Rolul grasimilor in dieta de slabire

Timp estimat de citire2 minute, 34 secunde

Inainte de a vorbi despre rolul grasimilor in dieta de slabire, ar trebui sa vorbim despre rolul grasimilor in organismul nostru. Asadar, grasimile din alimentatie vor indeplini, dupa digestie si absorbtie, roluri complexe si la fel de importante ca ale celorlalti macronutrienti (proteine si glucide).

Grasimile vor intra in componenta tuturor membranelor celulare, iar daca in dieta sunt grasimi de calitate, de tip Omega-3, vei avea membrane celulare mai permeabile si mai flexibile, insusiri deosebit de importante pentru procesele de hranire si de detoxifiere ale celulei.

Roluri multiple si foarte importante in organism

Ai nevoie de grasimi pentru a forma structuri nervoase, precum mielina, pentru a forma factori de coagulare, acizi biliari, hormoni steroizi, testosteron, progesteron. Grasimile sunt implicate in fertilitate, dar si in aterogeneza. Mai mult decât atât, grasimile confera protectie pentru organele viscerale si, nu in ultimul rând, grasimile de depozit vor avea rol energetic.

Grasimile au si rol functional important – vitaminele liposolubile (adica solubile doar in grasime, si nu in mediu apos), se vor absorbi in organism din mâncare, doar alaturi de grasimi. Acestea sunt vitaminele A, D, E, K.

Calitatea grasimilor, esentiala

Nu e sanatos sa renunti la grasimi nici macar in timpul dietei de slabire. Ceea ce e important insa este sa excluzi excesul de grasime si sa controlezi foarte bine calitatea grasimilor, deoarece nu toate tipurile de grasimi sunt la fel. Cercetarile genetice de ultima ora atesta si faptul ca ne comportam diferit in a absorbi si a metaboliza grasimile din alimentatie, in functie de fenotipul genetic pe care il exprimam; anumiti pacienti slabesc mai bine in dietele de tip ‘’low-fat’’, insa alti pacienti nu reusesc sa obtina aceleasi rezultate.

Ce cantitate de grasimi sunt necesare in dieta de slabire?

Ei bine, 25-30% din caloriile pe care le consumi zilnic in acea dieta ar trebui sa provina din grasimi. Adica, daca urmezi o dieta cu 1400 de calorii, iti sunt necesare 40-45 de grame de grasimi. In practica, este insa dificil sa calculezi gramele de grasime, asadar ar trebui sa urmezi câteva reguli simple pentru a te feri atât de excesul de grasime, dar si pentru a te pune la adapost de carenta grasimilor in dieta:

  • Elimina grasimile de proasta calitate si produsele ce folosesc aceste tipuri de grasimi (margarine, aluaturi si produse de cofetarie si patiserie cu margarina, sosuri si produse asa-zise ‘’de post’’).
  • Redu la minimum consumul de alimente de provenienta animala bogate in grasime (carne grasa, lactate grase).
  • Consuma grasimile de provenienta vegetala, astfel incât sa reprezinte 2/3 din totalul grasimilor consumate (uleiuri presate la rece, oleaginoase, seminte, avocado – toate in cantitati modeste).
  • Asigura-ti zilnic produse cu grasimi de tip Omega-3 deoarece au rol antiinflamator si ajuta procesul de pierdere in greutate (seminte de in, de chia, nuci, peste gras).
  • Fereste-te de alimentele procesate de tip ‘’zero grasime’’ deoarece in loc sa favorizeze pierderea in greutate, prin adaosul de glucide rapide ce inlocuiesc grasimile, acestea au un indice glicemic crescut, favorizând cresterea in greutate.

Dr. Ruxandra Plesea,

medic specialist diabet,

nutritie si boli metabolice,

Regina Maria, Ponderas Academic Hospital

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu