Suplimente alimentare pentru scaderea colesterolului

Timp estimat de citire4 minute, 3 secunde

Colesterolul reprezinta o substanta necesara organismului, fiind produs chiar de catre acesta din acizi grasi, in special din grasimile saturate din alimentatie. Colesterolul este absorbit de asemenea si din produsele alimentare provenite in special de la animale. Valorile serice crescute ale colesterolului sunt deseori asociate cu ateroscleroza si bolile cardiovasculare. Ca atare, daca in urma analizelor medicale reiese ca aveti un nivel de colesterol crescut, trebuie sa faceti anumiti pasi pentru reducerea lui.

Termenul de colesterol sangvin se refera in pricipal la existenta celor doua tipuri de lipide: LDL- colesterol (low density lipoproteine), proteine cu densitate mica, asa-numitul colesterol „rau”, si HDL- colesterol (high density lipoproteine), proteine cu densitate mare, asa-numitul colesterol „bun”. Fractiunea HDL a colesterolului este denumita si fractiunea buna, deoarece organismul are nevoie de o cantitate din acest tip de colesterol pentru anumite functii importante. De aceea trebuie sa avem in vedere cresterea cantitatii de HDL, in timp ce colesterolul seric total, LDL si trigliceridele trebuie mentinute la valori scazute.

Dieta bogata in fibre scade colesterolul in mod natural
Una dintre cele mai bune metode pentru scaderea colesterolului natural este de a face anumite modificari dietetice. Astfel, urmand o dieta saraca in calorii, grasimi saturate si colesterol, dar bogata in grasimi polisaturate, se poate rezolva in scurt timp probleama mentinerii nivelului seric al colesterolului in limite considerate normale.
Principalele masuri dietetice de scadere a colesterolului constau in frecventa utilizare a fibrelor solubile provenite din alimente precum: taratele, fasolea, ovazul, care conduc la o scadere a fractiunii LDL a colesterolului de pana la 20-30%, iar fibrele provenite din soia determina reducerea nivelului colesterolului total cu 30% si a LDL colesterolului cu 35-40%. Soia ajuta,de asemenea, si la scaderea nivelului trigliceridelor. In plus fata de aceste date, studiile clinice au aratat ca alimentele pe baza de soia ofera protectie impotriva dezvoltarii bolilor cardiovasculare si a mortalitatii asociate.

8 suplimente-vedeta pentru reducerea colesterolului     
Taurina este un aminoacid regasit in special in proteina din peste (somon, cod). Este demonstrat faptul porivit caruia taurina determina scaderea colesterolului si minimalizeaza riscul mortalitatii prin boala cardiaca ischemica. Pentru a beneficia de efectele taurinei, se recomanda utilizarea unei diete care sa contina peste cel putin 5 zile pe saptamana.
Vitamina B3 sau niacina are un rol demonstrat in scaderea productiei de colesterol din organism. Totodata, niacina contribuie la prevenirea oxidarii LDL, scade nivelul lipoproteinelor si poate creste HDL (colesterolul bun) cu niveluri `ntre 15-40%, determinand in acest mod scaderea semnificativa a progresiei aterosclerozei. Pentru obtinerea acestor deziderate se indica consumul de alimente care contin niacina, precum ciupercile, drojdia uscata, tonul, pieptul de pui sau fileul de somon.
Vitamina B6 prevenie riscul bolilor cardiovasculare si al trombozelor. Suplimentarea dietei cu vitamina B6, regasita in conopida, usturoi, ardei, banane, sparanghel, reduce nivelurile de colesterol LDL cu un procent de pana la 20%.
Vitamina C joaca un rol important in tratamentul hipercolesterolemiei prin prevenirea oxidarii LDL-colesterolului, dar si prin eliminarea radicalilor liberi produsi in organism. Din acest modiv, orice dieta care urmareste scaderea nivelului seric ale colesterolului trebuie sa contina alimente bogate in vitamina C reprezentate de: broccoli, patrunjel, ardei verde, capsuni, conopida, lamai, salata verde, papaya, varza, spanac, kiwi, cacao, portocale, grepfrut, rosii, sparanghel, telina, ananas.
Vitamina E reprezinta principalul antioxidant gasit in cele mai mari cantitati in particulele de  LDL-colesterol pe care il protejeaza de oxidare. Se recomanda o asociere in cadrul dietei a vitaminelor C si E, cunoscut fiind faptul potrivit caruia vitamina C ajuta la restabilirea vitaminei E oxidate inapoi la stadiul de neoxidata. Sursele cele mai importante de vitamina E sunt reprezentate de: uleiurile vegetale, verdeturi, cereale integrale sau de nuci.
Beta-carotenul, desi nu este gasit in cantitati mari in particulele de LDL-colesterol, are totusi un rol demonstrat `n prevenirea oxidarii acestuia, iar asociat are efect vasodilatator. Pentru scaderea colesterolului seric se pot utiliza alimente bogate in beta-caroten reprezentate de: salata verde, spanac, patrunjel, tomate, broccoli, sparanghel, caise, cartofi dulci, morcovi, cacao.
In acelasi mod, bioflavonoidele au rol antioxidant, aportul lor in alimentatie fiind asociat cu un risc mai scazut al mortalitatii cardiovasculare. Aportul de bioflavonoide este asigurat prin consumul de: ceai, citrice, ceapa, struguri.
Grasimile mononesaturate, cum ar fi de la uleiul de masline, sunt mult mai rezistente la oxidare decat cele care au niveluri ridicate de grasimi polinesaturate. Exista studii care au demonstrat eficienta utilizarii uleiului de masline pentru diminuarea mortalitatii prin boli cardiovasculare. Astfel, recomandarile de regim pentru scaderea colesterolului constau `n consumul de alimente bogate in grasimi mononesaturate precum: uleiul de masline, uleiul de floarea-soarelui sau de avocado.

Acestea reprezinta doar cateva suplimente alimentare utilizate pentru reducerea nivelului seric al colesterolului. Amintitia-va mereu ca asocierea unei diete echilibrate cu exercitiile fizice si cu un stil de viata activ contribuie la mentinerea unei stari optime de sanatate.

Dr. Suatean Diana-Maria
Medic specialist medicina interna
Medic rezident medicina de familie
MEDCENTER Cluj
0264/592.854; 0264/592.855
www.medcenter.ro  

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F

Abonează-te