Dependenta de bauturile tip cola – de ce apare si cum o tratam?

Timp estimat de citire3 minute, 9 secunde

Nu trece nicio zi fara o bautura carbogazoasa sau, mai exact, una de tip cola? Sticlele stau asezate in rand pe rafturile frigiderului? La mesele luate in oras comanzi intotdeauna o sticla sau ai una in geanta, pentru orice eventulitate? Daca raspunsurile la aceste intrebari sunt afirmative, poti avea o problema, si anume dependenta de aceste bauturi.

Afla cum poti scapa de dependenta de bauturile tip cola!

Daca un consum moderat, al unei doze in fiecare zi, nu ridica probleme, afla ca exista multi oameni care consuma si pana la 2-4 litri pe zi.

Ce contin mai exact aceste bauturi?

In primul rand, zahar. Foarte mult zahar. Un litru contine 110 grame de zahar, echivalentul a 22 de lingurite. Tinand cont ca doza zilnica recomandata este de maximum 60 de grame pe zi, consumand un litru, ai consumat deja cantitatea pentru doua zile. Problemele care apar in urma consumului excesiv de zahar sunt cresterea in greutate care duce la obezitate, probleme cardiovasculare, hipertensiune, diabet zaharat si multe altele.

Acidul fosforic, un ingredient periculos

Acesta neutralizeaza gustul dulce al zaharului, astfel ca bautura are un gust placut si racoritor. Daca vei incerca sa pui intr-un litru de apa 22 de lingurite de zahar si sa bei, cel mai probabil iti va provoca o stare de greata. Acidul fosforic este recunoscut pentru interactiunea lui cu calciul si faptul ca favorizeaza eliminarea lui din organism. Daca asta nu ar fi destul, actioneaza si asupra dintilor, provocand erodarea lor. Astfel, consumatorii inraiti isi pierd inevitabil dantura.

Cafeina poate deveni un pericol

Consumata in cantitati rezonabile, echivalentul unei cafele pe zi, nu are efecte negative. Problema este ca un consum ridicat de bauturi tip cola aduce o cantitate prea mare de cafeina, care da dependenta. Ingredientele care dau dependenta sunt zaharul si cafeina!

Multe persoane care s-au hotarat sa renunte la consumul de bauturi carbogazoase, in special la cele de tip cola, au acuzat diferite simptome, care se catalogheaza ca simptome de sevraj: stari de greata si varsaturi, dureri de stomac si de cap, tremuraturi si frisoane, iritabilitate. Daca esti in aceasta situatie, cere ajutorul unui specialist!

Cum sa te lasi de cola?

Se poate renunta brusc la consum, in sensul ca din ziua X nu se va mai consuma nici macar o picatura de suc, sau se poate renunta treptat, reducand in fiecare zi doza. Daca se opteaza pentru reducerea dozei, este important ca aceasta sa scada cu cel putin 250 ml in fiecare zi sau la doua zile. Este importanta doza de pornire, astfel incat reducerea sa aduca la zero consumul in maximum doua saptamani.

Pentru ca persoanele depedente de aceasta bautura sunt vulnerabile la simpla ei vedere, se recomanda ca la inceput sa fie inlaturate orice tentatii care ar putea cauza revenirea la consum. Asa ca trebuie aruncate toate sticlele din casa, de la birou sau orice alt loc. In perioada aceasta de vulnerabilitate se recomanda si evitarea tentatiilor, cum ar fi o masa luata in oras sau mersul la magazin, la raionul de racoritoare, unde este foarte usor sa achizitionezi cateva sticle.

Sfaturi pentru consumatorii de cola care vor sa renunte

  • Calculeaza suma de bani pe care o cheltuiesti pe aceste bauturi intr-o luna. Vei ramane surprins de valoarea ei. Stabileste ca acest buget sa fie alocat pentru altceva, cu adevarat necesar.
  • Anunta cati mai multi prieteni sau persoane apropiate de decizie, pentru ca ei sa te sustina pe tot parcursul renuntarii. S-a demonstrat ca persoanele care isi fac publica decizia au sanse mult mai mari sa reuseasca.
  • Nu inlocui bauturile de tip cola normale cu cele fara zahar, din cauza ca in loc de zahar contin indulcitori chimici care nu sunt siguri pentru sanatate, dar si aceeasi cantitate de cafeina.
  • Este nevoie de multa ambitie si perseverenta, dar in final reusita va merita tot efortul!

Iulia Hadarean

Nutritionist-dietetician

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Un comentariu

Lasă un răspuns

  1. Andra spune:

    Nu este indicat sa spui ca vrei sa renunti la cola. Intrucat cei din jur isi doresc sa fi dependent. Dependenta o justifica pe a lor. Daca Eu renunt la cola colega mea de serviciu nu are de unde sa mai bea cola si ar trebui sa isi cumpere. Oamenii dependenti sunt mai usor de controlat.