Salatele: cum o mancare sanatoasa devine periculoasa

Timp estimat de citire3 minute, 19 secunde

Intr-o lume in care mancarea e densa caloric si saraca nutritional, salatele sunt o solutie ideala si foarte gustoasa pentru o alimentatie sanatoasa. Si totusi… orice salata sa fie sanatoasa?! O salata e mai sanatoasa decat o bucata de carne in sange, un mezel plin de nitriti sau o mancare gatita cu untura. Dar, din pacate, si salatele pot fi metamorfozate din alimente sanatoase in bombe calorice sau intr-un amestec de vegetale care si-au pierdut de mult insusirile pozitive.

In primul rand, o sa ma refer la „materia prima”: legumele folosite la salata trebuie sa fie proaspat spalate, curatate si taiate pentru salata. Daca ele sunt pregatite de dimineata, in volum mare, pentru a fi servite pe parcursul zilei, valoarea nutritiva va scadea substantial chiar daca sunt pastrate acoperite in frigider.

Prepari legumele din timp si mananci salata mai tarziu?

Din momentul in care ai taiat leguma, ea incepe sa piarda foarte rapid diverse vitamine sensibile, cea mai fragila fiind vitamina C. Acelasi lucru se intampla daca pui legumele la „inmuiat”. Aceleasi vitamine solubile in apa vor fi pierdute. Din pacate, in restaurante, legumele nu sunt aproape niciodata preparate pe loc, pentru a se face economie de timp. Poate doar in unitatile mici, unde si numarul clientilor este redus. Este, deci, un lucru pe care trebuie sa il stii atunci cand mananci salata in oras si de care trebuie sa tii seama cand iti faci salata acasa.

Salata gata taiata, ambalata in pungi, pe care o gasesti la supermarket, este nutritiva pentru ca e pastrata in atmosfera modificata. Mai clar, din punga este scos oxigenul, astfel incat vitaminele nu sunt distruse.

Atentie la ingrediente!

Utilizarea de legume semi-depreciate, ofilite, includerea de legume care au fost mucegaite si de la care ai indepartat partea stricata, adaosul de seminte sau uleiuri rancede transforma amestecul intr-un pericol pentru sanatatea ta. Nu poti intotdeauna detecta faptul ca in salata s-au strecurat inamici. Cu un sos bun, aromat, mirosul de ranced poate fi acoperit. Iar rancezirea oricarei grasimi conduce la aparitia de substante toxice, iritante si chiar cancerigene. Ca sa nu mai spun de legumele partial mucegaite, care nu sunt modificate organoleptic (partea integra nu miroase a mucegai). Dar as atrage atentia asupra celor din urma in mod deosebit: mucegaiurile produc micotoxine cancerigene care se raspandesc in toata masa legumei, nu stau doar in zona mucegaita. Ca atare, si daca scoatem zona cu mucegai, micotoxinele raman.

La moda este folosirea otetului balsamic, dar ceea ce este la indemana e, de regula, cu totul altceva decat otetul balsamic traditional, cu pret exorbitant. E mult mai sanatos sa folosesti un otet obisnuit, din fructe locale.

Uleiul in exces poate fi periculos

Daca salatele, mai ales cele care abunda in legume-frunze, au un continut caloric extrem de redus si pot fi consumate in cantitati foarte mari fara a pune in pericol silueta, trebuie sa stii ca o salata poate fi si extrem de calorigena. Cum?! Simplu, prin ceea ce tu sau cei care ti-o prepara va ganditi sa adaugati.

Uleiurile vegetale sunt sanatoase, mai ales cel de masline. Dar salatele „inghit” cu usurinta grasimea, pentru ca materia prima, legumele, nu au asa ceva. Da, o salata este mai buna daca se adauga un sos cu ulei si chiar unii nutrienti (cum este licopenul) se absorb mai bine daca se consuma impreuna cu lipide. Dar de aici si pana la a adauga o cantitate uriasa in salata este o cale lunga, si nu numai din punct de vedere al caloriilor. O persoana cu probleme biliare poate avea serioase neplaceri daca este pusa sa manance salata cu foarte mult ulei. Observatia mea este valabila nu numai in ceea ce priveste uleiul ca atare, ci si uleiul amestecat in vinegrete si, cu atat mai mult, uleiul din maioneza. Atentie, deci, cand mananci salata in oras.

In concluzie, fii cu ochii pe salata. Este un bun prieten, nu ti-o transforma in inamic!

Dr. Corina Zugravu

Specialist igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu