Nutritie sanatoasa in sezonul rece

Timp estimat de citire5 minute, 0 secunde

Cu zilele ei mai scurte, cu cer mohorat si temperaturi scazute, dar si cu lipsa lui de legume si fructe autohtone, sezonul rece ne pune la incercare din punct de vedere fiziologic. Ori de cate ori insa avem tendinta sa ne plangem, ar fi cazul sa ne amintim ca omul modern este cu mult mai putin supus vicisitudinilor meteorologice si/sau dietetice decat erau inaintasii sai.

Azi lucram in incinte climatizate, ne deplasam in mijloace de transport bine incalzite, locuim in case in care temperatura este reglata automat, in limite de confort. Mai mult, magazinele ne ofera legume si fructe intregul an, chiar daca iarna sunt mai scumpe pentru ca provin din tari indepartate. Cu toate acestea, organismul uman, desi menajat, este influentat intr-o masura cu mult mai mare decat am realiza la prima vedere de venirea iernii. Din punct de vedere dietetic putem sa ii oferim un ajutor consistent.

Putem consuma mai multe calorii
Iarna avem voie sa mancam ceva mai multe calorii decat in mod obisnuit, si acestea pot proveni din grasimi, sursa ideala de energie pentru sezonul rece. Cu doua conditii: prima, sa nu micsoram nivelul de efort fizic pe care il faceam in timpul verii si a doua, sa mancam grasimi sanataoase. Legat de prima conditie, din pacate se stie ca cei mai multi dintre noi ne ingrasam iarna. „Ajutati” de hainele care ne acopera si zonele mai putin „flatante”, ascunsi sub pulovere groase, eventual cu un numar mai mare, ca sa tina mai bine de cald, nu observam ca am luat-o in sus pe scala cantarului. De ce se intampla acest lucru?! Ei bine, e simplu: ploaia, vantul, frigul ne descurajeaza cand vine vorba sa parasim caldura din casa si sa iesim la sala, la alergat in parc sau la o plimbare cu bicicleta. Pana si zilnicele iesiri cu catelul din dotare se comprima la strictul necesar.

Frigul mareste consumul energetic
Desigur, nu e visul nimanui sa faca „romantice” ture prin parcul umed de lapovita, dar daca nu renuntam la ele, vom avea surpriza ca am evitat sporul ponderal, ci chiar ca ne putem permite sa mancam mai mult decat vara fara sa ne ingrasam. De ce? Pentru ca expunerea, rationala, desigur, la frig creste simtitor cheltuielile energetice ale corpului nostru care arde indeosebi grasimi. Deci avem voie sa facem si cate o „eroare”, consumand cate o prajiturica sau acoperind salata cu o vinegreta cu mult ulei de masline. Ba chiar, avand in vedere sarbatorile Craciunului si Anului Nou, putem sa ne permitem si o fripturica si o sarma in plus. Desigur, cuvantul de ordine este moderatia. Si sa nu uitam ca, dincolo de silueta, grasimile pot fi daunatoare si aparatului cardiovascular, asa incat sa optam pentru cele zise bune, vegetale (ulei, margarine) sau catre cele din peste (un aliment recomandat si iarna, si vara deopotriva).

Portia zilnica de legume si fructe
O alta recomandare de iarna este vechea, dar niciodata suficient repetata indicatie de a manca macar 5 portii de legume si fructe pe zi. Iarna, imunitatea noastra are tendinta de a fi deprimata de expunerea la frig, virusurile si bacteriile cu tropism respirator se inmultesc in voie si suntem confruntati cu posibilitatea de a face rinite, amigdalite, bronsite sau chiar temutele pneumonii. Ce-i de facut? Multi recurg la suplimente. ~nsa niciun supliment din lume nu poate fi la fel de gustos si complet ca o salata de fructe in care am pus si cateva lingurite de fructe de padure proaspete sau congelate sau ca un grepfrut zemos, consumat ca atare sau sub forma de suc.

La fel de utile sunt salata verde, ardeii grasi sau gogosarii si muraturile noastre traditionale, indeosebi varza murata si gogosarii in otet. Iar daca ne plac delicatesele, e momentul sa ne pregatim din timp gogosari umpluti cu varza… sa-i punem la murat si sa ne bucuram pe parcursul intregii ierni de o “bomba” cu vitamina C, cartoteni, antioxidanti, saruri minerale, mai eficienta decat orice comprimat sau sirop polivitaminic.

Bunatati la congelator
Vreau sa reamintesc un fapt pe care l-am repetat de multe ori: produsele congeate sunt si ele foarte bune, deci daca nu ne permitem iarna sa achizitionam legume, costitsitoare in forma proaspata, le putem cumpara congelate sau putem face apel la congelatorul propriu, unde e de presupus ca ne-am facut inca din timpul verii sau toamnei ceva rezerve, precum furnica lui Toparceanu! Tot pentru cei cu disponibilitati financiare limitate, ei trebuie sa stie ca, de exemplu, in banalul patrunjel, chiar cultivat intr-un ghiveci, la fereastra, exista cantitati foarte mari de vitamina C, fier, calciu, caroten, clorofila. Sau ca un fruct tropical prezent in supermarketuri si adesea mai ieftin decat citricele, cu rezerve uriase de vitamina C, este kiwi.

Evitati alcoolul!  
Multi fac apel la bauturi alcoolice mai tari decat vara, baute in cantitati mai mari, pe motiv ca “incalzesc”. Din pacate, bauturile spirtoase nu numai ca nu sunt indicate, dar sunt foarte daunatoare asa incat consumul lor trebuie limitat la maximum. Pe langa traditionalele efecte negative ale alcoolului etilic, ele aduc un numar foarte mare de calorii (1 g alcool=7.07 kcal), cu atat mai mult cu cat au o concentratie de 2-3 sau chiar de 4 ori mai mare decat vinul. Daca sunt consumate in mediu friguros, pot sa induca hipotermie si boli a frigore, din cauza vasodilatatiei produse de alcool.

In concluzie, desi vine iarna, sa incercam sa ne miscam cat mai mult, sa mancam legume, fructe, peste si sa nu ne consideram exonerati de a avea un stil de viata sanatos!

Dr. Corina Zugravu
Specialist igiena alimentatiei si nutritie

 

Cu zilele ei mai scurte, cu cer mohorat si temperaturi scazute, dar si cu lipsa lui de legume si fructe autohtone, sezonul rece ne pune la incercare din punct de vedere fiziologic. Ori de cate ori insa avem tendinta sa ne plangem, ar fi cazul sa ne amintim ca omul modern este cu mult mai putin supus vicisitudinilor meteorologice si/sau dietetice decat erau inaintasii sai.

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu