Sanatatea metabolica, data peste cap de trezitul fortat dimineata

Timp estimat de citire2 minute, 30 secunde

Alarma ceasului desteptator este poate unul dintre cel mai putin dezirabile sunete care ne intampina dimineata devreme, cand somnul e atat de dulce… Aceasta ne alerteaza in modul cel mai putin subtil ca trebuie sa ne ridicam din pat pentru a merge la munca. Trezirea timpurie nu e doar neplacuta, ci poate fi si periculoasa.

Potrivit unui nou studiu american, trezitul dimineata devreme in timpul zilelor de munca poate creste riscul de a dezvolta boli metabolice, asa cum sunt diabetul zaharat de tip 2, obezitatea sau afectiunile cadiovasculare.

Cercetatorii de la Universitatea din Pittsburgh au ajuns la aceasta concluzie dupa ce au analizat efectele programului de somn in cazul a 447 de adulti, femei si barbati, cu varste cuprinse intre 30 si 54 de ani, care aveau cel putin 25 de ore de munca pe saptamana. Pentru a obtine date relevante, oamenii de stiinta au rugat participantii sa poarte o bratara speciala care sa le monitorizeze activitatea 24 de ore din 24, pe parcursul unei saptamani obisnuite din viata lor. Subiectii au mai completat un chestionar detaliat in ceea ce priveste regimul lor alimentar, dar si tipul de exercitii fizice efectuate.

„Social jet lag”, un termen de care sa tinem seama

Aproape 85% dintre participanti s-au trezit mai devreme in zilele in care au mers la serviciu, inregistrand o diferenta mai mare intre ciclurile lor de somn din zilele libere si cele lucratoare, calificata drept „social jet lag”.

„Vorbim de un decalaj orar social, care se refera la inadvertenta dintre ritmul circadian biologic individual si programul de somn impus de regulile sociale”, a explicat coordonatorul studiului Patricia M. Wong.

Consecinte ingrijoratoare

Dupa ce au studiat datele obtinute, cercetatorii au stabilit ca persoanele cu cea mai mare diferenta intre orarul de somn din zilele lucratoare si cel din zilele nelucratoare, altfel spus, cu cel mai mare „social jet lag”, prezentau o susceptibilitate mai mare de a avea colesterolul marit, supragreutate si circumferinta abdominala mai mare, dar si o sensibilitate la insulina mai scazuta, comparativ cu cei care aveau un decalaj mai mic intre orele de trezire.

De mentionat este ca asocierea negativa intre modificarea programului de somn si sanatatea metabolica s-a mentinut chiar si dupa ce cercetatorii au luat in calcul tipul de dieta al participantilor, nivelul lor de activitate fizica si alte comportamente legate de somn.

Igiena somnului, o prioritate

Studii anterioare au pus in evidenta importanta somnului nocturn in prevenirea castigului ponderal si a bolilor asociate. Este insa pentru prima data cand cercetatorii scot la iveala faptul ca pana si cele mai mici modificari ale programului de somn, asa cum este trezitul mai devreme in timpul zilelor de munca, fata de cele nelucratoare, sunt in masura sa influenteze in mod nefast activitatea organismului. „Studiul nostru este primul care arata ca, pana si in randul persoanelor cu obiceiuri sanatoase, decalajul orar social poate contribui la dezvoltarea obezitatii, diabetului si maladiilor cardiovasculare”, a precizat Patricia M. Wong.

Studiul a aparut recent in Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

Natalia Talmacec

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu