Margarina sau unt?

Timp estimat de citire2 minute, 1 secunda

Exista inca o serie de controverse asupra celor doua alimente. Care este mai indicat pentru silueta si pentru sanatate? Vom incerca sa vedem care sunt avantajele si dezavantajele fiecaruia.

Untul si margarina sunt grasimile cele mai des folosite in bucataria internationala. In urma cu cativa ani, studiile recomandau consumarea margarinei in defavoarea untului deaorece aceasta contine mai putin colesterol. Totusi, datorita multor interese comerciale, sunt pareri contrare despre care dintre cele doua alimente este mai sanatos.

Ce este fiecare?
Untul este grasimea laptelui, care trece printr-un proces de pasteurizare, centrifugare si sedimentare la rece. Margarina este preparata din grasimi vegetale, lichide la temperatura camerei (porumb, floarea soarelui, soia sau cocos) care sunt supuse unui proces industrial de intarire pentru a ajunge la consistenta solida, dar tartinabila.

Cateva diferente
Vitamine. Untul este bogat in vitaminele A, D si E si contine proteine, calciu, fosfor, potasiu si magneziu. In schimb, margarina poate contine vitamine, doar daca i se adauga.
Calorii. Untul este un aliment bogat in calorii (750 de calorii la fiecare 100 de grame), insa margarina contine mult mai multe (900 la 100 de grame). De aceea se recomanda consumarea lor in cantitati mici.

Gust. Untul are gust si culoare galbena naturale. Margarina imita gustul untului datorita aditivilor artificiali precum coloranti, arome, stabilizatori, antioxidantti si conservanti. Grasimi saturate. Datorita originii animale, untul contine 80% grasimi saturate, care consummate in exces, duc la acumularea colesterolului in artere. Acesta reprezinta unul dintre principalele riscuri pentru aparitia bolilor cardiace. De aceea untul este interzis de catre cardiologi persoanelor cu arteroscleroza, hipertensiune sau obezitate. Daca margarina se fabrica numai cu grasimi vegetale nesaturate, exista un risc mai mic sa cauzeze boli inimii si poate inlocui untul din alimentatie. Din ce am vazut pana acum, nici margarina, nici untul nu sunt minunate pentru sanatate. Totusi, anumite fabrici au inceput sa modifice margarina extragand o cantitate cat de mare de grasimi.

Alternative sanatoase
Asadar, se poate spune ca margarina este mai recomandabila decat untul daca la cumparare cititi cu atentie eticheta si o alegeti pe cea care contine grasimi nesaturate, principalul ingredient fiind uleiul vegetal lichid. In realitate nu conteaza foarte mult daca alegem untul sau margarina, ci cantitatea pe care o ingeram la o masa. Ideal ar fi sa gatim numai cu uleiuri nerafinate precum cel de floarea soarelui, de masline sau de porumb. O varianta propusa de dieta mediteraneana ar fi sa ungeti felia de paine cu ulei de masline, usturoi, branza si rosii.
 

Ana Macovei
 

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu