Dieta celor doua tipuri metabolice

Timp estimat de citire3 minute, 35 secunde

In ultimii ani, s-a demonstrat ca dietele proteice sunt foarte eficiente pentru multi oameni, in timp ce alte persoane reusesc sa slabeasca mai usor daca au o alimentatie bazata pe carbohidrati. In urma acestor descoperiri, medicul american Mark Liponis a creat dieta celor doua tipuri metabolice, pe care va invitam s-o descoperiti in paginile urmatoare!

Teoria lui Liponis este ca oamenii sunt impartiti in doua categorii ce le influenteaza necesitatile alimentare: vanatori si agricultori. Vanatorii trebuie sa urmeze o dieta saraca in carbohidrati si bogata in proteine, verdeturi si legume, in timp ce agricultorilor li se recomanda o dieta saraca in grasimi, ce abunda in cereale. Cum iti dai seama carui grup metabolic apartii? Este simplu: cu ajutorul unui chestionar! Incercuieste raspunsurile care ti se potrivesc, numara-le si la sfarsit vei stii in ce categorie te incadrezi.

Trasatura

Vanator

Agricultor

– Cand ma ingras, grasimea se
depune cel mai repede pe

abdomen si/sau piept

solduri, coapse, fese

– soldurile si fesele mele pot fi
descrise ca fiind

inguste si plate

late si rotunjite

– Coapsele mele pot fi descrise
ca fiind

relativ subtiri

groase

– Ma simt infometat

nu foarte des

adesea

– Greutatea mea la nastere a fost

mai putin de 3,5 kg

3,5 kg sau mai mult

– Dulciurile

imi fac intotdeauna pofta

imi sunt oarecum indiferente

– Daca beau alcool, urmatorul lucru pe care il doresc este

inca o bautura 

ceva de mancare

– Am avut simptome de hipoglicemie

rar

da, deseori

– Tensiunea mea tinde sa fie

mare sau foarte mare

mica

Dieta vanatorului
In istorie, vanatorii erau cei care depindeau de carnea animalelor pe care le vanau si de plantele, fructele si nucile pe care le gaseau. Daca apartii acestui grup metabolic, nu simti nevoia sa mananci atat de des si iti poti controla foamea mai mult timp. Cel mai bine ti se potriveste o dieta cu indice glicemic scazut, in care predomina carnea, pestele, ouale si legumele sarace in carbohidrati. Autorul sustine ca una dintre caracteristici este pofta frecventa de dulciuri, insa consumul excesiv de carbohidrati te face sa te simti obosit.

Vanator = dieta bogata in grasimi si proteine, saraca in carbohidrati

Alimente recomandate pentru „vanatori”: somon, macrou, sardine, pastrav, scoici, carne de vita crescuta organic (cu iarba), carne de pasari de curte, oua, lactate, legume fara amidon (deci, fara cartofi), fructe de padure, suc de rodie, fasole, mazare, linte, soia, nuci, scortisoara, ciocolata neagra.
Exemplu de meniu pentru o zi:
Mic dejun:
Hamburger facut in casa din carne de pui
O cana de cafea
Pranz:
Salata Caesar cu fructe de mare
Gustare de dupa-amiaza:
Un pahar cu suc de rodie
Cina:
Chiftele de curcan
Piure de conopida
Gustare de seara:
Fructe de padure proaspete sau ciocolata neagra

Acestui tip metabolic ii sunt recomandate exercitiile de stretching dimineata, pentru ca au adesea dureri de spate. Inainte de cina, ar trebui sa faci exercitii cardio, precum alergat, mers pe bicicleta, inot sau cel putin o plimbare cu rolele. O plimbare scurta dupa cina contribuie in mod eficient la echilibrarea digestiei.
Dieta agricultorului
Din cele mai vechi timpuri, agricultorii au cultivat pamantul cu grane pe care le-au depozitat pentru a avea intotdeauna la indemana caloriile necesare supravietuirii. Daca apartii acestui tip metabolic, autorul acestei diete iti recomanda sa mananci mese mici si dese, precum si gustari intre ele, datorita sensibilitatii tale native la nivelul de insulina din organism. Acest lucru inseamna ca organismul tau este foarte eficient in a absorbi glucoza si se descurca de minune cu o dieta care abunda in carbohidrati si are putine grasimi.

Agricultor = dieta bogata in carbohidrati, saraca in grasimi si proteine

Alimentele recomandate pentru „agricultori”: cereale integrale, paine integrala, cartofi, legume, oua, fasole, linte, soia, mazare, arahide, fructe, lactate fara grasimi, peste

Exemplu de meniu pentru o zi:
Mic dejun:
Clatite din faina integrala cu fructe
O ceasca de cafea sau ceai
Gustarea de dimineata:
Iaurt si fructe de padure
Pranz:
Salata de ardei gras la gratar, cu avocado si ananas
Gustarea de dupa-amiaza:
Ciocolata cu continut ridicat de cacao
Cina:
Creveti cu paste fierte
Gustarea de seara:
Un baton de cereale
Persoanele care apartin grupului metabolic al agricultorilor trebuie sa faca miscare, in special dupa masa de dimineata. Dr. Mark Liponis le recomanda, in cartea sa, sa mearga pe bicicleta sau sa faca jogging, dar sa includa si un antrenament de forta in rutina lor saptamanala.

Raluca Mateescu

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate