Suntem ceea ce mancam?

Timp estimat de citire3 minute, 41 secunde

De ce oare, dupa o zi stresanta simtim nevoia sa ne delectam cu o pizza imensa, cu doua prajituri, cu o portie de cartofi prajiti sau o ciocolata, desi suntem de cele mai multe ori constienti de faptul ca aceste obiceiuri alimentare sunt nesanatoase?

In general, oamenii care nu-si pot mobiliza in mod optim vointa pentru a tine un regim de slabire au tendinta de a da vina pe o serie de factori exteriori propriei persoane, cum ar fi anturajul, familia ori chiar pe insusirea de a fi gurmanzi…

Greutatea excesiva se datoreaza in mare masura unui mod nesanatos de a manca si mai ales preferintelor actuale pentru „junk food” (hamburgeri, hot-dog, chipsuri etc).Consumul exagerat de calorii si asa-zise „alimente interzise” are, in general, implicatii psihologice si comportamentale si foarte rar biologice. Cele mai comune trei motive pentru care apelam la alimente cu un numar crescut de calorii sunt:
1. Ne amintesc de trecut. Poate ai mancat cate o pizza impreuna cu familia in fiecare sambata de cand erai copil. De aceea, din cand in cand iti vei dori sa mai traiesti acel sentiment de apropiere si intelegere si vei comanda o pizza.

2. Sunt foarte gustoase. Te-ai intrebat de ce regimurile alimentare iti interzic si sa gusti dulciurile? Alimentele dulci si bogate in grasimi sunt foarte gustoase, iti deschid imediat apetitul si te fac sa-ti doresti sa mananci cat mai mult.
3. Urmam o dieta saraca in calorii. Daca mananci alimente sarace in calorii, cu siguranta iti voi dori sa consumi alimente „nesanatoase”.

De ce mi-e pofta de „ceva bun”?

De cele mai multe ori atunci cand ne confruntam cu pofta pentru un anume aliment avem de-a face cu o sincronizare mai lenta a creierului cu stomacul. in mod normal senzatia de satietate apare atunci cand stomacul este plin, dar sentimentul de „M-am saturat!” vine de la creier. Deoarece psihicul uman este condus in decursul functionarii sale de principiul placerii, atunci cand avem de-a face cu un aliment preferat, principiul mai sus mentionat va predomina si senzatia de saturatie nu se va mai declansa sau se va declansa mai lent decat in mod normal. Astfel, chiar daca ne straduim sa slabim urmand o dieta, de cele mai multe ori, pur si simplu, nu putem rezista tentatiilor si uneori ajungem sa mancam chiar mai mult decat in mod normal. Afirmatia ca „suntem ceea ce mancam” este foarte adevarata. De aceea trebuie sa invatam sa mancam alimentele potrivite la momentul potrivit pentru a ne tine sub control greutatea si a nu ne simti infometati, chiar daca acest demers este mai putin comod comparativ cu obiceiurile alimentare “nesanatoase”.

Cum sa faci fata tentatiilor culinare

Mananca mai des: de mai multe ori pe zi cantitati mai mici de mancare. Organismul are nevoie de o energie considerabila pentru a-si indeplini functiile, energie pe care o extrage din alimente. Dar in cazul in care vom manca rar si in cantitati mari, energia neutilizata din aceste alimente va fi depusa sub forma de tesut adipos. De aceea este util sa mancam mai des si mai putin pentru a-i da corpului nostru numai acea cantitate de energie de care are nevoie la un moment dat. in plus, mancand des vom avea tot tipul senzatia de satietate si ne va fi mai usor sa facem fata tentatiilor.

Nu sari peste mese: cu cat va trece un timp mai mare fara sa mancam, cu atat ni se va exacerba pofta de mancare, iar la urmatoarea masa vom manca invariabil mai mult pentru a compensa. Evident ca si pofta, ca si tendinta de a prefera alimentele nesanatoase de tipul va fi mai crescuta in aceasta situatie.

Mananca incet: s-a descoperit faptul ca atunci cand vine vorba de combaterea decalajului dintre reactiile psihice de satietate si reactia fiziologica, o buna strategie o constituie sa mancam incet. Pofta de mancare va fi in scadere si vom sti cu mai multa acuratete cand stomacul ne este plin pentru a ne putea opri din mancat.

Aminteste-ti de automotivare!
Este extrem de important ca, atunci cand decidem sa urmam un regim de slabire sau pur si simplu sa reducem alimentele nesanatoase, sa ne gandim mai intai la motivele care ne impulsioneaza sa vrem sa actionam. Atunci cand motivul demersului nostru ne va fi clar, cand vom reusi sa-l interiorizam, eforturile noastre vor fi mai sustinute, si automat vom ajunge sa avem mai multa rabdare si sa nu renuntam la primul obstacol aparut.

Carmen Maria Finat Psiholog

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F