3 mituri raspandite despre carbohidrati si adevarul din spatele lor

Timp estimat de citire2 minute, 56 secunde

Carbohidratii (glucidele) sunt una dintre principalele grupe de nutrienti de care organismul uman are nevoie pentru a functiona optim. Cu toate acestea, in goana dupa un trup desavarsit si dupa o scadere rapida in greutate, dietele care sugereaza eliminarea carbohidratilor din alimentatie sau reducerea lor drastica nu sunt deloc putine. In realitate insa, lucrurile stau altfel. Afla care este adevarul din spatelor catorva dintre cele mai raspandite mituri despre carbohidrati!

Mit 1: Toti carbohidratii sunt „rai”

Acesta este mitul pe baza caruia s-au construit dietele care elimina sau restrictioneaza dramatic aportul de carbohidrati. In realitate insa, vorbim despre o jumatate de adevar: carbohidratii se impart in simpli si complecsi, produsele care intra in prima categorie fiind cele caror consum trebuie, intr-adevar, limitat, intrucat favorizeaza aparitia problemelor de sanatate si, implicit, acumularea de kilograme nedorite.

Mai exact, carbohidratii simpli sunt zaharuri cu valoare nutritiva redusa pentru organism, care se absorb rapid si ofera energie imediat, insa la fel de repede determina si acel crash­ glicemic, tradus printr-o stare de oboseala si somnolenta. In aceasta categorie intra dulciurile (prajituri, bomboane etc.), sucurile, siropurile, produsele de patiserie si panificatie pe baza de faina alba, dar si o multime de fructe (cirese, mere, pere, struguri, banane, portocale, capsune s.a.).

Pe de alta parte, carbohidratii complecsi sunt zaharuri cu lant lung si sunt procesati lent de organism, eliberand astfel energia treptat si asigurand mult dorita senzatie de satietate pe termen lung. Unde ii gasesti? In general, in produsele obtinute din cereale integrale (paste integrale, cat si cerealele integrale propriu-zise), dar si in orez brun, legume, verdeturi, seminte, leguminoase (fasole, mazare, naut, linte), cartofi (preferabil cei rosii sau dulci).

Asadar, pentru a elimina surplusul ponderal sau a-ti mentine silueta si, mai ales, sanatatea de fier, preferabil este sa consumi preponderent alimente cu carbohidrati complecsi si doar ocazional produse care contin carbohidrati simpli.

Mit 2: Este important sa te tii departe de carbohidrati dupa un antrenament fizic

Si in acest caz, este vorba in special despre carbohidratii simpli, nu si despre cei complecsi. De altfel, hidratarea corespunzatoare si consumul de alimente sunt chiar necesare dupa un antrenament fizic solicitant. Hrana aleasa in acest context ar trebui sa imbine proteinele, care ajuta la refacerea tesutului muscular, cu carbohidratii, care refac „stocurile” de energie epuizate in urma efortului.

De altfel, trebuie spus ca, dupa aproximativ 90 de minute de antrenament fizic intens, organismul ramane fara rezervele sale de glicogen – forma in care sunt stocate glucidele. Ce fel de carbohidrati ai putea consuma dupa o sesiune de antrenament? Legume cu frunze verzi, seminte chia, banane, orez brun sau mere – toate sunt sugestii excelente care iti vor reface rezervele de energie in contextul unui aport caloric moderat.

Mit 3: Carbohidratii ingrasa

Pornind de la mitul potrivit caruia toti carbohidratii sunt „rai”, a aparut si acesta. In realitate, problematice pentru silueta sunt, in primul rand, alimentele care contin carbohidrati simpli. In cazul celor bogate in carbohidrati complecsi, precautia vizeaza mai ales cantitatea in care sunt consumate, si in acest caz aplicandu-se regula standard a moderatiei. In general insa, carbohidratii complecsi sunt renumiti pentru faptul ca, pe termen lung, favorizeaza mentinerea unei greutati corporale optime.

Explicatia? Printre altele, carbohidratii furnizeaza organismului jumatate din cantitatea de calorii pe care o asigura grasimile. Astfel, daca alegi sa consumi mai multi carbohidrati complecsi, nerafinati, reducand aportul de alimente grase (fara a le elimina insa pe cele ticsite cu grasimi nesaturate), ai toate sansele sa scapi de kilogramele incapatanate si, ulterior, sa ramai la o greutate sanatoasa.

Dana Saporan

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu