Dieta bogata in proteine

Timp estimat de citire4 minute, 33 secunde

Unele persoane se ingrasa chiar daca maninca putin, in timp ce altele nu reusesc sa creasca in greutate in pofida faptului ca maninca foarte mult. Totul tine de metabolismul fiecaruia…iar dieta bogata in proteine vrea sa te ajute sa slabesti mincind putin si sanatos.

Pe aceasta linie a metabolismului, s-au incercat numeroase diete, printre care si regimurile disociate. Pe ce se bazeaza acestea, cit sint de eficiente si… sanatoase, aflati din rindurile de mai jos.

REGIMUL DISOCIAT

Daca vreti sa stiti mai multe lucruri despre metabolism, aflati ca exista metabolismul energetic, metabolismul bazal (consumul minim de energie necesar pentru a intretine functiile vitale ale organismului aflat in repaus fizic si psihic la 20 grade) si metabolismele intermediare. Este vorba de metabolismul intermediar al celor trei clase principale de substante biologice: proteine, glucide, lipide.
 Dintre acestea, regimul disociat care se bazeaza preponderent pe metabolismul intermediar al proteinelor, a fost cel mai utilizat, cel mai eficient, dar si cel mai controversat.

ROLUL PROTEINELOR IN ORGANISM

Rol structural – de formare si crestere a celulelor si tesuturilor tinere si de refacere a celor uzate. De exemplu, in corpul unui adult de 70 kg exista 10-11kg proteine (din care 3,5 kg in muschi, 4 – 4,5 kg in lichidul interstitial, plasma si secretii, 2 kg in tesutul conjunctiv si 1kg in piele).
Rol biocatalitic – intrucit inlesnesc unele reactii in organism, prin unirea lor cu o parte din enzime. Toate acestea, ca si multi hormoni, sint de natura proteica, inclusiv anticorpii.
Rol energetic – in lipsa unor cantitati suficiente de glucide si lipide, dupa epuizarea rezervelor energetice, proteinele sint folosite ca surse de energie. Din arderea unui gram de proteine rezulta 4,1 kcal.
                Pe acest ultim rol al proteinelor se bazeaza dietele hiperproteice (bogate in proteine), care exclud din alimentatie glucidele si lipidele. S-a demonstrat ca, pentru a obtine 100 de calorii cu ajutorul proteinelor, organismul foloseste 30 de calorii din energia proprie. Metabolismul creste cu 30% atunci cind se consuma protidele. Iata un lucru care trebuie luat in considerare cind vrem sa stabilim un regim de slabire .

AVANTAJE ale dietei bogate in proteine

De obicei, in curele de slabire, prima scadere in greutate este data de pierderea de apa din tesuturi, urmata de pierderea masei musculare (in conditiile infometarii, proteinele din muschi furnizeaza aminoacizi, iar tesutul adipos este cel mai greu de inlaturat). De aceea, o dieta bogata in proteine nu lasa aceste proteine din muschi sa se epuizeze, scaderea in greutate in acest caz fiind pusa pe seama epuizarii rezervelor de glicogen (care sint depozitele de carbohidrati din organism) si a apei . Alt avantaj al dietelor este acela ca organismul consuma o cantitate importanta de energie din rezerve, mai mare decit pentru glucide sau lipide.
 

 DEZAVANTAJE ale dietei bogate in proteine

Acesta nu poate fi tinut de cei care sufera de diferite boli cronice in special afectiuni renale, cardiace, diabet zaharat. Din cauza lipsei de fibre vegetale din alimentatie, apar tulburari de tranzit – constipatie – (regimul trebuie combinat cu un ceai usor laxativ, indicat fiind ceaiul verde 1 – 2 cani pe zi, in functie de tranzitul fiecaruia). Este total contraindicat ceaiul de crusin, deoarece favorizeaza aparitia sindromului de colon iritabil. Intr-un astfel de regim se trece de la consumul preponderent de carbohidrati pentru producerea de energie, la consumul de corpi cetonici pe care-i sintetizeaza ficatul. Este un stres in plus pentru ficat si rinichi. In plus, regimul acidifiaza urina, putindu-se forma si pietre la rinichi. Atentie, la aportul de lichide care trebuie crescut considerabil: 3–4 litri/zi.
 

CALORII IN CINCI PORTII

Dieta bogata in proteine ar trebui sa contina 5 mese pe zi, deoarece distanta mare dintre mese (prinz – cina sau mic dejun – prinz), poate duce la o supresie a metabolismului, influentind negativ echilibrul de azot al organismului. In plus, produce oboseala, senzatie de foame intensa, alungata de cele mai multe ori prin alegerea unor alimente bogate in calorii, dar sarace din punct de vedere al nutrimentilor esentiali. Trebuie adaugate alimente care contin proteine de origine vegetala mai mult de 80 %. Ele se gasesc in: piine, fainoase, fructe, leguminoase uscate (soia, fasole, mazare, linte). Proteinele din lactate sint preferate datorita cantitatii mici de colesterol si grasimi.
ALIMENTE CARE ARD GRASIMEA
Carne (pui, peste, carne de vita) si produse din carne . De exemplu – carnea de pui sau vita poate fi fiarta sau gatita la cuptor in punga termica. Carnea de peste – la cuptor, invelita in folie de aluminiu; pot fi consumate si conserve de peste (hering, sprot) in sos tomat (au putine calorii – intre 100 – 180 calorii/conserva). Se recomanda si crenvurstii, de preferabil dimineata sau prinz. Poate fi introdusa si o masa care sa contina ficat de pui – o data pe saptamina; oua – 5/saptamina – daca va ingrijoreaza colesterolul, mincati doar albusul o data la 2 zile; lapte 1,8 % sau 0,1% grasime; brinza de vaci, iaurt.
 Exemplu : dimineata, la trezire, un ou fiert si un crenvurst
               ora 11- un iaurt
               ora 14 – 200 g carne (sub orice forma descrisa mai sus), la care puteti adauga doua linguri de brinza de vaci.
               ora 17 – o conserva peste in sos tomat sau trei bucatele de ficat de pui fiert.
               ora 19 – un pahar cu lapte sau un iaurt.
Puteti schimba alimentele si sa faceti mai multe combinatii. Atentie insa la cantitati!
NU UITATI: – cei 3 – 4 litri de apa pe zi
                  – ceaiul verde.
Acest regim poate fi tinut doua saptamini, dupa care puteti adauga fructe si legume, in diverse combinatii (exclus cartofii, orez, fasole uscata).
                 
Dr. Laura-Margareta Bara
medic medicina sportiva
                                                                                                                    e-mail: bara_laura@yahoo.com

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu