Excesul ponderal pune în pericol sănătatea genunchilor

Timp estimat de citire4 minute, 11 secunde

Mai mult decât un inconvenient de ordin estetic, kilogramele în plus reprezintă un factor de risc major pentru apariția mai multor probleme de sănătate, suferința genunchilor, de cauză degenerativă, fiind printre primele pe listă. De altfel, specialiștii afirmă că aproximativ două treimi dintre cazurile de înlocuire a articulației genunchiului pot fi atribuite obezității.

Structură complexă, genunchiul este cea mai mare și mai rezistentă articulație a corpului. Este, de asemenea, și cel mai intens solicitată, fapt ce o predispune la accidentări, dar și la un grad sporit de uzură, în dependență directă de greutatea corporală pe care trebuie să o susțină. Practic, fiecare genunchi suportă greutatea corpului de peste 3.000 de ori pe zi, deoarece există tot atât de multe mișcări de flexie și extensie. În mod evident, cu cât aceasta e mai mare, cu atât crește presiunea pusă pe genunchi. „Impactul kilogramelor în plus asupra genunchilor este imens, aș putea spune devastator. În interiorul articulației există un coeficient de frecare, a cărui valoare este de 0.01. Supraîncărcarea va duce la creșterea lui, iar uzura se va observa de la vârsta de 40-50 de ani”, explică dr. Andrei Ioan Bogdan, medic primar ortopedie-traumatologie, fondator al clinicii de recuperare medicală „Centrokinetic”.

 În cazul femeilor supraponderale, se estimează că fiecare 5 kilograme date jos pot să scadă riscul de gonartroză cu mai mult de 50%. În cazul bărbaților, trecerea de la obezitate la supraponderalitate sau de la supraponderalitate la normoponderalitate conduce la o reducere a acestui risc cu până la 21,5%.

Semnele care dau alarma

Modificările degenerative își fac apariția într-o liniște cvasitotală. În stadiul incipient, simptomatologia este nesemnificativă sau chiar absentă. „Inițial, pacientul nu prezintă nicio disfuncție comună. Simptomele apar în timp, cuprinzând umflarea ușoară a genunchiului, scăderea mobilității, sensibilitatea și redoarea articulară după repaus. Ulterior, apar durerile la fiecare pas”, precizează specialistul. Cât despre crepitații, acele trosnete de genunchi care se aud, uneori, în timpul mersului, medicul spune că, în general, acestea sunt un disconfort mai degrabă de natură benignă: „Nu este nimic patologic în zgomotele individuale, deseori puternice, pe care le putem întâlni izolat la articulații. Este vorba despre presiunile din articulație care se amplifică odată cu anumite mișcări. Aceste zgomote ar trebui să ne îngrijoreze în momentul în care sunt succesive, de intensitate mică, și apar odată cu fiecare mișcare a unei articulații. Este un simptom care ar trebui să aducă pacientul la medic, întrucât poate semnala prezența afectării cartilajului articular.”

Scăderea în greutate, prioritatea nr 1

Pentru sănătatea genunchilor, fiecare kilogram în plus dat jos contează, întrucât înseamnă o încărcătură cu patru kilograme mai mică la fiecare pas. De aceea, scăderea în greutate este cel mai important pas în prevenția și tratarea artrozei instalate deja. „Putem spune că orice tratament recomandăm pacientului, efectele sunt minime dacă nu slăbește. Pacientul trebuie să înțeleagă că odată ce își dorește să trateze artroza, există mai multe etape, unele care țin de medic, altele care țin de el, și că nu pot fi făcute compromisuri. Uneori sunt întrebat dacă proteza este soluția. Da, este, dar această proteză se va deteriora în maximum 5-10 ani, dacă pacientul nu slăbește”, subliniază dr. Andrei Ioan Bogdan.

Măsuri recomandate

În cazul excesului ponderal, mai ales dacă vorbim de o supragreutate considerabilă, programele de slăbit trebuie alese cu mare atenție, astfel încât să menajeze genunchii și așa chinuiți. Potrivit ortopedului, în aceste situații alimentația controlată, sub îndrumarea unui medic specialist în boli de nutriție și metabolism, dar și chirurgia bariatrică sunt soluția,  inițierea unui program de activitate fizică trebuind să fie făcută cu mare precauție: „În mod regretabil, apar multe accidentări dintr-o superficialitate a modului de abordare a sportului, dintr-un entuziasm excesiv și dintr-o necorelare între ceea ce putem și ceea ce facem. Aș vrea să se rețină că în excesul ponderal, opțiunile în sfera sporturilor sunt limitate, prima recomandare fiind înotul. Este cel mai bun sport, întrucât în timpul practicării lui, genunchii nu suportă greutatea corpului și riscurile de accidentare sunt minime. În plus, stimulează marea majoritate a grupelor musculare. Și ciclismul este indicat, cu mențiunea ca bicicleta sa aibă spătar, pentru a proteja coloana lombară.”

„Protejarea genunchilor înseamnă să avem o greutate cât mai aproape de ideal, să facem sport măcar de trei ori pe săptămână pentru a întări musculatura și ligamentele, să facem o evaluare medicală măcar la 2 ani, după 45 de ani și să înțelegem că există un factor ereditar important al artrozei. Părinții cu artroză avansată o transmit copiilor, dar această artroză poate fi tratată în fazele inițiale prin terapii regenerative.”

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate