Mit: galbenusul nu este sanatos!

Timp estimat de citire3 minute, 36 secunde

Ouale sunt o adevarata “bomba” nutritiva, dar, intr-o anumita perioada, au fost puse la zid de nutritionisti din cauza faptului ca ar creste colesterolul. Dar este sau nu adevarat? A venit momentul sa dam cartile pe fata in privinta beneficiilor nutritive ale oului!

Ouale sunt o sursa fantastica de nutrienti

Adevarul este ca ouale nu sunt doar o sursa fantastica de proteine slabe si acizi grasi sanatosi pentru inima Omega 3, dar, de asemenea, contin multi nutrienti importanti.

Un ou mare are in jur de 186 de miligrame de colesterol – cantitate ce se regaseste in intregime in galbenus. Din moment ce colesterolul provenit din alimentatie era blamat ca fiind cauza principala a nivelului crescut de colesterol din sange, galbenusul de ou a fost exclus din alimentatie si toata lumea opta doar pentru albus. Trebuie sa tinem minte ca, totusi, albusul de ou este o sursa grozava si sanatoasa de proteine, dar cu siguranta exista loc in dieta pentru oul intreg! Daca medicul nu ti-a recomandat altceva, poti sa te bucuri de toate beneficiile nutritive ale unui ou intreg.

Motive pentru care merita sa consumi oul intreg:

Adevaratul pericol pentru nivelul de colesterol sunt grasimile saturate si trans

Acum multi ani, cand oamenii de stiinta au aflat ca nivelul crescut de colesterol din sange este asociat cu afectiuni cardiovasculare, se credea ca alimentele bogate in colesterol erau cauza principala a nivelului mare de colesterol din sange. Acum, 25 de ani mai tarziu, oamenii de stiinta au ajuns la concluzia ca acest colesterol alimentar nu este atat de rau – grasimile saturate si trans au un efect mult mai mare asupra nivelului de colesterol din sange!

Organismul tau are de fapt nevoie de colesterolul din carne si oua pentru a produce testosteron, ce iti creste nivelul de energie si te ajuta sa-ti dezvolti musculatura, ceea ce te ajuta sa arzi mai multe calorii. Un studiu de la Universitatea din Connecticut arata ca grasimea din galbenusul de ou ajuta, de fapt, la diminuarea colesterolului “rau” din organism (LDL). Uita de ideea ca oul, in special galbenusul, este periculos pentru sanatatea ta! Conform American Heart Association, limita recomandata de colesterol alimentar este de 300 miligrame pentru persoanele cu valori normale a LDL-ului. Totusi, daca stii ca ai probleme cu nivelul de colesterol sau ai cazuri de afectiuni cardiovasculare in familie, este bine sa discuti cu medicul inainte.

Ouale intregi contin multe vitamine si minerale

Oul intreg este un aliment aproape perfect, ce contine aproape toate vitaminele si mineralele de care organismul tau are nevoie pentru a functiona. Oul este una dintre putinele surse alimentare de vitamina D si contine 7 grame de proteine de foarte buna calitate. De asemenea, ouale intregi sunt pline de acizi grasi Omega 3 si iti ofera multe vitamine din gama B si nutrienti – B6, B12, riboflavina, acid folic – care, de fapt, pot preveni afectiunile cardiovasculare. L-arginina, un amino acid din oua, este esentiala pentru ca organismul tau sa poata produce proteine si hormoni de crestere. Un alt amino acid din oua, leucina, ajuta organismul sa produca hormoni de crestere, dar si sa echilibreze nivelul de zahar din sange.

Galbenusul in sine contine mare parte dintre aceste vitamine si minerale, plus multe proteine. Daca mananci doar albusul, pierzi toate aceste beneficii nutritionale si beneficiezi doar de 3,5 grame (jumatate) din cantitatea de proteine.

Oul este sanatos daca il prepari corect

Daca iti prajesti oul in unt plin de grasimi saturate si il servesti cu sunca bogata tot in grasimi saturate, acesta va avea un impact negativ asupra nivelului tau de coelsterol. In schimb, incalzeste ulei de masline la foc mic intr-o tigaie de fonta si iti vei pregati ouale in cel mai sanatos mod. Atunci cand pregatesti omleta sau alte preparate cu o cantitate mai mare de oua, poti combina ouale intregi cu albusurile separate. Motivul este ca ouale intregi contin destul de multe grasimi. Asadar, daca pregatesti ceva cu mai mult de doua oua, inlocuieste o parte dintre ouale intregi cu albusuri.

Concluzie: ouale intregi sunt o “bomba” de vitamine esentiale si minerale, de care organismul nostru are nevoie – mare parte din aceste vitamine si minerale se gasesc in galbenus! Daca mananci oua intregi cu moderatie, faci un gest sanatos pentru organismul tau, dar daca servesti preparate cu o cantitate mare de oua, incearca sa inlocuiesti o parte dintre ouale intregi cu albusuri.

Sursa: jillianmichaels.com

Raluca Baciu

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu