul 16:8, 14:10, 20:4 (unde prima cifra este numarul de ore in care nu se mananca nimic) sau chiar 5:2, unde 2 zile de post alterneaza cu 5 zile de mancat. Inca si mai mult, exista forma ADF (alternative day fasting), unde o zi se mananca normal si urmatoarea zi se posteste.

De ce sa postesti intermitent?

Oamenii postesc din zorii omenirii, dar astazi cercetarile stiintifice au aratat ca astfel de momente pot fi avantajoase pentru starea de sanatate. Astfel, postul intermitent scade rezistenta la insulina si echilibreaza nivelul glicemiei. La nivelul sistemului imunitar, celulele T sunt „reprogramate”, scazandu-se procesele autoimune. Scade, de asemenea, secretia de citokine pro-inflamatorii. Scade tensiunea arteriala, scade nivelul trigliceridelor din sange si, chiar, poate scadea colesterolemia.

Postul intermitent a provocat, experimental, ameliorarea memoriei si a proceselor de invatare si chiar a reparat unele leziuni ce au urmat accidentelor ischemice cerebrale, deocamdata doar pe animale de laborator.

Cand perioada de post e lunga, rezervele de glicogen din ficat scad si organismul incepe sa foloseasca tesutul adipos ca sursa de energie, intrand in faza de ketogeneza.

Scazi in greutate

Postul intermitent poate duce la scaderea in greutate, dar nu ca prin minune, ci ca o consecinta simpla a deficitului caloric. Pentru a nu exista nicio confuzie, postul intermitent nu garanteaza automat pierderea kilogramelor. Daca in perioadele in care ai voie sa mananci, o faci in exces, nu va mai conta ca in alte momente nu mananci absolut nimic. Faptul ca multe voci lauda postul intermitent, lasandu-te sa crezi ca in perioadele de mancat ai voie sa te hranesti cu absolut orice, fara nicio restrictie calorica, te va induce in eroare si tot efortul va fi inutil.

Atentie la calorii!

Efectul postului intermitent se datoreaza faptului ca, limitandu-se intervalele de consum alimentar, se presupune ca, global, omul va manca mai putine calorii. Este vorba pana la urma de o restrictie calorica… ascunsa, chiar daca acest lucru e evident. Ca atare, ca postesti intermitent sau ca alegi o alta modalitate de a scadea in greutate, fii cu ochii pe calorii. Daca sunt prea multe, niciun post din lume nu te va ajuta.

Ce consumi in perioadele de post?

In principiu, este vorba numai de bauturi fara calorii, apa in principal, dar si ceaiuri. Se admite si cafeaua, dar evident fara lapte, frisca sau zahar. O poti indulci cu un indulcitor necalorigen. In unele modele de post intermitent, unde perioadele de post sunt foarte lungi, sunt admise cantitati mici de sucuri de fructe sau fructe ca atare, fara ca numarul de calorii sa depaseasca aproximativ 500 pe zi.

In concluzie, vreau sa subliniez ca postul intermitent trebuie inceput doar dupa ce vorbesti cu medicul. Deoarece el iti cunoaste eventualele probleme de sanatate, te poate sfatui cel mai bine daca metoda ti se potriveste sau nu si care din formulele orare sau zilnice ar fi cea adecvata. Exista situatii patologice care contraindica posturile (de exemplu, diabetul zaharat, ciroza, insuficienta renala) si e nevoie, totusi, de un sfat de specialitate inainte de a porni pe acest drum.

Dr. Corina Zugravu

Medic primar igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu

Articole recomandate

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F