Alimentatia noastra, cea de toate zilele…

Timp estimat de citire2 minute, 53 secunde

Ca toate organismele vii, corpul uman consuma o cantitate oarecare de energie pentru asigurarea mecanismelor de respiratie, circulatie a sangelui, nutritiei si mentinerea temperaturii corpului la o valoare constanta. Aceste mecanisme functioneaza continuu, fara pauza, necesitand un aport constant de combustibil sub forma de alimente.


 
Activitatea organismului uman in cursul functiilor sale de relatie (mers, vorbit, activitate intelectuala sau manuala) solicita un supliment de energie. Facand bilantul consumului de catre organism putem grupa sursele de consum de energie astfel: cresterea si regenerarea, repararea tesuturilor si celulelor; mentinerea functiilor vegetative si in special a temperaturii; eforturile exterioare cerute de deplasare si de actele vietii cotidiene.

Consumul energetic variaza in functie de varsta, sex si felul muncii.
La copii si tineri in plina evolutie o fractiune importanta de energie este utilizata pentru crestere. La femeile insarcinate arderile sunt puternic accentuate de necesitatile hranirii fatului si dupa nastere, pentru producerea secretiei lactate. Dupa felul muncii consumul de energie creste in proportie de 1 la 10. Pentru compensarea pierderilor de energie este necesar un aport energetic egal cu arderile si care se realizeaza prin alimentatie. Daca aceasta compensare care se realizeaza prin alimentatie depaseste consumul organismului, energia in plus va determina o crestere ponderala. Ratia alimentara variaza in functie de greutate, inaltime, climat, varsta si natura ocupatiei.
Ratia alimentara poate fi calculata in calorii.

Ce este caloria?
Caloria este cantitatea de caldura necesara pentru ridicarea cu un grad a temperaturii unui litru de apa. Continutul in calorii al alimentelor este cunoscut si sta la baza alcatuirii retetelor alimentare. Facand analogie cu o masina cu vapori, carbune care arzand degaja caldura, se transforma in energie de tractiune prin intermediul vaporilor de apa. Putem astfel observa ca energia calorica a carbunelui se transforma in munca la fel cum organismul uman “arde” alimentele in intimitatea tesuturilor si restituie o parte din energie sub forma de munca. Putem deci evalua cantitatea de munca dupa numarul caloriilor consumate. In repaus, corpul uman consuma aproximativ 2.500 calorii care pot fi distribuite astfel: 1.500 calorii pentru mentinerea temperaturii corporale; 600  calorii pentru transformarea in vapori de apa eliminata prin plamani sau piele; 150 calorii pentru reincalzirea aerului inspirat si a alimentelor ingerate; 200 calorii pentru contractiile corpului si ale muschilor respiratorii. Daca omul desfasoara activitati, trebuie sa se adauge la aceste valori ale consumului de calorii in conditii bazale, un supliment caloric. Astfel, pentru o persoana de 70 kg numarul de calorii consumate pe ora, in functie de activitatea fizica desfasurata este : 70 in situatia repausului la pat; 80 cand stam in picioare; 210  la mers lent; 350  la mersul rapid; 360-500  la mersul pe munte; 380 ciclism; 640 natatie.

Puterea calorica a alimentelor
Necesarul zilnic de calorii se calculeaza inmultind valoriile de mai sus (date pentru o ora) cu 24 de ore. Astfel, de exemplu pentru un om de 70 kg in repaus absolut la pat numarul de calorii necesare este de 70 (calorii pe ora) inmultit cu 24 de ore; este egal cu 1.680 calorii. Compensarea caloriilor consumate se face cu alimente. Intrucat se cunoaste puterea calorica a alimentelor pe care le consumam, se poate cu usurinta calcula necesarul in calorii.

Portia alimentara trebuie sa aduca organismului, pentru a-l tine in echilibru un numar egal de calorii cu cele pierdute. Cunoscand aceste elemente de baza putem cu usurinta sa apreciem necesarul nostru caloric si sa ne alcatuim singuri o ratie alimentara echilibrata. Dar despre componentele ratiei alimentare si valoarea calorica a alimentelor cat si despre regimurile alcatuite stiintific, in cunostinta de cauza, in numerele urmatoare.

Dr. Tocan Florin

 

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate