Mentine o greutate sanatoasa pe tot parcursul vietii

Timp estimat de citire3 minute, 9 secunde

Citim sau auzim in fiecare zi sfaturi pentru slabit sau indicatii care ne arata cum sa avem o alimentatie sanatoasa. Mai mult, in lupta inegala cu kilogramele in plus s-au strecurat foarte multe mituri urbane referitoare la obiceiuri si/sau intamplari care favorizeaza slabitul sau, din contra, sporul ponderal. Ele pornesc de la o premisa reala, dar ea este foarte greu sau imposibil de identificat. Din pacate, multe sfaturi sau diete sunt daunatoare sanatatii sau ineficiente.

sunt daunatoare sanatatii sau ineficiente. In cazul ineficientei, nu e nimic foarte grav, in schimb problemele de sanatate sunt greu de tinut sub control…
Pe fundalul acestei confuzii relativ generalizate din domeniul nutritional, m-am gandit sa prezint cateva din „secretele” mele pentru pastrarea unei greutati normale si, mai ales, constante. Nu sunt lucruri deosebite, dar m-au facut sa am o greutate care s-a modificat cu maximum 2 kilograme in plus sau minus pe o perioada de… 30 de ani:

  • Incerc sa imi calculez cat mai exact numarul de calorii de care am nevoie zilnic. Fiind o persoana oarecum inalta si activa, am in obiectiv aproximativ 1800-2000 de kilocalorii. Aleg numai alimente sanatoase si am grija sa nu mananc portii mari. De asemenea, tin seama de faptul ca fiecare 500 g de grasime corporala este echivalenta cu 3500 de kilocalorii. Deci, daca as manca zilnic cu 500 kilocalorii mai putin, intr-o saptamana as pierde o jumatate de kilogram. Nu am avut nevoie de o dieta restrictiva decat dupa nasteri, dar… a mers. si am avut mare grija sa nu imi lipseasca mineralele si vitaminele, care sunt primele „victime” ale dietelor.
  • Recomand intotdeauna pacientelor care doresc sa slabeasca sau sa isi mentina greutatea constanta sa foloseasca un „jurnal alimentar”. A fost descris intr-un numar anterior al revistei noastre si este modalitatea cea mai simpla de a urmari „drumul” caloriilor. L-am folosit si eu cu succes.
  • Aleg intotdeauna alimente dense nutritional (cu multe minerale, vitamine si proteine), dar cu o valoare energetica mica. Legumele si fructele, de exemplu, au multe fibre si sunt satioase, de aceea pot manca un volum mai mare. M-am obisnuit ca, in cursul diminetii, sa mananc mai degraba un mar, decat o prajiturica. Mananc foarte rar alimente prajite, cu multa grasime, si am renuntat de mult la mezeluri. Ca gustari, mananc popcorn facut in casa, cateva nuci, alune si altele din familia fructelor oleaginoase. Cand am pofta de ceva dulce, prefer fructele uscate sau putin muesli indulcit cu miere.
  • Ma hidratez adecvat cu… apa. Nu am fost niciodata o mare consumatoare de bauturi racoritoare, dar cand o fac, ma limitez la un pahar. Pentru o schimbare, pun in apa felii de lamaie sau putin suc natural de fructe. Am mai amintit si cu alte ocazii de sucul de rosii. Este bogat in nutrienti si sarac in calorii, deci poate fi o bautura racoritoare alternativa.
  • In sfarsit, dar nu mai putin important: fac multa miscare, care imi mentine greutatea normala, dar si tonusul si troficitatea muschilor, sanatatea cardiovasculara, tensiunea normala. Alternez o combinatie de cardio si exercitii de rezistenta. Pentru ca nu imi place sa merg la sala, fac exercitii acasa, sub indrumarea unui… DVD  si, in plus, am investit intr-o bicicleta eliptica. Dincolo de asta, imi place sa merg , este forma mea favorita de sport. Am grija sa nu treaca o zi fara sa parcurg cel putin 6 kilometri si, pentru a fi mai sigura ca … imi fac norma, mi-am luat ca ajutor un pedometru.

Cum spuneam, nimic deosebit… dar aceste obiective le urmez cu regularitate. Sunt sigura ca nu sunt dificile pentru cine doreste sa aiba un stil de viata cat de cat sanatos si sa isi mentina o greutate adecvata.

Dr. Corina-Aurelia Zugravu
Specialist igiena alimentatiei si nutritie
dr_corinazugravu@yahoo.com

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu