Carenta de zinc: semne si masuri de luat

Timp estimat de citire3 minute, 37 secunde

Desi este un micronutrient esential pentru mentinerea sanatatii, fiind implicat in multiple feluri in buna functionare a organismului, zincul nu primeste o atentie deosebita. Aportul insuficient de zinc insa nu este neobisnuit. Tu stii care sunt simptomele carentei de zinc sau cum o poti preveni?

Zincul participa nemijlocit la sintetizarea corecta a ADN-ului si asta spune foarte multe despre importanta consumului sau adecvat. Totodata, stimuleaza activitatea a cel putin o suta de enzime diferite, fiind astfel responsabil pentru o multitudine de procese care au loc in corpul uman. Mai jos sunt doar cateva dintre rolurile sale notabile.

1) Reglarea functiei sistemului imunitar

Conform unui studiu aparut in European Journal of Immunology, organismul uman are nevoie de zinc pentru a activa limfocitele T (celulele T). Acestea ajuta organismul in doua moduri: controleaza raspunsurile imune si ataca celulele infectate sau canceroase. Tocmai de aceea, deficitul de zinc poate afecta sever functia sistemului imunitar, crescand sensibilitatea la o varietate de agenti patogeni.

2) Contribuie la combaterea diareei

Potrivit Organizatiei Mondiale a Sanatatii, diareea ucide aproximativ 1,6 milioane de copii sub 5 ani in fiecare an. Ei bine, suplimentele cu zinc pot ajuta la reducerea severitatii acestei probleme. Un studiu publicat de  PLoS Medicine, care a urmarit efectele campaniei nationale de sanatate publica pentru cresterea utilizarii zincului in cazurile de diaree la copii in Bangladesh, a confirmat faptul ca o cura de zece zile cu zinc este eficace in tratarea diareii si, de asemenea, previne viitoarele episoade.

3) Este benefic pentru invatare si memorie

O cercetare efectuata de catre o echipa de cercetatori de la Universitatea din Toronto, Canada, a scos la iveala faptul ca zincul influenteaza modul in care se formeaza amintirile, precum si capacitatea de invatare, avand un rol crucial in reglarea felului in care neuronii comunica unul cu altul.

4) Amelioreaza raceala

Oamenii de stiinta au descoperit ca suplimentele cu zinc scurteaza durata racelilor comune cu pana la 40%, se arata intr-un studiu din Open Respiratory Medicine Journal.

5) Grabeste vindecarea ranilor

Persoanele care au rani cronice sau ulcere au adesea un metabolism deficitar al zincului si niveluri scazute de zinc seric. De altfel, zincul este adesea utilizat in cremele pentru tratarea eruptiilor cutanate sau a altor iritatii ale pielii. Un studiu suedez care a analizat efectele zincului in vindecarea ranilor a concluzionat ca „aplicarea lui locala poate stimula vindecarea ulcerului piciorului prin ameliorarea reepitelizarii si scaderea inflamatiei.“

6) Scade riscul de boli cronice

Un studiu efectuat de cercetatorii de la Universitatea de Stat din Oregon a constatat ca imbunatatirea statusului zincului in organism prin dieta si/sau administrarea de suplimente  poate reduce semnificativ riscul de a dezvolta boli inflamatorii.

7) Previne degenerarea maculara legata de varsta (AMD)

Zincul previne degradarea celulelor retinei, ceea ce ajuta la intarzierea progresiei AMD si a pierderii vederii, potrivit unui studiu publicat in Archives of Ophthalmology.

8) Imbunatateste fertilitate

Mai multe studii au asociat carenta de zinc cu o slaba calitate a spermei. De exemplu, un studiu din Tarile de Jos a descoperit ca subiectii au avut un numar mai mare de spermatozoizi dupa administrarea de sulfat de zinc si suplimente de acid folic. Intr-un alt studiu, cercetatorii au concluzionat ca aportul insuficient de zinc poate fi un factor de risc pentru infertilitatea masculina.

Alte posibile beneficii

Exista date care atesta faptul ca zincul ar putea fi eficient in tratamentul acneei – un studiu, publicat in JAMA, a scos la iveala rezultate promitatoare ale administraii sulfatului de zinc in remedierea acneei; al sindromului de hiperactivitate cu deficit de atentie (ADHD); osteoporozei si pneumoniei.

Simptomele deficientei de zinc

  • oboseala
  • sensibilitate la infectii ORL (nas, gat, urechi)
  • pierderea apetitului
  • apatie sau chiar depresie
  • probleme ale tenului (acnee)
  • unghii fragile sau cu pete albe mici
  • caderea parului

Alimente bogate in zinc

In prezent, ghidurile internationale de nutritie recomanda un aport de zinc de 8 miligrame (mg) pe zi pentru femei si 11 mg pe zi pentru barbati. De regula, aceste cantitati pot fi obtinute din alimentatie, cele mai generoase surse fiind: stridiile, pudra de cacao, ficatul de vitel si de vita, germenii de grau, ouale, ciupercile shiitake, carnea de vita, cerealele integrale, lintea, caju, crabul.

In caz de carenta dovedita, este indicata administrarea unui supliment de zinc sub forma de comprimate care se administreaza zilnic (in tratament cu durata limitata). Unele suplimente cu multivitamine includ doza zilnica recomandata de zinc. De aceea, e bine sa consultati medicul sau farmacistul.

Sursa: www.medicalnewstoday.com

Natalia Talmacec

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate