Ce poti manca daca ai bila lenesa?

Timp estimat de citire3 minute, 11 secunde

Greata, gustul amar, in special dimineata la trezire, balonarea si o stare generala de indispozitie, pot fi consecinta unei diete nepotrivite, atunci cand ai bila lenesa. Alege alimentele premise si vei uita de problemele biliare!

Afla care sunt alimentele recomandate in cazul afectiunilor biliare.

Dischinezia biliara sau bila lenesa este o afectiune frecventa, care consta in digestie dificila cauzata de probleme in eliberarea bilei, care faciliteaza digestia. Cand hrana este bogata in grasimi, vezica biliara trebuie sa lucreze suplimentar, eliminand in tubul digestiv o cantitate mai mare de lichid pentru a facilita digestia. Daca acest lucru nu se intampla, grasimile prost digerate determina tulburari care se traduc in durere sub coaste (in partea dreapta, cauzata de contractiile biliare), greata, varsaturi, gust amar si balonare. Prima masura care se impune in caz de bila lenesa este sa eviti alimentele cu probleme: mancarurile grase, prajelile, carnea tocata si mezelurile. Dieta in caz de dischinezie biliara nu este foarte stricta. Trebuie doar sa evitati alimentele nepotrivite.

Lactatele si laptele

Laptele slab si produsele lactate sunt o sursa ideala de proteine, calciu si vitamina D, dar sunt si o sursa ponderata de grasimi, necesare functionarii organismului. Pentru a nu cumula o cantitate mare de grasimi, este necesar sa optezi pentru iaurt slab, lapte degresat si branza slaba.  Astfel de produse trebuie consumate de cel putin doua ori pe zi, integrate intr-un plan de dieta  restrictiva la capitolul grasimi.  Pentru a preveni contractiile puternice ale bilei, cele care genereaza durere in partea dreapta, imediat sub coaste, este bine sa consumi doar branzeturi slabe si sa eviti branzeturile fermentate si smantana.

Cerealele asigura vitaminele B

Micul dejun cu cereale si lapte degresat sau cu iaurt degresat este indicat datorita continutului de fibre si de vitamine B. Ai grija sa alegi acele sortimente de cereale fara semninte si fara nuci, deoarece acestea solicita bila. In schimb, poti alege cereale cu fructe, care ofera fibre si ajuta digestia. De asemenea, iti este permis sa mananci pop-corn, orez, paste, biscuiti fara grasimi si produse de panificatie, de preferat, din cereale integrale.

Fructe si legume, de 5 ori pe zi

Fructele si legumele sunt in mod natural lipsite de grasimi, deci ideal este sa le consumi crude, in salate. Datorita lor corpul isi satisface nevoia de vitamina A,C, potasiu, vitamine B si de fibre. La fel de bune ca si fructele crude sunt si cele uscate, doar ca acestea nu ofera si hidratare. Congelate sau proaspete, legumele ar trebui sa fie consumate zilnic. Specialistii spun ca, in cazul dischineziei biliare, afectiune in care se recomanda pana la 5 mese pe zi, fiecare masa ar trebui sa contina si un procent de fructe si legume.

Fara grasimi si mancaruri greu digerabile

Dischinezia biliara poate fi tinuta sub control daca evitati alimentele prajite, sosurile si tocanele, in favoarea alimentelor fierte sau coapte. De asemenea, este important sa renuntati la fumat si la stilul de viata sedentar. Alimentele premise in dichienzie biliara sunt:

  • Supele de legume fara grasimi, sarate moderat.
  • Legumele premise sunt fasolea verde, morcovii, dovleceii, guliile, conopida, spanacul, salata verde, rosiile, sub forma de salate sau pregatite fara ceapa ori rantasuri.
  • Cartofii pot fi copti in coaja sau fierti, serviti cu putin ulei, cu branza slaba de vaca sau sub forma de piure cu lapte.
  • Carnea slaba pe care o poti consuma este cea de vita, vitel, miel si iepure de casa, fara piele si fara grasime, pregatita prin fierbere sau la gratar.
  • Pestele slab, salaul, stiuca, bibanul, dar si grasimi in cantitati foarte mici precum untul si uleiul de masline pot fi consumate daca sunt proaspete.
  • Pastele fainoase pot fi consumate fara probleme, la fel si painea prajita.
  • Atunci cand sunt gatite cu putine oua si foarte putina grasime, se pot consuma si prajituri: tarte cu fructe, placinta cu mere, cu marmelada sau cu miere, tarte si biscuiti.

Livia Lucan-Arjoca

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F