Cum sa nu mai mananci noaptea: explicatii stiintifice si solutii eficiente

Timp estimat de citire3 minute, 21 secunde

Fara sa fie neaparat un obicei, trebuie sa recunosti ca, macar o data, te-ai trezit in bucatarie in miez de noapte cu o pofta nebuna de rontaiala. Si nici macar nu iti era foame! Mai grav este cand aceasta „intamplare” devine ritual si incepe sa produca schimbari nedorite asupra sanatatii si siluetei tale.

Consumul alimentelor noaptea nu este o practica de ieri, de azi, insa abia in ultimii ani a devenit cu adevarat ingrijioratoare pentru comunitatea stiintifica. Explicatia? Studii recente au dezvaluit ca stravechiul indemn de a manca precum un rege dimineata, ca un print la pranz si ca un cersetor seara chiar ar trebui luat in serios, intrucat caloriile ingerate dupa lasarea intunericului sunt mai periculoase pentru sanatate si silueta decat restul. Iata, asadar, de ce ar trebui sa renunti la consumul caloric (excesiv) noaptea si cum o poti face!

Rontaiala tarzie = kilograme in plus

Studii efectuate in ultimii ani asupra angajatilor din turele de noapte si a celor care sufera de sindromul consumului alimentar noaptea (persoane care ii asigura organismului 25% din caloriile zilnice dupa lasarea intunericului) tind sa arate ca rontaiala tarzie favorizeaza excesul ponderal. Printre altele, fiindca alimentele sunt procesate diferit la momente diferite ale zilei ca urmare a fluctuatiilor temperaturii corpului, reactiilor biochimice, nivelurilor hormonale, activitatii fizice si a digestiei, sustine Steven Shea, directorul Institutului de Stiinte Medicale Profesionale din cadrul Universitatii din Oregon, SUA.

La randul sau, Maria Garaulet, profesor de fiziologie la Universitatea din Murcia, Spania, a descoperit, in urma unei cercetari publicate in acest an, ca pranzul luat dupa ora 16.30 are un impact mai mare asupra siluetei – numarul caloriilor arse in timpul digestiei si in stare de repaus este mai mic – decat atunci cand este luat la ora 13, chiar daca include aceleasi alimente si este urmat de acelasi tip de activitate

Gena, bat-o vina!

Insa nici istoria noastra genetica nu ne ajuta prea mult. Mai exact, suntem programati genetic sa ne fie mai degraba foame seara decat dimineata – studiile au aratat, de altfel, ca, supusi unor conditii similare (consum alimentar identic, acelasi tipar de odihna etc.), oamenii au tendinta sa resimta mai acut senzatia de foame la ora 8 seara decat la ora 8 dimineata. De parca nu era suficient, vom tanji intotdeauna dupa alimente dulci, sarate si/sau bogate in amidon, din nou din cauza stramosilor nostri, care mancau adesea dupa lasarea intunericului si preferau alimentele calorice (dulci, bogate in grasimi) care sa le asigure resursele necesare supravietuirii in perioadele de restriste.

Inainte de a capitula insa si a te resemna in fata imposibilitatii de a te abtine de la rontaielile nocturne, afla ca, din fericire, ca orice alta tendinta, si aceasta poate fi combatuta. Ce poti incerca:

1. Organizeaza-ti istet mesele de peste zi. Incearca, chiar daca nu iti vine natural, sa mananci copios dimineata, ceva mai putin consistent la pranz si usor seara, incluzand si doua gustari sanatoase de-a lungul zilei (dintre care una in a doua parte a zilei). Astfel, dupa lasarea intunericului, iti va fi mai usor sa te abtii, fiindca nu foamea iti va dicta actiunile, ci doar obisnuinta.

2. Scapa de alimentele „junk”. Dar cum obisnuinta este o forta redutabila, mai fa-ti o favoare: elimina din casa toate tentatiile periculoase pentru silueta. Astfel ca, pana cand te vei dezobisnui de gustarea de la miezul noptii, cel putin te vei infrupta din alimente mai putin calorice (fructe, legume).

3. Fii realist. In pofida bunelor tale intentii, nu vei ajunge sa mananci 100% sanatos, fara rontaieli tarzii, in doi timp si trei miscari. Fii bland cu tine si introdu schimbarile treptat – in caz contrar, vei abandona lupta, din cauza frustrarilor, mult mai repede decat credeai.

4. Fa miscare. Exercitiile fizice sunt esentiale pentru a-ti modela silueta. Asa cum sugeram mai sus, daca esti o persoana sedentara, introdu miscarea treptat, creandu-ti noi obiceiuri. De pilda, iti poti programa 15 minute de exercitii seara (dar nu chiar inainte de culcare), rutina care te va ajuta sa iti iei gandul de la obiceiul anterior de a rontai dupa lasarea intunericului.

Dana Saporan

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate