Mancatul intuitiv sau dieta bunului simt

Timp estimat de citire3 minute, 33 secunde

Ce s-ar intampla daca ai manca ciocolata si produse de patiserie la fiecare masa timp de doua saptamani? Intelepciunea conventionala ar spune „dezastru”. Si totusi asa si-a salvat sanatatea americanca Geneen Roth, autoare a numeroase carti despre mancatul intuitiv, renuntand la dieta pentru totdeauna. A slabit 18 kilograme si nu s-a mai ingrasat de douazeci de ani.

Povestea lui Geneen Roth a inceput la fel ca multe altele, cu efectul yo-yo si nemultumirea fata de corpul ei. Dar in loc sa continue pe aceasta cale, ea s-a hotarat sa-si asculte corpul. Aceasta schimbare mica s-a transformat intr-o revolutie, iar mancatul intuitiv – intr-un fenomen de proportii.

 Ce este mancatul intuitiv?

Mancatul intuitiv este un stil alimentar non-dieta, care te invata sa ai incredere in semnalele corpului tau – opusul a ceea ce fac cele mai multe diete. Spre deosebire de dietele care incearca sa „suprime pofta de mancare” sau sa „accelereze metabolismul”, mancatul intuitiv se concentreaza pe consumul a ceea ce iti cere corpul, oprindu-te cand a intervenit senzatia de satietate. Partea cea mai usoara a mancatului intuitiv este ca mananci ce vrei atunci cand vrei, iar partea cea mai grea este sa iti dai seama daca vrei cu adevarat sa mananci.

Mananca alimentele care te fac sa te simti bine

O conceptie gresita despre mancatul intuitiv este aceea ca nu ai restrictii alimentare si ca poti manca orice fara limita. Desi ar parea paradisul dietelor la inceput, corpul nu s-ar simti bine in final. Iar recomandarea principala este sa mananci ceea ce face ca organismul tau sa se simta cel mai bine. Vei descoperi destul de repede odata ce vei incepe sa observi, de exemplu, ca ciocolata mancata in fiecare zi te face sa te simti obosit si bolnav, in timp ce o salata cu proteine​​, legume, sos de casa este energizanta si delicioasa. E acea usoara schimbare de perspectiva – nu e vorba ca ciocolata e „rea” sau „interzisa”, ci mai degraba ca nu te simti bine cand mananci prea multa – ceea ce face toata diferenta.

De ce am ales sa mananc intuitiv?

„Dupa ce am crescut urandu-mi corpul si simtindu-ma tradata de apetitul meu, m-am luptat cu tulburari de alimentatie o buna parte a vietii mele. In sfarsit, ca o mama a patru copii, am stiut ca trebuie sa gasesc o cale mai buna de a ma lupta cu greutatea mea. Copiii mei aveau nevoie de un exemplu sanatos, dar mai presus de toate acestea aveau nevoie de mine si nu as fi putut fi acolo pentru ei daca as fi fost in continuare obsedata de mancare”, afirma autoarea. „Una din deciziile cele mai grele si chinuitoare din viata mea a fost cand am decis sa uit de toate regulile mele alimentare. Niciun aliment nu mai era bun sau rau. Exista doar o singura conditie pentru alimentatia mea: Trebuia sa fiu constienta de mancarea mea si pe deplin prezenta atunci cand o mancam. In doar cateva luni am pierdut cu usurinta 4,5 kilograme – fara dieta, numarat de calorii sau renuntare la desert”, spune Geneen Roth.

Cum sa incepi sa mananci intuitiv

Primul pas este sa faci aceste doua mici schimbari:

1. Mananca fara a fi distras. Stai jos, fara carti, TV sau calculator si fara sa porti vreo conversatie serioasa care sa iti distraga atentia. Trebuie sa fii atent la tot ceea ce mananci. Atentie la gust, miros si la cum te simti atunci cand consumi alimentul respectiv.

2. Mananca numai atunci cand iti este foame si opreste-te atunci cand te-ai saturat.

Invata sa ai incredere in corpul tau, care este inteligent si iti va spune cand are nevoie de hrana si cand nu.

E greu sa mananci in acest fel intr-o lume cu ecrane TV pe peretii restaurantelor si cu multe aperitive. E greu sa dai farfuria deoparte cand toti ceilalti inca mai mananca sau sa mananci o bucata de ciocolata neagra cand toti ceilalti renunta la zahar. Dar nimic nu este mai greu decat a te lupta cu corpul tau ani in sir. Aplicand aceste doua sfaturi, vei simti o diferenta uriasa in ceea ce priveste mancarea. Mancarea nu este o pedeapsa sau fructul interzis, e un cadou care sustine viata.

Corina Ionescu

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate