Frumusete si sanatate dulce acrisoara: citricele

Timp estimat de citire4 minute, 39 secunde

Fructele plantelor din familia Citridae (portocale, grapefruit, mandarine etc.) au un rol foarte important in sanatatea si dezvoltarea armonioasa a organismului si nu numai datorita vitaminelor pe care le contin. Astfel, studiile unei echipe de biologi din Scotia au dovedit ca sarurile minerale specifice citricelor faciliteaza absorbtia rapida a vitaminelor C si D si a unor aminoacizi de care depinde functionarea normala a sistemului nervos, a memoriei si organelor sexuale.

Recent s-au descoperit si o serie de pseudo-hormoni (cu rol in echilibrarea grasimilor de rezerva (importante in determinarea formelor estetice). Sistemul digestiv uman s-a adaptat in cursul evolutiei la a absorbi mai eficient vitaminele C si D in prezenta unor combinatii de saruri de magneziu si zinc continute in citrice.  

Absorbtia vitaminei C din citrice este de 20 de ori mai eficienta, iar a vitaminei D de 15 ori, comparativ cu absorbtia mai lenta a acelorasi vitamine prezente in alte fructe. Sarurile prezente in citrice fac mai usor absorbabili unii aminoacizi din proteinele animale, extrem de importanti in mecanismele de reglare neuro-endocrina.

Studii recente privind beneficiile citricelor

S-a constatat, in urma experientelor pe cimpanzei, ca cei care consumau zilnic citrice aveau un sistem nervos mult mai echilibrat in stare de captivitate, comparativ cu cimpanzeii care preferau alte fructe. Aceleasi saruri de magneziu sunt responsabile si de absorbtia eficienta a unor aminoacizi din alimentatie, implicati direct in functionarea unor zone-cheie din sistemul nervos, inclusiv in memorizare, controlul agresivitatii si sexualitate. Absorbtia directa a acestor aminoacizi esentiali s-a dovedit a fi de 25 de ori mai rapida dupa consumul de citrice decat al altor fructe care contin aceleasi vitamine (cum ar fi merele).

Rolul citricelor  in mentinerea frumusetii

Dr. Tesse V.Cheney de la Univ. Manchester (Marea Britanie) a descoperit  in primavara acestui an ca in sucul fructului de portocale sunt prezente 17 substante organice capabile de a influenta activitatea endocrina a glandelor hipofiza, tiroida cat si a celor sexuale. Aceste substante nu prezinta asemanari chimice cu cele ale homonilor si cu toate acestea au capacitatea de a actiona destul de exact pe zonele de receptie ale celulelor construite pentru a inregistra mesajul hormonilor (numite receptori celulari).

Testele realizate pe tesuturi glandulare de cimpanzeu si maimute Rhesus ca si simularile pe calculator au aratat insa ca enigmaticele peptide din sucul de portocale dicteaza foarte exact sistemelor glandulare ce model de comenzi trebuie sa execute pentru distributia grasimilor. Astfel, s-a dovedit ca pseudo-hormonii din sucul de portocale dicteaza o anumita concentratie a actiunii diferitilor hormoni care are ca efect final reducerea drastica a stratului de grasimi suplimentare din zona abdomenului. Conform interpretarilor antropologilor englezi, efectul scaderii stratului de grasime din zona abdominala si din jurul taliei determinata de consumul de citrice se pare ca ar fi o reala adaptare a omului. Astfel, se considera ca omul tropical care a ajuns in vremurile de demult apuse in zonele citricelor pentru a cuceri Europa si Asia avea nevoie de o reglare a taliei si ponderabilitatii, pentru a face fata conditiei diferite climatic ce impunea o mobilitate corporala deosebita pentru vanatoare si lupta.

Citricele subtiaza talia

Din acest motiv, organismul uman ar fi cautat in citrice un medicament de reglare a taliei mult prea robuste pentru noile teritorii ostile ce avea sa le cucereasca. Ca urmare, consumul sporit de citrice din perioada marilor migratii ale speciei noastre din Africa mama spre restul lumii a obligat organismul uman sa foloseasca toate elementele naturale utile din portocale si mandarine pentru a-i ajuta sa fie mai supli si deci mai ageri.

Lasand la o parte istoria noastra atat de indepartata in prezent, consumul ponderat de citrice s-a dovedit extem de eficient in modelarea taliei si chiar in curele moderne de slabit. Pe langa efectul hormonal al reducerii stratului lipidic in jurul taliei, aceeasi cercetatori britanici au dovedit ca un consum zilnic de portocale sau mandarine scade cu 10-15% riscul aparitiei la femei a surplusului de grasimi in jurul gambelor si a partii inferioare a fetei (falci si gusa). S-a dovedit faptul ca 21% dintre femeile cu tendinta de ingrasare a fetei si 31% cu tendinte de conformare inestetica a gambelor pot reduce semnificativ aceste aspecte prin 2-3 cure anuale de citrice.

Cum sa mancam citricele

Pentru a profita pe deplin de efectul benefic al substantelor continute de citrice, este de indicat:

1. sa fie consumate crude (in cazul lamaiei trebuie sa folositi ca tampon gastric un varf de lingurita de bicarbonat de sodiu).
2. sa fie proaspete (tinute cat mai putin timp la temperaturi foarte scazute sau la temperatura camerei – variatiile de temperatura faciliteaza descompunerea sarurilor specifice).
3. sa fie bine mestecate pentru ca aroma sa declanseze reflexele specifice intestinale inainte de a incepe digestia pulpei fructului in stomac.
4. sa fie consumate la o jumatate de ora dupǎ pranz si fara a fi asociate cu alcool in salate de fructe sau cocktail-uri.
5. in cazul persoanelor care manifesta forme de hipoglicemie, hipocalcemie sau lipsa de magneziu, o mare importanta o are perceptia gustativa cat mai prelungita. In acest scop, este de preferat ca felia de lamaie, portocala, grepfrut sa fie pastrata mai mult timp in gura si mestecata cel putin 20 de secunde.

6 pasi in alegerea si consumul bauturilor citrice:

1. Sa nu fie acidulate (sa fie necarbonatate).
2. Sa nu contina alte arome decat cele naturale de citrice.
3. Sa fie servite reci, indiferent de anotimp.
4. Sa se bea cat mai incet, ca o cafea, mai ales dimineata.
5. Sa nu se fumeze, activ sau pasiv cand sunt consumate.
6. Sa nu fie consumate zilnic, in cantitati mari sau in loc de apa. Sa se evite excesul (peste 1l), mai ales daca se consuma dupa cina.

Marius Radu, cercetator Academia Romana

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu