Dulciurile light

Timp estimat de citire3 minute, 3 secunde

Slabeste fara sa uiti gustul dulce! Produsele zaharoase sunt apreciate de consumatori datorita proprietatilor: gust, aroma, culoare. Cine poate rezista unei prajituri cu frisca si ciocolata? Totusi, zaharul creste rapid glicemia si, in afara de aportul energetic, nu ofera niciun beneficiu organismului. Corpul uman poate functiona fara vreun gram de zahar in alimentatie. Dar gustul… ce ne-am facem daca n-ar exista „dulcele”? Ca sa ne delectam fara prea mari procese de constiinta ca ne vom ingrasa, exista dulciurile light.

 

Dulciurile light contin indulcitori sintetici, fiind utilizate de catre persoanele care doresc sa slabeasca sau sa-si mentina greutatea, precum si de pacientii cu diabet. Un alt avantaj al produselor care contin indulcitori sintetici este ca nu produc carii dentare. Pentru aceste caracteristici au fost la mare cautare, dar la ora actuala exista foarte multe controverse legate de efectele indulcitorilor sintetici asupra organismului, mai ales cand sunt consumate in exces.
Cei mai cunoscuti indulcitori sintetici
Zaharina exista de aproximativ 100 de ani, nu are calorii, nu creste glicemia si este de 300 pana la 500 de ori mai dulce decat zaharul. Zaharina este considerat unul dintre cei mai siguri indulcitori.
Ciclamatul are o puterea de indulcire de 30-80 ori mai mare decat zaharul, cel mai utilizat fiind ciclamatul de sodiu. Datorita puterii de indulcire mici si a componentei reziduale neplacute, nu se recomanda utilizarea sa in concentratii mari.
Aspartamul a fost descoperit in 1965 si de atunci gama de produse alimentare in care este folosit s-a largit continuu. Este prezent in guma de mestecat, cereale, gelatina, bauturi carbogazoase. Actualmente este utilizat in peste 6000 de produse alimentare. In conditii nefavorabile de temperatura si pH se descompune rapid, de aceea nu poate fi folosit la gatit. Aspartamul are continut caloric, insa este de 160–220 de ori mai puternic decat sucroza, deci cantitati foarte mici sunt necesare pentru indulcire. Este contraindicat persoanelor care sufera de fenilcetonurie, o afectiune metabolica; de aceea produsele care contin aspartam au specificat pe eticheta ca reprezinta o sursa de fenilalanina.
Acesulfamul este un indulcitor cu stabilitate aproape nelimitata, putand fi folosit in majoritatea produselor alimentare. Aportul sau energetic este nul, dar se utilizeaza de obicei asociat cu alti indulcitori datorita componentei reziduale amare, care la concentratii mari afecteaza gustul produsului.

Dozele zilnice de indulcitori sintetici recomandate de Federatia Americana a Alimentelor si Medicamentelor sunt: aspartam 50 mg pe kilogram corp, zaharina 5 mg/kgc, acetilsulfam 15 mg/kgc. In ciuda informatiilor prezentate in diverse surse, indulcitorii sintetici aprobati pentru comercializare nu sunt periculosi pentru populatie si nu exista dovezi stiintifice care sa confirme ca acestia ar produce cancer.

Este important de retinut ca exista multe produse-capcana, care nu contin zahar, dar pot avea o cantitate apreciabila de faina care produce cresteri ale glicemiei. Sau pot avea un continut crescut de grasimi, de aceea au un numar mare de calorii, neasigurand succesul unei cure de slabire. Alteori zaharul este inlocuit de fructoza, manitol sau sorbitol, ceea ce inseamna un numar mare de calorii.

Moderatia, inainte de toate
Se stie ca renuntarea la zahar este oarecum similara cu renuntarea la un drog, dulciurile nefiind privite ca un desert, ci ca alimente de baza care ofera energie si consolare. in conditiile actuale in care stresul cotidian ne afecteaza viata, cea mai la indemana forma de alinare a problemelor de orice fel ramane consumul de alimente, in special dulciuri. Totusi, alimentele indulcite artificial au un continut caloric mai scazut si inlocuirea unui desert sau a unei bauturi cu zahar cu varianta sa dietetica este benefica. Consumul unei cantitati mari de alimente indulcite artificial, pornind de la ideea ca nu ingrasa, este una gresita.Ca in tot ceea ce inseamna alimentatie, moderatia este cea mai potrivita.

Dr. Lacramioara Branduse

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu