Fibrele in alimentatia copilului – recomandari si limite

Timp estimat de citire3 minute, 9 secunde

Autoritatea Europeana de Siguranta Alimentara ne indica noua, adultilor, sa consumam minimum 25 g de fibre pe zi, exclusiv pentru beneficiile laxative. Pentru a profita mai mult de pe urma fibrelor, aportul trebuie sa fie net mai mare.  Cu certitudine, fibrele au cu mult mai multe roluri in organismul nostru, dincolo de cel cunoscut de foarte mult timp, acela de a combate constipatia.

Dar cate fibre sa dam totusi copiilor in asa fel incat sa pastram un echilibru? Altfel spus, sa ajutam copilul sa beneficieze de toate avantajele aduse de acestea, dar sa nu manifeste tulburari implicate de exces. Prea multe fibre, se stie, accelereaza tranzitul intestinal. Cel mic poate face colici, poate avea crampe, diaree. Fibrele in cantitate prea mare pot fi iritante pentru un intestin fragil. Si ca si cum aceste inconveniente nu ar fi suficiente, tranzitul accelerat si fibrele conduc, indubitabil, la pierderi de nutrienti utili, inclusiv de minerale si vitamine.

Actiunea fibrelor este hotarata de multi parametri care tin in primul rand de caracteristicile acestora. O clasificare mai veche imparte fibrele in solubile si insolubile. Legata direct de solubilitate este notiunea mai noua, care dicteaza in mod esential soarta fibrelor in tubul digestiv, anume posibilitatea de a fi fermentate. Pentru ca, daca omul nu poate digera fibre (aceasta fiind chiar definitia acestora), bacteriile intestinale pot face acest lucru si din procesul respectiv rezulta substante cu actiune sanogenetica. Practic, o fibra care fermenteaza este mai sanatoasa decat una greu fermentabila.

Beneficii indiferent de varsta

Tinand seama de acestea, s-au suplimentat cu fibre prebiotice inclusiv formulele de lapte pentru sugari. In felul acesta, s-a incercat sa se corecteze tendinta des intalnita la sugarul alimentat artificial de a fi constipat. Rezultatele au fost foarte bune, pH-ul scaunului si frecventa eliminarii acestuia apropiindu-se de cele intalnite la sugarul alimentat la san. Poate ca multora le poate parea un efect nesemnificativ, dar noi, mamicile, stim prea bine ce inseamna un tranzit sanatos la sugar.

Recomandari cantitative

Academia Americana de Pediatrie recomanda o formula simpla pentru aportul minim de fibre la copil (cel la care asteptam exclusiv efecte asupra tranzitului intestinal): de la 1 an, trebuie sa se consume o cantitate de fibre (in grame) egala cu varsta + 5. Repet, este o cantitate minima. Similar, Autoritatea Europeana de Siguranta Alimentara recomanda 2 g/MJ de alimente consumate. Comisia de nutritie a Institutului de Medicina din SUA recomanda cantitati mai mari:

Varsta        Fibre (g)

1-3 ani                   19

4-8 ani                   25

9-13 ani       Fata – 26; Baiat – 31

14-18 ani     Fata – 26; Baiat – 38;
In diete hipocalorice, la care s-a adaugat un supliment de 15 g de fibre, pierderea in greutate a copiilor obezi a fost mai mare cu aproximativ 2 kg.

Sanatoase si in cantitati mai mari

De remarcat ca studii facute in mai multe tari din Europa si America de Nord au aratat ca, similar cu adultii, nici copiii nu consuma cantitatile de fibre la care este de asteptat sa apara efecte pozitive. S-au facut evaluari care au aratat ca si daca s-ar consuma de doua ori mai multe fibre decat recomandarea, varsta + 5, pierderile de energie si nutrienti ar fi nesemnificative intr-o dieta corespunzatoare din punct de vedere nutritional. Deci mamicile nu trebuie sa se teama ca isi denutresc copilasul, atunci cand ii dau cereale integrale, leguminoase, seminte, fructe etc.

Studiul NHANES a aratat, in SUA, ca riscul de suprapoderalitate/obezitate este mai mic la copiii care consuma cereale integrale, bogate in fibre. In Marea Britanie, copiii cu mai mult tesut adipos au un aport mai mic de fibre.

In concluzie, desi mai sunt destule necunoscute in studiile privitoare la actiunea de ansamblu a consumului de fibre la copil, stim pana in prezent ca o ratie adecvata este benefica, fie si numai din punctul de vedere al tranzitului, al influentarii microbiotei si al evitarii cresterii nesanatoase in greutate.

Dr. Corina Zugravu

Medic primar igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu

Abonează-te