Cititi etichetele alimentelor!

Timp estimat de citire3 minute, 47 secunde

Cand eram in scoala primara am primit o veste trista: sunt mioapa si va trebui sa port ochelari toata viata! Cand am implinit 40 de ani, alta veste trista: nu mai vad bine nici la citit si imi trebuie ochelari bifocali! Deci am probleme cu ochii… Dar indiferent de tipul de ochelari pe care am fost, sunt sau voi fi nevoita sa-i port, nu o sa renunt nicio data la bunul obicei al cititului etichetelor atunci cand cumpar mancare. Doar de aceea au fost puse acolo! Deci, va sfatuiesc, chiar va rog sa faceti la fel.

De ce?! Pentru ca pe ambalajele produselor alimentare sunt scrise informatii foarte importante asupra produsului in cauza, informatii care ne pot edifica asupra compozitiei acestuia si care ne pot determina ca pana la urma sa il achizitionam sau nu.

Termenul de valabilitate
Pana recent, in Romania, singurele informatii de pe ambalaj erau data pana la care produsul poate fi consumat si ingredientele. Valoarea termenului de valabilitate este usor de dedus. El este foarte important la produsele perisabile, unde trebuie inteles clar ca fiind momentul pana la care produsul poate fi consumat fara riscul de a fi alterat. La produsele mai putin sau greu perisabile este scris „A se consuma de preferinta inaintea datei”, ceea ce ne arata ca o mica depasire a acelei date este tolerabila.

Lista cu ingrediente
Ingredientele sunt scrise in ordinea cantitatii prezente in produs si este foarte bine sa le citim cu atentie. Chiar daca un ingredient este figurat mai catre finalul enumerarii, deci se gaseste intr-o cantitate mai mica, asta nu inseamna ca el este mai putin important. Daca, de exemplu, vrem sa evitam colorantii sau conservantii artificiali, o sa observam ca ei nu sunt niciodata primii pe lista, deoarece cantitatile folosite sunt mici, dar asta nu-i face cu nimic mai acceptabili in ceea ce consumam. Opinia mea este ca cele mai corespunzatoare produse sunt cele cu o reteta simpla, fara numeroase adosuri, la care lista ingredientelor este scurta. Aceasta ne indica un produs mai putin procesat si, deci, favorabil sanatatii. Atentie: si produsele cumparate de la raioanele cu vanzare asistata trebuie sa aiba etichete cu ingrediente si termen de valabilitate!

Mentiuni speciale
Pe ambalajele produselor mai pot exista mentiuni importante, de tipul: „contine fenilalanina” sau „produs pentru diabetici”. Ele sunt dedicate celor care sufera de anumite afectiuni si sunt nevoiti sa tina un anume tip de dieta. Health claim-urile, avantajele pentru sanatate ale unui aliment, pe care le putem de asemenea vedea inscrise pe ambalaje, sunt strict reglementate prin lege si, ca atare, nu ascund niciun neadevar. Tot pe etichete putem gasi informatii sau simboluri specifice produselor bio.

Etichetele nutritionale
In ultimii ani au aparut asa-zisele etichete nutritionale. Ele cuprind diferite date si, din nou, trebuie spus ca utilizarea lor este reglementata prin legi specifice, deci datele scrise sunt reale. Etichetele nutritionale dau informatii mai detaliate cu privire la nutrientii continuti de aliment. De regula, sunt figurate kilocaloriile (sau kilojoulii), proteinele, glucidele (detaliat si zaharuruile, care sunt carbohidratii simpli si este bine sa-i evitam), lipidele (detaliat, eventual, pe categorii; uneori este inscris si colesterolul). Pe unele produse este scrisa si cantitatea de sare (foarte importanta!!) sau a diferitelor vitamine si minerale. Toate acestea sunt date fie in grame (miligrame) la 100 g de produs (de cele mai multe ori), fie per portie (si atunci trebuie sa se mentioneze clar ce se intelege printr-o portie), fie in procente fata de doza zilnica recomandata. Pentru a usura accesul la aceste informatii detaliate, se discuta la ora actuala unde este mai bine sa se inscrie cifrele respective, pe fata sau spatele produsului.

In alte tari
In anumite tari europene se folosesc si „bulinele colorate”. Suna bine, dar lucururile nu sunt foarte simple. E clar ca nu e usor sa spui despre un aliment ca este daunator sau ca altul este sanatos prin culori, mai ales ca in nutritie lucrurile nu stau asa, nu exista nici alb, nici negru. Pe etichete sunt inscrise: continutul unor nutrienti problematici (sare, colesterol, grasimi saturate, calorii, zaharuri) si, in functie de cantitate, „bulinele” sunt verzi (cantitate mica), galbene (cantitate intermediara) sau rosii(cantitate mare). Astfel cumparatorul este sfatuit sa prefere alimentele unde domina verdele, in detrimentul celor unde domina rosul.

In concluzie, etichetele alimentelor devin din ce in ce mai complexe, insa ele dau date foarte detaliate in ceea ce priveste adecvarea nutritionala a produselor. De aceea, inca o data, va rugam sa le cititi!

Dr. Corina Aurelia Zugravu
Specialist igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F

Abonează-te