Am metabolismul lent! De ce?

Timp estimat de citire3 minute, 6 secunde

Greutatea corporala poate fi un indicator al echilibrului sau dezechilibrului energetic, organismul avand capacitatea unica de a prelucra nutrimentele din alimentatie în functie de necesitatile energetice. Totusi, consumand prea multa sau prea putina energie, pot aparea modificari ale greutatii.

 

Metabolismul cuprinde procesele fiziologice în urma carora rezulta energie. Organismul cheltuieste energie sub trei forme diferite:
metabolismul bazal, consumul energetic de repaus
efectul termogenetic produs de alimente
energia cheltuita pentru diverse activitati
 
Metabolismul bazal, energia vitala

Este reprezentat de energia utilizata pentru respiratie sau pentru circulatia sangelui, pentru procesele de sinteza sau pentru mentinerea constanta a temperaturii corpului, adica energia necesara mentinerii vietii.
Este influentat de factori cum sunt greutatea corporala, sex (femeile au metabolismul bazal mai scazut, varsta (peste 40 ani metabolismul bazal scade cu 5% pentru fiecare decada de varsta), perioadele de crestere, sarcina (metabolismul bazal creste cu 11 calorii pe saptamana), regimul de somn sau stresul.
Sportivii cu masa musculara crescuta au un metabolism bazal crescut fata de cei ce nu fac sport.

Principalii hormoni implicati în reglarea metabolismului sunt hormonii tiroidieni. În hipotiroidie, metabolismul bazal poate scadea cu pana la 50%;

Metabolismul bazal scade cu varsta si cu restrictia aportului energetic; cand organismul este deprivat involuntar sau în mod deliberat de necesarul energetic, rata metabolica bazala se adapteaza în scopul conservarii energiei, scazand cu pana la 15% în 2 saptamani, revenind ulterior la normal.
 
Termogeneza produsa de alimente
Este energia necesara pentru digestia si metabolizarea substantelor nutritive preluate din dieta. Aceasta stimulare a metabolismului este diferita si în functie de momentul zilei, fiind mai mare dimineata, dupa micul dejun, scazand în partea a doua a zilei; de asemenea variaza în functie de compozitia dietei, fiind  mai mare dupa ingestia de proteine, comparativ cu lipidele. Acestea din urma se metabolizeaza foarte eficient, cu pierderi mai mici decat cele rezultate din conversia carbohidratilor în grasimi. Mancarurile picante pot determina cresteri importante ale ratei metabolice.
Efectul termogenetic este diminuat la persoanele cu insulinorezistenta sau cu hipotiroidie.
 
Energia cheltuita pentru diverse activitati

Include energia necesara diverselor activitati cotidiene: mancat, spalat, mentinerea pozitiei; un rol esential îl are activitatea fizica, cu mari variatii ale consumului energetic, în functie de greutatea corporala, intensitate si durata efortului. Sedentarismul favorizeaza obezitatea prin scaderea consumului energetic; pe de alta parte, obezii au o activitate fizica redusa, creandu-se un cerc vicios.
Crescand masa musculara în detrimentul celei grase, efortul fizic compenseaza reducerea metabolismului care apare în cursul dietelor restrictive. Rata metabolismului bazal e crescuta de exercitiile aerobe de intensitate moderata.
Initial, efortul fizic creste masa musculara care o înlocuieste pe cea grasa si astfel greutatea nu se modifica; dupa 2 luni de efort fizic apare reducerea masei grase si a greutatii.
 
Dieta care schimba metabolismul?
S-a vorbit mult despre dieta minune de schimbare a metabolismului. Cei ce au obtinut rezultate si, mai mult decat atat, le-au mentinut pe termen lung, sunt cei care si-au schimbat modul de alimentatie, alegand mese dese, la ore regulate, produse hranitoare si nu bombe calorice. Micul dejun este obligatoriu, furnizand energia necesara unei noi zile. Pranzul este o masa consistenta, bogata în proteine. Ar fi ideala o plimbare dupa masa pentru ajutarea digestiei. Cina trebuie sa fie mai usoara si nu foarte tarzie.
Putem activa metabolismul printr-un stil de viata sanatos care sa cuprinda cat mai multa activitate fizica.

Daca ai probleme cu greutatea, ordoneaza-ti viata si din punct de vedere al meselor, limiteaza consumul de dulciuri, fainoase rafinate, grasimi animale; în schimb creste aportul de proteine si fibre; si nu în ultimul rand, cere sfatul unui specialist, fie ca e nutritionist sau antrenor!

Dr. Mihaela Gologan
Medic specialist diabet, nutritie, boli metabolice
Centrul Medical Unirea

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate