Comportamente alimentare care duc la supraalimentare

Timp estimat de citire3 minute, 44 secunde

Mananci ca sa traiesti, nu traiesti ca sa mananci

Foamea emotionala reprezinta un fenomen care nu are nimic de-a face cu foamea fiziologica. In societatea in care traim, mancarea nu mai este o problema… se gaseste la tot pasul. Foamea emotionala poate fi o modalitate convenabila a oamenilor de a-si controla emotiile mai putin placute.Iti suna cunoscuta vreuna dintre urmatoarele situatii:

  1. Nu mananci niciodata singur: televizorul, internetul, telefonul sau magazinul preferat sunt acolo, impreuna cu tine, la fiecare masa!
  2. Mancarea ta zilnica vine aproape invariabil pe un carton, intr-o punga sau de la un distribuitor (pizza, fast-food etc.).
  3. Gasesti ca este aproape imposibil sa mergi sa-ti cumperi mancare proaspata, sa te aprovizionezi cu fructe, legume si alimente sanatoase, cand este mult mai usor sa mananci bufet rece sau mancare gata preparata din supermarket.
  4. Petreci mai mult timp regretand, decat hranindu-te sanatos sau preparand masa.
  5. Mananci cand iti este foame, de asemenea cand esti trist, suparat, plictisit, nervos sau uneori cand esti foarte bucuros.

Daca te descoperi strigand: ”Acesta sunt eu!”, se poate sa fii printre cei care au un regim alimentar nesanatos, un mod de a manca si un stil de viata care nu te duc pe drumul scaderii in greutate.

Foamea emotionala, dificil de sesizat 

Uneori patternurile (tiparele) distructive de alimentatie sunt usor de reperat, pentru ca schimbi dieta de cate ori intervine o problema, dar, de cele mai multe ori, aluziile sunt asa de subtile, incat obiceiurile nesanatoase apar neanuntate.
Linda Yerardi, dietetician la Mercy Medical Center din SUA, afirma ca “deoarece traim cu aceste obiceiuri sau stiluri alimentare pentru un timp indelungat, de cele mai multe ori nu mai realizam ce anume mancam!” Asa ca, de ce sa recunosti ca exagerezi supraalimentandu-te cand esti foarte suparat, tu fiind cel mai putin in masura sa vezi cata influenta are asupra ta stresul zilnic si asupra alimentatiei tale si ca rontaiala sau micile gustari te fac sa cresti in greutate la sfarsitul fiecarei zile. A manca privind la TV sau cand citesti te face sa te simti mai putin singur, dar duce si la o deconectare legata de faptul ca este ora mesei si, implicit, la ingerarea fara control a anumitor alimente. Televizorul te introduce intr-o transa si, printr-o extindere, internetul sau citirea unei reviste pot face acelasi lucru. Asa ca vei sfarsi prin a inghiti ultima bucata si a lua alta in furculita fara macar a simti sau a sti prea bine ce gust are mancarea respectiva.
       

Comportamente alimentare inadecvate 
Cercetatorii au descoperit ca patternurile distructive de alimentatie sunt in numar de sapte si includ:

  • teama legata de mancare – esti atat de preocupat de ceea ce mananci, incat ajungi sa ai o relatie negativa cu mancarea.
  • rontaiala permanenta – aproape intotdeauna mananci ceva in timp ce faci altceva (privitul la TV, internet sau chiar in timp ce gatesti si pierzi masura a cat mananci.
  • alimentatia emotionala – nu te intorci la mancare  nu doar in momente traumatice din viata, ci de fiecare data cand te simti stresat, anxios sau suparat.
  • alimentatia de tip “fast-food”- mai simplu spus, esti adeptul unei alimentatii procesate si de convenienta si tu te infrupti din ea rapid.
  • mananci de unul singur – utilizezi mancarea pentru a umple un gol din viata ta, si de cate ori mananci singur, mananci fara masura.
  • mananci intr-o atmosfera care nu iti stimuleaza apetitul – mananci in spatele biroului sau stand in picioare in fata frigiderului. Acest lucru te tine departe de a fi atent la ce si cat mananci, ajungand sa te supraalimentezi.
  • indiferenta fata de sentimentul de a lua masa – timpul pentru masa este derizoriu, nu respecti orele si esti deconectat de la experienta unei mese. Aceasta duce de asemenea la a manca fara sa ganedesti si la a manca mai mult decat ti-ai propus.

Pasul catre echilibrul alimentar 
Pentru a trece peste aceste probleme este important sa iti gasesti propriul stil alimentar. Stilul alimentar este la fel de individual pe cat suntem fiecare dintre noi. O dieta buna pentru o persoana nu este neaparat buna si pentru tine.

Poate nu te vei descoperi in niciuna dintre situatiile expuse, insa, cunoscand aceste stiluri si comportamente alimentare, vei ajunge sa te hranesti sanatos si sa te bucuri de viata ta.

Sorina Cristea
Psiholog clinician
e-mail: psih.sorinab@hotmail.com

               

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F