Hrana in starile de oboseala

Timp estimat de citire3 minute, 23 secunde

Oricine a simtit, fie si pentru cateva zile pe an, ca il cuprinde oboseala, ca munca la serviciu devine din zi in zi mai greu de finalizat…ca intra „intr-o pasa proasta”. Pare un cerc vicios ce ne cuprinde uneori la schimbarea de anotimp, sau dupa o perioada de alimentatie monotona, sau cand se strang mai multe nopti nedormite. Oboseala are multe cauze, si nu implica mereu o boala.

Daca varianta unui diagnostic explicit a fost inlaturata (anemie, etc.) si nici nu este urmarea unui efort fizic intens ori prelungit, atunci putem lua in consideratie oboseala psihogena (urmare a stresului permanent, a lipsei de activitate fizica), singura sau acompaniata de un dezechilibru alimentar.

Daca realizam ca ceva este in neregula inseamna ca jumatate din rau a fost deja inlaturat. Cel mai bine ar fi sa gasim ce anume este nociv in mediul din jur si ce obiceiuri proaste putem remedia. O prima masura ar fi sporirea atentiei pentru propria persoana si cresterea perioadei zilnice de somn. De mare folos este si efectuarea unei activitati fizice in mod regulat, precum minim un sfert de ora de incalzire a grupelor musculare si exercitii usoare. Dar si mai important este modul de alimentatie al persoanei care se simte obosita.

Rezervele de vitamine si oligominerale

Prinsi intre grijile zilnice nu ne gasim timp pentru a manca pe indelete dimineata si la pranz, ne amagim foamea cu gustari concentrate sau semipreparate bogate in conservanti. Nici nu este greu ca astfel in cateva luni de regim monoton organismul sa isi epuizeze rezervele de vitamine si oligominerale. De obicei aparitia oboselii este acompaniata de o scadere a fierului si magneziului din corp, de o functionare precara a digestiei sau de aport insuficient de lichide. Este momentul sa luam masuri corectoare. Hrana poate fi rapid variata, imbunatatita. Vor fi preferate alimentele bogate in fier si magneziu si sursele de vitamine si oligominerale.

10 sfaturi importante

Urmatoarele zece sfaturi sunt utile in cazul oboselii si este indicat a fi respectate cel putin trei saptamani pentru a aparea rezultate benefice:  Fierul se poate lua din carne (vita, pasare), peste, viscere ( mai ales ficat), galbenusul de ou, legume verzi, nuci, soia, unele fructe ( prune, caise, citrice). El va fi mai usor absorbit intestinal prin digestia combinata de carne si alimente bogate in vitamina C (rosii, varza, citrice). Ceaiul si cafeaua dimpotriva, scad absorbtia fierului in organism. Magneziul poate fi sporit prin consum de carne, lapte, nuci, legume verzi. Cele mai pretioase alimente adaugate in dieta persoanelor ce se plang de oboseala par a fi fructele bogate in vitamina C, substanta antioxidanta ce temporizeaza imbatranirea tesuturilor. Dintre toate aceste fructe se remarcă lamaile, urmate de mere. Este bine sa se stimuleze cresterea absorbtiei de acid folic prin consum de legume verzi sau de oleaginoase.

Vitamina B12 din organism va creste prin consum de carne, peste, oua. Pentru un plus de iod si seleniu consumati o data pe saptamana produse marine. Se va trece la un regim de crutare a ficatului prin evitarea prajelilor, abuzului de grasimi, se va renunta la ciocolata. Se recomanda renuntarea la alcool si diminuarea fumatului. Putem ajuta rinichii sa elimine mai rapid produsii de catabolism prin consum de lichide (apa, ceaiuri de fructe) pe tot parcursul zilei – minim 2 l/zi repartizati in 5-6 prize. Excesul de dulciuri este daunator, in schimb doua lingurite de miere pe zi va pot creste rezistenta la oboseala. Unii autori indica si consumul de fasole boabe, mazare, linte sau naut, alimente ce contin glucide complexe. Avantajul lor este ca ofera organismului suficiente calorii, dar glucidele se absorb treptat si nu duc la cresteri bruste ale glicemiei. Stimulentele de genul ceaiului negru, cafelei sau unele bauturile carbogazoase pot dauna dupa ce initial au produs o falsa senzatie de bine. Consumate pe termen lung ele pot dezechilibra ritmul veghe /somn si agrava oboseala. In concluzie aparitia oboselii necesita adoptarea unui regim de viata echilibrat, cu o dieta variata, cresterea perioadei de somn si renuntarea la comoditate – acum este cel mai indicat moment sa faceti miscare, jogging, plimbari.

Dr. Adriana Dima
Cella Center
Tel.: 410.98.52

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F