Mancatul compulsiv: ce poti face pentru a-l evita?

Timp estimat de citire2 minute, 37 secunde

Mancatul compulsiv este o tulburare alimentara si se refera la inlocuirea unor goluri interioare sau emotionale cu mancare. Stari precum tristete, deprimare, stres sau singuratate afectiva sunt inlocuite cu o stare de liniste aparenta indusa de gestul de a manca.

Esti in aceasta situatie daca:

  • Cu cat mananci mai mult, cu atat ai impresia ca starea de spirit ti se imbunatateste.
  • Nu te simti nicodata indeajuns de plin, deoarece motivul nu este legat de alimente, asadar golul emotional ramane si de aici si senzatia ca stomacul este gol in continuare oricat de mult ai manca.
  • Te ascunzi de ceilalti pentru a putea manca in liniste si a evita situatia in care sa dai explicatii.
  • Dupa ce ai mancat mult, poti simti sentimente de vinovatie.

Studiile arata ca cei care se confrunta cu mancatul compulsiv au avut cel putin un episod depresiv de-a lungul vietii.

Tulburarea poate avea radacini in copilarie

Aceasta tulburare de alimentatie a fost dobandita preponderent de catre cei care au suferit de un deficit de atentie si afectiune din partea parintilor. Sunt parinti care nu stiu sa-si exprime sentimentele in cuvinte si apeleaza la actul de a hrani pentru a compensa lipsa de implicare din relatia cu copiii. In acest fel, copilul, inconstient, va gasi ca salvare in orice situatie acest act de a manca. Acest aspect functioneaza ca un mecanism de aparare in momentele in care este nevoit sa faca fata anumitor situatii sau emotii.

Majoritatea celor afectati de aceasta tulburare au probleme majore de greutate, Acest lucru duce la o imagine de sine negativa si probleme de adaptare sociala.

Cateva lucruri pe care le poti face pentru a evita mancatul compulsiv:

  • Invata sa ai un program dupa care sa mananci, asigura-te ca la fiecare masa iti iei nutrientii necesari, iar corpul nu va mai simti lipsa lor si nu-ti va mai cere de mancare decat la urmatoarea masa. Acest lucru te va scapa rontait, mai ales pe fond emotional. Incearca sa nu ai in preajma alimente care te-ar putea ispiti.
  • Alege sa faci miscare in momentele in care te simti incarcat emotional. In felul acesta vei putea inlocui golul interior pe care il umpleai mancand cu placerea de a face sport datorita descarcarii substantelor responsabile cu starea de bine.
  • Cand te plictisesti, incearca sa nu mananci, gaseste alta modalitate de a-ti umple acest spatiu. Cauta sa faci ceea ce-ti place, ce-ti creeaza placere, cauta un hobby care necesita timp si concentrare.
  • Incearca sa petreci timpul intr-un mod relaxant, eventual cu prietenii daca acest lucru iti face placere, citeste o carte, du-te la un film. Iti va aduce o stare de bine si de relaxare a corpului, lucru benefic pentru a nu simti nevoia de a manca pe fond emotional.
  • Incearca sa constientizezi in ce situatii apare aceasta nevoie de a manca, pentru ce este substitut. Fie ca este vorba de o problema in cuplu, fie ca e vorba de situatii legate de munca sau de orice situatii din contextul zilnic, apeleaza la un specialist care te va ajuta sa intelegi si sa treci peste aceasta situatie in care te afli.

Ionut Iamandi

Psiholog clinician

Facebook: Spuse si Nespuse pe Divan

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F