3 greseli frecvente care te impiedica sa slabesti

Dr. Corina Zugravu, medic primar igiena alimentatiei si nutritie

Timp estimat de citire:

3 minute, 29 secunde

Multe persoane doresc sa slabeasca. Putine reusesc. Si mai putine se mentin dupa ce au slabit. Unde este problema?! Unde gresesc persoanele care vor sa slabeasca?! Daca gresesc… Pot sa o spun cu mana pe inima: nu numai ca gresesc, dar gresesc in defavoarea sanatatii lor si cu efecte negative care pot sa dureze toata viata. Voi incerca sa surprind cateva din aceste greseli, pentru ca cititorii nostri sa incerce sa le evite.

1.    Ai cu adevarat nevoie sa slabesti?
Prima greseala este una dintre cele mai frecvente. Inainte de a recurge la o cura, dieta sau cum vrei sa o numesti… de slabire, intreaba-te daca ai cu adevarat nevoie de ea. Ai luat mult in greutate? Greutatea prea mare iti cauzeaza probleme de sanatate? Sau este vorba doar de… sa-i zicem pe nume, „un moft”?! Este vreaun stil de moda care nu iti vine bine decat daca slabesti?! Trebuie sa participi la un eveniment unde trebuie sa arati foarte slaba?! Organismul uman este foarte abil in a utiliza caloriile. S-a invatat cu un nivel anume de aport energetic. Daca e cam mare, arde mai mult, daca e cam mic, arde mai putin. In momentul in incepi cura, deci mananci mai putin, organismul va incerca rapid sa economiseasca si va arde mai putin. Consecintele sunt rapide: desi te chinuiesti cu mancare putina, nu slabesti, si cand renunti la cura si revii la cat mancai inainte, intervine surpriza neplacuta: incepi sa te ingrasi! Este explicatia fenomenului „yo-yo”, care face ca persoanele cu vechime in ale slabitului sa nu mai slabeasca chiar daca mananca un nivel de calorii uimitor de mic.

2.    Vrei sa slabesti repede?
A doua si, cred, cea mai frecventa greseala este cea de a vrea sa dai jos rapid cat mai multe kilograme. Si pentru asta se recurge la metode adesea aiuritoare, inclusiv la utilizarea de diuretice sau laxative. Ce se obtine este doar o depletie hidro-minerala, care este compensata foarte rapid, in maximum 2-3 zile. Unii exerseaza exagerat, ceea ce iar nu este util sau sanatos. Inima ta este invatata sa suporte un anumit nivel de efort. Daca o fortezi, de-o data sa faca mult mai mult sport fara niciun pic de antrenament anterior, poate sa sufere. Sigur, tinerii nu vor vedea consecinte imediate, dar erorile de acest gen au consecinte care se acumuleaza in timp si care „scot capul” la un moment dat, cand iti este lumea mai draga.

Cand vrei sa slabesti, vrei sa scapi de tesut adipos. Care este lenes, scapi de el cu dificultate, este un dat al naturii care se datoreaza  faptului ca oamenii au fost confruntati in istoria existentei lor mai ales cu foamea, iar nu ca acum, cu supraabundenta alimentara. Deci, un sfat: rabdare! Nu e bine sa slabesti mai mult de 3 kilograme pe luna!

3.    Poti sa-ti mentii greutatea dupa slabire?
Legat de prima greseala, apare si a treia: de indata ce termini dieta, revii „in forta”! Salamul de Sibiu, saleurile si shaorma reapar in meiu, ca doar ai suferit destul! Stiti care este adevarata mare problema a curelor de slabire?! Mentinerea greutatii dupa dieta! In SUA, de exemplu, s-a constatat ca la un an de la pierderea in greutate, numai 5% din indivizi reusisera sa se mentina supli! Restul luasera din nou in greutate… Solutia nu e simpla: odata ce ai adoptat un anume stil de viata, atat dietetic, cat si ca regim de activitate, trebuie sa il pastrezi, in mare, toata viata. Stiu ca nu este usor, dar e sanatos.

Diete „ciudate”…
Toate studiile facute pe tema slabitului au aratat limpede ca nu conteaza ce si cum asociezi, ci cat mananci ca valoare calorica totala, cu un mic accent pe proteine, care, dupa cum se stie, activeaza metabolismul. Atat. Fara diete disociate, fara dieta preistorica, fara diferite diete care, daca au efect, el este strict datorat actiunii de „placebo”. Da, psihicul nostru ne influenteaza. Dar nu suficient pentru a slabi.

Si acum, revin cu intrebarea de la inceput: sunteti siguri ca aveti nevoie sa slabiti?!

Dr. Corina Zugravu
Specialist igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

medic primar igiena alimentatiei si nutritie

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate