Cele mai noi recomandari pentru o inima sanatoasa

Timp estimat de citire3 minute, 48 secunde

Sunt anumite schimbari pe care le poti face chiar tu, incepand de astazi, ce te vor ajuta sa fii mai sanatos, sa te simti mai bine si sa iti protejezi sanatatea inimii, pe termen lung. Acesta este mesajul pe care l-a transmis o echipa de medici si institutii de sanatate ce si-au unit fortele pentru a oferi publicului larg, in anul 2012, un ghid pentru prevenirea aparitiei bolilor cardiovasculare.

Ghidul a fost realizat de experti medicali, sub supravegherea Asociatiei Europene pentru Preventie si Reabilitare Cardiovasculara si cuprinde cei mai importanti pasi pe care ii poti urma si tu, pentru a te bucura de o inima sanatoasa, mai mult timp.
Specialistii sunt convinsi de faptul ca mai bine de trei sferturi dintre cazurile de mortalitate cauzata de bolile cardiovasculare ar fi putut fi prevenite facand schimbarile potrivite in privinta stilului de viata.
 

Cele trei reguli de aur: renunta la fumat, mananca sanatos si fa miscare
De fiecare data cand vine vorba de imbunatatirea stilului de viata, indiferent de varsta, stare de sanatate sau statut social, acestea par sa fie cele mai importante „calauze” in cautarea longevitatii. Renuntarea la fumat reprezinta piatra de temelie in prevenirea bolilor cardiovasculare si este prima regula pe care o pun in evidenta autorii ghidului de sanatate a inimii tale. Chiar si fumatul pasiv este un pericol public!

Pentru rezultatele cele mai bune, este esential sa elimini factorii de risc pentru afectiunile cardiovasculare cat mai curand posibil, sustin autorii ghidului de preventie.
In ceea ce priveste alimentatia, aceasta poate influenta in mod pozitiv sau negativ riscul de a suferi de o afectiune cardiovasculara. Optiunile pe care le faci in privinta alimentatiei au un efect asupra factorilor de risc, precum nivelul de colesterol, indicele de masa corporala, greutatea si diabetul. Una dintre cele mai recomandate diete pentru sanatatea inimii este cea mediteraneana, bazata pe acizi grasi sanatosi (uleiul de masline), peste, legume si fructe proaspete, insa poti incorpora toate aceste alimente in meniul tau si fara sa urmezi o dieta specifica.

Schema unei diete sanatoase, conform ghidului Asociatiei Europene de Cardiologie:

  • Acizii grasi saturati reprezinta mai putin de 10% din totalul caloric ingerat, fiind inlocuiti de acizi grasi polinesaturati.
  • Acizi grasi trans-nesaturati: pe cat de putin posibil, de preferat deloc din mancarea procesata si mai putin de 1% din surse naturale.
  • <5 g de sare pe zi.
  • 30-45 g de fibre pe zi, din alimente cu cereale integrale, fructe si legume.
  • 200 g de fructe pe zi (2-3 portii).
  • 200 g de legume pe zi (2-3 portii).
  • Peste de cel putin doua ori pe saptamana, dintre care o portie trebuie sa fie peste gras.
  • Consumul de bauturi alcoolice trebuie limitat la doua pahare pe zi (20 g/zi de alcool) pentru barbati si un singur pahar (10 g/zi de alcool) pentru femei.

Miscarea joaca un rol la fel de important in mentinerea sanatatii, si acest subiect fiind tratat in detaliu in ghidul sanatatii inimii tale. In linii mari, este esential ca toti adultii sanatosi sa includa in programul lor saptamanal 2,5-5 ore de activitate fizica de o intensitate cel putin medie sau 1-2,5 ore de exercitiu fizic intens. Evita sedentarismul cu orice pret! Pacientilor cu afectiuni cardiovasculare le este recomandat sa faca de cel putin 3 ori pe saptamana exercitii moderate, in sedinte de 30 de minute, cu indrumarea medicului privind intensitatea.

Adio depresie, stres si anxietate!
Factorii psihosociali pot influenta afectiunile inimii si decizia de a urma un stil de viata sanatos, asa ca este esential sa inveti sa gestionezi nivelul de stres, depresie sau anxietate pe care il resimti. Psihoterapia este una dintre cele mai eficiente metode de a combate starile de spirit negative – nu te rusina sa apelezi la ajutorul unui specialist, intrucat acesta te va ajuta sa depasesti momentul in conditii de maxima confidentialitate. Programele de management al stresului derulate in tarile vestice au imbunatatit starea de spirit a participantilor, dar si nivelul de risc al bolilor cardiovasculare, arata autorii ghidului.

Scapa de kilogramele in plus
O greutate sanatoasa te protejeaza de o multime de neplaceri si afectiuni, printre care se numara hipertensiunea, dislipidemia, afectiunile cardiovasculare sau rezistenta la insulina (diabet de tip II).

Cel mai sanatos indice de masa corporala este cel cuprins intre 20-25, iar persoanele care se incadreaza au cea mai mica rata de mortalitate prematura. Un BMI mai mare este asociat cu riscul de a suferi afectiuni cardiovasculare.
In fiecare luna, prin intermediul revistei Slab sau Gras si a site-ului slabsaugras.ro, descoperim impreuna cele mai bune metode pentru a slabi sanatos si a ne mentine in forma. Citeste-ne in fiecare zi si redobandeste-ti sanatatea!

Raluca Mateescu

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate