Alternative vegane sanatoase pentru dieta

Timp estimat de citire4 minute, 54 secunde

Multi romani cocheteaza astazi cu ideea de a deveni vegetarieni sau vegani. Auzim tot mai des ca un star sau altul se lauda prin media ca isi mentine o silueta perfecta de cand a devenit vegetarian. Este valabil deopotriva in cazul femeilor si al barbatilor. Toti par sa atribuie acestui mod de alimentatie valente sanogenetice extraordinare.

Afla cateva dintre alternativele vegane pentru mancarea de zi cu zi si cum iti poti imbunatati sanatatea devenind vegetarian sau vegan.

Alimentatia vegetariana pare a fi un panaceu, care te poate face mai frumoasa, mai inteleapta si cu certitudine iti prelungeste viata. La baza acestor conceptii, de cele mai multe ori exagerate, stau elemente care tin mai degraba de folclor. Ultimele decenii, insa, au adus si studii serioase in domeniu, care au oferit amatorilor de vegetarianism o baza solida pentru modul de alimentatie.

Studiile confirma calitatile dietei vegane

Studiile au fost facute in general pe grupuri populationale care adopta alimentatia fara carne sau chiar fara niciun produs animal din motive religioase. Astfel, la Congresul 2012 al Academy of Nutrition and Dietetics din Statele Unite, s-au facut publice rezultate partiale ale Adventist Health Study 2, aflat in plina desfasurare pe un lot mare de adventisti nord-americani (SUA si Canada), care confirma si actualizeaza date de longevitate semnalate de un studiu anterior pentru adventistii californieni. In general, protectia oferita de alimentatia pe baza de alimente vegetale are ca tinta aparatul cardiovascular. Ar fi demn de interes si cancerul, rar intalnit la vegetarieni.

Regim dificil, dar recomandat

Din pacate, oricat de convingatoare ar fi datele stiintifice sau dorintele tale de a-ti imbunatati starea de sanatate modificandu-ti alimentatia, a manca strict vegan este destul de dificil. Ai observat-o, cu certitudine, atunci cand ai incercat sa tii posturile noastre crestin ortodoxe, mai ales pe cele mai lungi. Desi in mod normal nu esti o mancacioasa, lipsa carnii, a lactatelor sau oualor, te lasa nu numai nesatisfacuta la terminarea mesei, dar te face sa fii infometata mai tot timpul. Incercand sa te saturi, mananci prea multa paine, prea multa fasole si, la finalul postului, te trezesti cu cateva kilograme in plus. Pe care nu le poti nici macar justifica prin excese alimentare cu cine stie ce produse gustoase… Oare cum or face veganii de nu trec prin astfel de chinuri?! Ei bine, sunt multe „secrete”.

Inlocuiesti alimentele preferate cu alimente vegetariene

In articolul de fata, am sa iti prezint doar pe cateva din ele. Nu am sa iti ascund ca trecerea de la alimentatia omnivora la cea vegana este dificila si trebuie facuta treptat. Desi multi nu sunt de acord cu ce am sa spun in continuare, secretul (pe care l-am aplicat si eu, si alti vegani), a fost sa inlocuiesc alimentele de origine animala care imi placeau, cu echivalente cat de cat asemenatoare din punct de vedere organoleptic din lumea vegetala. Pentru unele persoane este mai dificil sa gaseasca ceva care sa inlocuiasca produsele din carne. Pentru mine a fost (si inca este) dificil sa gasesc un echivalent pentru branza.

Indeosebi pentru carne exista trei substitute, nutritive si gustoase: tofu, tempeh si sheitan. Nu, nu au gust de carne. Consistenta, insa, ca si aplicarea unor metode gastrotehnice adecvate, le transforma in produse foarte asemanatoare. Iti va trebui timp ca sa te obisnuiesti cu gustul lor si poate te va ajuta ideea ca sunt si foarte sanatoase.

Tofu, popular si accesibil

Tofu traditional (si cel mai sanatos) este preparat din boabe de soia. Din acestea, se obtine un coagul de proteine, in mod similar prepararii branzei. Pentru coagulare se foloseste nigari (clorura de magneziu, toful obtinut astfel are consistenta mai redusa) sau, la cele mai multe preparate de pe la noi, clorura de calciu (toful obtinut este mai ferm, cam ca telemeaua).

Soia are un procent foarte mare de proteine (33-34%), de aceea nu e greu de obtinut tofu, care reprezinta si a reprezentat dintotdeauna principala sursa de proteine in multe tari din Asia. Ceea ce rezulta prin simpla coagulare este toful brut, care poate fi consumat ca atare sau poate fi ameliorat prin adaugare de sare, zahar, arome, legume, ciuperci, se poate afuma etc. O caracteristica a tofului e ca este lipsit de o aroma sau un gust particular, de aceea se preteaza foarte bine la adaugarea unor arome care ne plac in mod special. Chiar se recomanda sa il marinam cu ierburile care ne plac inainte de a-l manca, iar inainte de a-l pune in mancare este bine sa il prajim usor sau sa il coacem la cuptor. Tofu se consuma in toate tarile Asiei, dar e disponibil si in Europa, atat in magazinele cu produse asiatice, cat si in supermarketurile obisnuite.

Tempeh, aromat si exotic

Este un produs specific Indoneziei, dar care se bucura de mare succes pe piata mondiala. El rezulta din tratarea termica a boabelor de soia si din fermentarea lor cu ajutorul unui microorganism, Rhizopus, care mareste biodisponibilitatea nutrientilor din soia si ii da o aroma aparte. De regula, se consuma dupa prajire.

Seitan, cel mai asemanator cu carnea

Este alcatuit din glutenul din boabele de grau (proteina specifica acestora). Practic, pentru a-l obtine, se spala bine aluatul de faina de grau, pana la indepartarea completa a amidonului. Ceea ce ramane, masa elastica, proteica, se gateste ca si cum am fi in fata unei bucati de carne. Gustul va fi dat de adaosurile din timpul pregatirii. Este tot de origine asiatica si se foloseste adesea pentru a inlocui traditionala carne de rata, la budistii care nu mananca produse provenite de la animale sacrificate.

Stiu, multi vegani nu vor fi de acord cu faptul ca cele de mai sus inlocuiesc carnea sau branza. Este vorba de alimente de sine statatoare, care nu trebuie sa fie substituenti ai altor produse. Dar daca iti e greu sa renunti la friptura sau telemea, oricare dintre ele poate deveni, in timp, alimentul tau vegan favorit. Succes!

 Dr. Corina Zugravu

Specialist igiena alimentatiei si nutritie

Nota pentru articolul «Alternative vegane sanatoase pentru dieta»:3.00/ 5 (2 voturi)

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu

Articole recente

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F