Metabolismul, adevaratul secret al kilogramelor in plus

Dr. Alin Popescu, medic primar medicina sportiva

Timp estimat de citire3 minute, 9 secunde

Se spune despre anumite persoane ca au metabolism „accelerat” si despre altele ca au metabolism „incetinit”. Despre ce este vorba insa? De ce unele persoane au parte de un metabolism „accelerat” si altele nu? Sa analizam situatia.Termenul de metabolism deriva de la cuvantul grecesc „metabole”, care inseamna schimbare si, din punct de vedere biologic, reprezinta totalitatea proceselor (chimice) care se petrec intr-un organism in vederea unui dublu scop, si anume:

  • producerea de energie necesara vietii;
  • formarea, dezvoltarea si reinnoirea suportului material al acesteia.

Metabolismul sta la baza activitatii vitale si confera celulei functionalitate automata. Are doua laturi: latura asimilatiei (anabolismul) = proces endergonic si a dezasimilatiei (catabolismul) = proces exergonic. Aceste doua procese ale metabolismului sunt cuplate si se intretin reciproc – dezasimilatia intretine asimilatia prin energie celulara care rezulta din degradarea oxidativa a moleculelor organice.

Tot genetica…
Metabolismul este un proces continuu de degradare si refacere. Auzim vorbindu-se cel mai des despre metabolism accelerat. In general, in organism functia si structura celulelor (inclusiv a celor adipoase) este rezultatul  raportului dintre asimilatie si dezasimilatie, care se desfasoara concomitent si cu viteze variabile.  Functia fiecarei celule din organism este determinata de raportul viteza asimilatiei/viteza dezasimilatiei. Daca predomina dezasimilatia, rezulta un bilant negativ in organism; daca predomina asimilatia, avem un bilant pozitiv la nivelul celulelor, deci si al celor adipoase. Astfel, unele persoane au o viteza mai mare a anabolismului – si astfel asimileaza mai repede, iar altele o viteza mai mica a anabolismului si mai mare a catabolismului – persoane care nu asimileaza asa rapid. Insa aceste viteze in organismul uman sunt reglate de factori neuroumorali, cum ar fi: sistemul nervos vegetativ simpatic si hormonii. Factorii neuroumorali au insa o componenta transmisa genetic.

Exista anumite persoane care se nasc cu capacitatea unei viteze mai mari a dezasimilatiei (cei cu metabolism ”accelerat”) la nivelul  celulelor adipoase, aceasta fiind reglata in functie de constelatia hormonala si sistemul nervos vegetativ al respectivei persoane. In acest caz, digestia lor este accelerata, substantele nutritive si metabolizarea lor se face mai repede de catre organism, astfel ca nu au timp sa se asimileze in organism.

Odata cu inaintarea in varsta, mai precis dupa 30 de ani, apare un „declin” al metabolismului, in care viteza anabolismului este mai mare, chiar si la cei cu metabolism ”accelerat” si astfel depunerea de grasime se realizeaza mai rapid. La varsta a treia, in functie de factorii neuroumorali si insotind procesul de imbatranire, apare tendinta de a creste viteza catabolismului.

Dieta pentru schimbarea metabolismului

Exista si o dieta pentru schimbarea metabolismului. Este impropriu denumita asa, dar apare sub aceasta titulatura in multe zone din literatura de specialitate. Cura dureaza doua saptamani, este grea, dar este efficienta. “Schimbarea” metabolismului este semnificativa, astfel incat la sfarsitul dietei se poate reveni la alimentatia normala fara a mai lua in greutate timp de 10- 12 luni. Daca se respecta regimul zilnic, punct cu punct, se poate pierde pana la 85% din grasimea acumulata in tesuturi. Ca principii, dieta mai sus mentionata presupune:

  • Orice adaos de aliment in afara celor permise in cura (2-3 bomboane, o guma de mestecat, un biscuit, un pahar de bere sau vin) impune oprirea imediata a curei, fiindca ea nu mai are niciun efect. Cura poate fi reluata abia peste 4 luni ;
  • Daca nu rezistati sa tineti dieta mai mult de 6 zile (respectand
  • corect prevederile alimentare), opriti-va si reluati cura dupa 3 luni ;
  • Pentru a putea respecta dieta prescrisa, evitati in cele 2 saptamani vizitele prietenilor si iesirile in cluburi sau restaurante. E mai usor asa!
  • Daca va chinuie foamea, beti apa plata, chiar 3,5-4 litri/zi;
  • Salata verde cuprinsa in dieta trebuie sa fie proaspata ;
  • Cafeaua nu poate fi inlocuita cu ceai sau invers.
Dr. Alin Popescu
Specialist medicina sportiva
garda 1108@yahoo.com

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

medic primar medicina sportiva

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate