Dieta Seignalet, mai mult decat un regim de slabire

Timp estimat de citire4 minute, 30 secunde

Poarta numele celebrului cercetator si medic francez Jean Seignalet, fiind pusa la punct dupa nenumarate studii de laborator si observatii clinice. I se mai spune si dieta hipotoxica sau ancestrala. Si asta deoarece propune o reintoarece la radacini si sursele alimentare curate. Mai exact, la ceea ce mancau stramosii nostri.

Obezitatea, artroza, guta, astmul, diabetul, cancerul, scleroza, migrena, problemele pielii si multe alte maladii cronice – toate au drept factor declansator alimentatia moderna, care nu face altceva decat sa dezechilibreze mecanismele fine de functionare a organismului. Aceasta este teoria pe care si-a fundamentat demersurile in materie de nutritie dr. Jean Seignalet, un pionier al transplantului de organe si tesuturi, specializat mai ales in transplantul renal. Cu o cariera stralucita in domeniul medical, el a condus timp de 20 de ani laboratorul de histocompatibilitate din Montpellier, studiind fenomenele imunologice.

Cum a inceput totul

Omul de stiinta a devenit interesat, ba chiar pasionat de relatia dintre alimentatie si sanatate, dupa ce, la inceputul anilor '80, s-a confruntat cu un sindrom depresiv. Cautand o solutie la problema sa, medicul Seignalet si-a corectat regimul alimentar, tinand cont de recomandarile mai multor nutritionisti consacrati, printre care Catherine Kousmine, autoarea faimoasei diete eponime, si Guy-Claude Burger, promotor al hranei crudivore instinctive. De aici incolo, el si-a concentrat cercetarile pe nutritie, iar trecutul sau prodigios in domeniul imunologiei i-a permis sa descopere conexiuni surprinzatoare intre alimentatie si bolile autoimune, dar si alte afectiuni, zise „ale civilizatiei”.

Dr. Seignalet si-a construit dieta in jurul ideii ca modul nostru de alimentatie s-a schimbat dramatic in ultimele secole si nu mai corespunde nevoilor corpului uman.

Principiile de baza

In linii mari, dieta Seignalet este intemeiata pe cateva reguli importante.

  1. Eliminarea tuturor cerealelor care contin gluten (grau, orz, ovaz, secara, hamei) si care au „suferit modificari” pentru a fi mai profitabile pentru producatorii agricoli. Dr. Seignalet este de parere ca organismul uman digera cu dificulate aceste tipuri de cereale si derivatele lor (paine, paste, pizza, produse de patiserie etc.). De mentionat este ca in aceasta lista regasim si porumbul. Chiar daca nu contine gluten, acesta este rezultatul mai multor incrucisari la care corpul nostru inca nu s-a adaptat.
  2. Evitarea produselor cu zahar adaugat si lactatelor (lapte, unt, branzeturi, iaurt, smantana, frisca, inghetata), pe motiv ca acestea sunt pro-inflamatoare.
  3. Limitarea timpului si temperaturii de preparare a mancarii. Dr. Seignalet recomanda privilegierea alimentatiei crude, iar in cazul in care trebuie totusi sa gatim, atunci sa avem grija sa nu depasim pragul de 110 grade Celsius, la care sunt distruse vitaminele, antioxidantii si acizii grasi Omega-3. Mai mult decat atat, temperatura excesiva poate favoriza aparitia unor compusi toxici in unele alimente. De asemenea, in dieta Seignalet este interzisa folosirea cuptorului cu microunde, iar ca modalitati de gatire sunt acceptate mai degraba fierberea, prepararea la bain-marie si la aburi.

Ce ai voie sa mananci

Alimentele organice si bio trebuie sa fie, conform dr. Seignalet, in topul preferintelor, intrucat aduc mai multe beneficii sanatatii. Se pune accent pe consumul de leguminoase (linte, fasole, mazare, naut), seminte (susan, in, dovleac, quinoa etc.), carne slaba, oua, peste, fructe de mare, verdeturi, legume si fructe proaspete. De asemenea, este incurajata includerea in meniu a mancarurilor cu orez, hrisca si tapioca. Mai sunt admise mierea, polenul, infuziile de plante, ceaiurile, cafeaua, dar cu masura. Tot cu moderatie sunt permise ciocolata neagra, alimentele afumate si bauturile alcoolice, cu exceptia berii, care intra sub incidenta interdictiilor, intrucat e produsa din hamei.

Dr. Seignalet propune inlocuirea margarinei, a uleiurilor rafinate si grasimilor animale cu uleiurile de masline, rapita, nuci, alune − toate provenite din prima presare la rece.

Cat poti slabi?

Chiar daca pierderea in greutate nu este obiectul principal al dietei Seignalet, aceasta se regaseste printre rezultatele vizibile. Kilogramele in plus vor disparea treptat, datorita eliminarii produselor fast si junk food, zaharului, fainoaselor si grasimilor nesanatoase.

Inconveniente

Desi eficienta si benefica organismului, dieta Seignalet este destul de greu de urmat din cauza numeroaselor restrictii impuse. Drept urmare, inregistreaza o rata mare a abandonului.

Exemple de meniu

Mic dejun

– un mar, un pumn de fructe uscate cu fulgi de ciocolata neagra, o ceasca de cicoare (eventual ceai verde/alb/negru sau cafea) indulcita cu miere

– un pahar de suc din fructe rosii si o mana de migdale crude

– 1/2 grepfrut, un pumn de fructe uscate cu putina miere si o cana de cicoare

– o cana de ceai verde indulcit cu miere, o banana si doua portocale

Pranz

– un bol mic de cruditati, o salata de verdeturi cu un pic de ulei si doua fructe (soiuri diferite)

– o supa de cartofi dulci, salata de linte si un fruct

– ciuperci trase rapid la tigaie cu o lingura de ulei, usturoi si patrunjel din abundenta, peste la aburi, pe pat de orez salbatic si o mana de nuci

– o bol de salata de morcovi, carpaccio de somon crud cu orez basmati, lamaie si cateva patratele de ciocolata neagra

Cina

– piept de pui la aburi cu legume, quinoa si iaurt de soia, facut in casa

– un bol de salata de cruditati, un file de curcan fiert (2 oua crude sau peste) si doua fructe proaspete diferite

– sparanghel, omleta cu ceapa, rosii si ardei rosu, o ceasca de capsune si o mana de curmale

– salata de morcovi rasi, un bol mic de linte si o budinca de soia cu aroma de vanilie, decorata cu felii de banane

Natalia Talmacec

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate