E foame sau stres? 3 metode pentru a-ti controla foamea emotionala

Timp estimat de citire3 minute, 22 secunde

Daca ai un exces semnificativ de kilograme in plus, cu siguranta ca mancatul nu mai este pentru tine doar o simpla metoda de satisfacere a foamei. Mananci pentru ca iti este foame, pentru ca te simti stresat, obosit, deprimat sau, din contra, vrei sa iti oferi o mica recompensa culinara. In timp, aceste obiceiuri duc la pierderea siluetei, a respectului de sine si, pana la urma, la pierderea increderii ca iti poti controla propria viata.

Ai observat ca atunci cand nu ti-e foame cu adevarat, dar totusi vrei sa mananci, iti este pofta de pizza (sau pateuri, paste, hamburgeri) sau de dulciuri? Ti-a fost vreodata pofta intr-un moment dificil al vietii tale de o capatana de broccoli? Pe fond nervos, tindem sa mancam junk food, pentru ca mancarea grasa sau dulce are un efect pozitiv de moment asupra psihicului, arata un studiu realizat de o echipa de cercetatori americani si belgieni. Mancarea te calmeaza si iti da o stare de confort, iar, in clipele excesului culinar, uiti de consecinte, insa poti invata sa combati aceasta relatie vicioasa si sa incepi sa mananci doar atat cat ai nevoie, fara excese, chiar si in momentele de stres maxim. Iata cateva metode eficiente!

Mananci mai mult pe fond emotional daca raspunzi pozitiv la aceste intrebari:

  • Mananci mai mult in perioadele stresante?
  • Mananci chiar daca nu iti este foame si iti este doar pofta de un aliment?
  • Mananci ca sa te simti mai bine atunci cand treci printr-o perioada dificila?
  • Continui sa mananci chiar daca simti ca te-ai saturat?
  • Mancarea iti da o stare de confort?

1. Intelege motivele pentru care vrei sa mananci mai mult decat ai nevoie
Inca din copilarie, mancarea este un instrument de recompensa pe care parintii il utilizeaza adesea, cu efecte greu de prevazut pe termen lung. De mici, invatam sa asociem dulciurile cu reusitele sau diferitele premii si, ca adulti, ajungem sa cautam aceeasi stare de bine de atunci mancand dulciuri, fara masura. Sau poate mesele imbelsugate iti aduc aminte de clipele in care toata familia se aduna in jurul unor preparate imbietoare si mancarea juca un rol de liant social si vrei sa atingi, din nou, senzatia de apropiere si caldura pe care o resimteai atunci. Sau, poate, esti foarte stresat, nu stii cum sa gestionezi aceasta perioada si te refugiezi intr-o zona de confort, extrem de familiara. Un alt motiv poate fi faptul ca te simti neimplinit, nemultumit de viata ta, plictisit sau te confrunti cu emotii pe care nu le poti accepta sau intelege. Oricare ar fi cauza, intelegerea ei te poate ajuta sa combati foamea emotionala. Un jurnal in care iti notezi poftele culinare si starile de spirit sau situatiile ce le-au declansat reprezinta un prim pas.

2. Gaseste diferite cai pentru a-ti manifesta emotiile
Te simti prost dispus, mananci. Te confrunti cu o stare de anxietate, te consolezi cu dulciuri. Ai o reusita, asa ca sarbatoresti mancand. De cand a devenit mancarea punctul central al vietii tale? Ai la indemana numeroase alte optiuni pentru a te descarca emotional. Spre exemplu, daca te simti singur, in loc sa-ti gasesti refugiul langa o ciocolata, suna un prieten de care ti-e dor si sporovaiti, macar la telefon. Nervozitatea nu se vindeca prin alimentatie excesiva, ci o poti detensiona printr-o ora de dans sau o plimbare in aer liber, in pas rapid. De asemenea, o sarbatoare inseamna mai mult decat mancare: compania unor persoane dragi sau un rasfat pe care ti-l doreai demult sunt metode grozave pentru a te recompensa pentru o reusita.

3. Mentine un ritm de viata stabil si echilibrat
Lipsa de control asupra propriilor dorinte apare in special in momentele in care esti obosit, stresat sau ingrijorat. Cand dormi suficient, faci putin sport in fiecare zi, te relaxezi macar o ora pe zi, facand ceea ce iti place mai mult (citit, iesit la teatru, vizitat o galerie de arta, plimbat in parc si altele), ai o viziune mai optimista si mai sanatoasa asupra vietii. Un stil de viata echilibrat te ajuta sa vezi si alte posibilitati de relaxare si detensionare, dincolo de mancatul excesiv.

Raluca Mateescu

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu