Alimentatie sanatoasa pentru copiii mofturosi

Timp estimat de citire3 minute, 39 secunde

Mai mult de 8 luni pe an, copiii mici merg la gradinita sau raman in grija bunicilor sau a guvernantelor. Cum timpul mamelor pare sa fi „intrat la apa”, mesele celui mic pot ridica multe probleme. Cei mici sunt adesea mofturosi, mai ales cand au la indemana tot felul de produse foarte aromate si cu gust pronuntat dulce sau sarat. Insa este foarte important sa acorzi o atentie crescuta alimentatiei celui mic.

De ce?! Este foarte simplu: el/ea se gaseste intr-o perioada in care nutrientii folosesc la crestere si dezvoltare, erorile putand sa aiba consecinte pe termen lung. In plus, obiceiurile alimentare se invata in copilarie si, din nou, erorile timpurii isi vor arata urmarile chiar si peste ani. Nu te-ai intrebat niciodata de ce multi adolescenti sau adulti considera ca este foarte dificil sa-si schimbe alimentatia, desi stiu ca este nesanatoasa?! Ei nu au „antrenamentul” adecvat, fac parte dintre cei care, de exemplu, mancau rar fructele in copilarie, la desert, pentru ca acestea erau inlocuite cu produse poate mai agreabile, dar cu certitudine mai sarace in nutrienti.

E mofturos? Lasa-l si pe el sa aleaga!

Este clar ca puisorul tau va accepta mai usor un baton de ciocolata cu crema in locul unei piersici. Nu ma numar printre cei care ar vrea sa interzica dulciurile. Dar hai sa incercam sa facem impreuna un plan de masa pentru o zi, care sa fie un eventual punct de pornire si pentru tine, si pentru bunica sau baby-sitter, si, eventual, si pentru cei care au grija la gradinita sau after school de cei mici. Nu uita: diversitatea este cel mai bun „tratament” al mofturilor! De aceea ai sa vezi in planul meu ca la masa de pranz am pus doua alternative. Lasa-l pe el sa aleaga, ofera-i cele doua variante si intreaba-l de ce are pofta. Vei observa ca si daca, in principiu, ar refuza un anume fel de mancare, simpla posibilitate de a hotari el insusi ce vrea sa manance il va determina sa goleasca farfuria. Doar el a hotarat ce ar vrea sa manance, nu-i asa?!

Stiati ca exista un ordin al ministerului sanatatii referitor la ce ar trebui sa manance copiii mici? Daca ai putin timp, ai putea sa il rasfoiesti. Sfaturile generale din anexele acestui ordin sunt relativ simple si iti pot fi de ajutor. Gasesti ordinul pe internet.

Meniu 2-3 ani (aproximativ 1300 Kcal)

Mic Dejun Gustare Pranz Gustare Cina
– 250 ml lapte integral;– sandwich cu sunca de Praga;– 120 ml suc de portocale neindulcit(foloseste intotdeauna paine intermediara pentru sandwichuri!). – un mar ionatan – supa de pui cu taitei de casa (o ceasca)– file de peste (70 g) la cuptor, rizotto sau copan de pui (1/2) cu cartofi la tava;– salata de sezon;– o inghetata (30 g), eventual facuta in casa – un sandwich cu branza de vaci; – 120 ml suc de fructe sau legume. – o farfurie mica de supa cu 2 galuste, dreasa cu smantana.

Meniu 3-7 ani (aproximativ 1800 kcal)

Mic Dejun Gustare Pranz Gustare Cina
– lapte integral 300 ml;– 2 sandwich-uri cu sunca de Praga, unt/ margarina; – un ou fiert moale; – 175 ml suc de portocale neindulcit. – un mar si o mandarina(sau o banana). – supa de pui cu taitei de casa (o farfurie mica);– file de peste la cuptor (100 g), rizotto sau un copan de pui (intreg) cu cartofi la tava;– salata de sezon;– o inghetata (60 g). – un sandwich cu branza de vaci; – 300 ml suc de fructe natural neindulcit. – mamaliguta cu branza (30 g) si smantana;– cateva felii de fructe de sezon.

Meniu 7-9 ani (aproximativ 2400 kcal)

Mic Dejun Gustare Pranz Gustare Cina
– lapte 2% 300 ml; – 2 sandwich-uri cu sunca de Praga si cascaval unt/margarina;– un ou fiert sau o omleta; – 175 ml suc de portocale neindulcit.(poti folosi macar de 3 ori pe saptamana paine neagra pentru sandwichuri) – un mar mare, o mandarina sau o banana. – supa de pui cu taitei de casa (o farfurie normala de supa);– file de peste la cuptor (120 g), rizotto sau copan de pui cu cartofi la tava;– salata de sezon;– o inghetata (60 g). – un sandwich cu branza de vaci; – 300 ml suc de fructe neindulcit. – mamaliguta cu branza (30 g) si smantana; – o bucata de carnat de casa; – un fruct de sezon.

Dr. Corina Zugravu

Specialist igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu