Diete pentru o viata sanatoasa: Topul american

Dr. Corina Zugravu, medic primar igiena alimentatiei si nutritie

Timp estimat de citire4 minute, 5 secunde

Diete, diete, cine nu este in cautarea unei diete?! Fie ca incercam sa slabim, sa ne mentinem in forma, sa traim sanatos sau sa amelioram o afectiune, fiecare dintre noi apeleaza la un moment dat la o dieta. Care este cea mai buna?! Greu de raspuns.

Greu de apreciat eficacitatea, ca si complianta. Pentru ca nu este suficient ca o dieta sa fie buna in valoare absolutea, ea trebuie sa poata fi urmata, de regula pe termen lung, de cei care o adopta. Altfel spus, dietele trebuie sa fie bune nu numai pe hartie, ci si in practicea. Recent, in SUA s-a incercat efectuartea unei ierarhii a dietelor, criteriile de baza fiind usurinta cu care dieta poate fi urmata, continutul in nutrientti, lipsa riscurilor pentru sanatate si eficacitatea ei in atingerea scopului propus.

The Best Diets
Prima categorie a fost reprezentata de dietele cele mai bune din toate punctele de vedere. Indiferent de scopul pentru care au fost create initial, ele se dovedesc a fi adevarate componente ale stilului de viata sanatos.

1.    Castigatoarea absoluta a fost dieta DASH. Acronimul inseamna Dietary Approaches to Stop Hypertension, aratand scopul initital al dietei: profilaxia primara si secundara a hipertensiunii arteriale. Desi multi hipertensivi au adoptat cu reale beneficii dieta, ea s-a aratat a fi extrem de utila si in scaderea ponderala sau drept componenta a unei vieti active si sanatoase. Este o dieta completa din punct de vedere nutriational, ce pune accentul pe consumul de multe legume, fructe, produse lactate si cereale integrale. Practica a dovedit ca dieta DASH este sanatoasa pentru inima si vasele de sange, dar si in prevenirea diabetului zaharat si a sindromului metabolic.

2.    Locul doi in clasamentul “best of the best” a fost ocupat de dieta TLC (Therapeutic Lifestyle Changes ). Este vorba de o dieta pusa la punct de Institutul National al Sanatatii din SUA si care a avut, initial, ca obiectiv sa ii ajute pe pacientii cu dislipemii sau affectari ale aparatului cardiovascular. Insa, pentru ca este o dieta extrem de nutritiva si usor de urmat, ea a depasit „limitele” stabilite initial si a fost adoptata, cu bune rezultate, de tot mai multe persoane. Dieta TLC este bogata in alimente cu continut ridicat de fibre, solubile si insolubile, si saraca in grasimi, mai ales in lipide saturate si trans.

3.    Locul trei a fost impartit, la egalitate, de trei diete bine-cunoscute si foarte sanatoase:

  • Dieta Mayo Clinic: are marele avantaj de a nu restrictiona cantitatea alimentelor consumate. Deci putem manca mai mult, dar, evident, nu orice. Accentul se pune pe alimente cu mica desnitate calorica si mare densitate nutritionala, bogate in proteine, minerale, fibre, vitamine si fitonutrienti. Evident, este vorba de legume si fructe cu putine calorii, care asigura satietatea, fara a spori tesutul adipos.
  • Dieta mediteraneeana. Este o dieta care a trecut prin filtrul timpului, care a aratat ca popoarele ce au adoptat-o au fost mai sanatoase si mai longevive decat celelalte popoare europene. Ea se compune in principal din cereale integrale, salate din legume si fructe proaspete, netratate termic, aport de grasimi nesaturate si fitonutrienti prin intermediul uleiului extravirgin de masline si din mici cantitati de vin rosu.
  • Dieta Weight Watchers: desi este vorba de o dieta ce nu a fost pusa la punct in scopuri medicale, deci intrand in categoria „dietelor comerciale”, Weight Watchers nu se afla pentru prima data pe podiumul castigatorilor. Lumea medicala a utlizat-o la pacientii supraponderali si obezi, iar recunoasterea efectelor sale exceptionale a fost unanima. Ea a dat rezultate bune, pacientilor fiindu-le usor sa evalueze ce si cat mananca si sa se opreasca atunci cand au constatat ca au depasit limitele permise. Dieta are in centru controlul cantitativ al portiilor si permite indeosebi consumul de legume si fructe, ca si de produse lactate cu continut redus de grasime.
  • Si la coada listei?!
    Da, nu toate dietele pentru o viata sanataoasa sunt la fel de eficiente. Pe ultimele locuri s-au situat dieta paleolitica, dieta Dukan si un plan dietetic cu nivel ridicat de proteine si scazut de lipide si carbohidrati. Dieta paleolitica se concentreaza pe un model alimentar presupus a caracteriza populatiile de vanatori-culegatori (bogat in legume, fructe salbatice si proteine animale). Dieta Dukan este o dieta in patru faze, de atac, de croaziera, de consolidare si de stabilizare definitiva, ce pune, de asemenea, accentul pe aportul de fibre si de proteine de origine animala.

    Specialistii nu recomanda adoptarea acestor diete, care pot fi eficiente pe termen scurt, la subiectii tineri, dar care pot favoriza, in timp, malnutritiile sau decompensarile la pacientii maturi.

    Concluzia acestui top este simpla: alimentatia variata si echilibrata este intotdeauna sanatoasa. Fara a uita, desigur, ca este nevoie si de mult sport, miscare menita sa ne mentina in forma, sa ne „tempereze” excesele calorice accidentale si sa ne stimuleze tonusul fizic si mintal.

    Dr. Corina Zugravu
    Specialist igiena alimentatiei si nutritie

    Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
    Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

    medic primar igiena alimentatiei si nutritie

    Lasă un răspuns

    Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

    Sunt de acord cu politica de confidentialitate

    Niciun comentariu

    Politica de confidentialitate