Kilogramele in plus si durerile de spate

Dr. Alin Popescu, medic primar medicina sportiva

Timp estimat de citire3 minute, 24 secunde

O problema frecventa pe care o acuza persoanele cu kilograme in plus sunt durerile de spate. Ele sunt rar cauzate exclusiv de greutatea excesiva, insa in mod cert sunt agravate de aceasta. Este important de retinut ca fiecare kilogram in plus creste presiunea exercitata la nivelul coloanei vertebrale.

Persoanele obeze au deseori majoritatea grasimii in exces dispusa in zona abdomenului, ea crescând presiunea la nivelul portiunii inferioare a spatelui. Pentru ca greutatea nu este distribuita uniform, pot sa apara contracturi si dureri ale muschilor spatelui, foarte asemantoare celor care apar in cazul femeilor insarcinate. De asemenea, in multe cazuri are loc inclinarea anterioara a pelvisului si accentuarea curburii coloanei lombare (hiperlordoza). Postura are astfel de suferit si poate sa apara durere si la nivelul portiunii cervicale a coloanei.

       Sedentarismul creste incidenta durerilor de spate
       Persoanele obeze nu fac exercitii fizice la fel de des comparativ cu persoanele normoponderale, mai ales din cauza oboselii care apare mai rapid sau dificultatilor de respiratie. Aceasta lipsa de exercitiu contribuie la slabirea tonusului si reduce stabilitatea la nivelul muschilor spatelui, care nu au aceeasi rezistenta la stres sau durere precum muschii puternici, sanatosi. Muschii bine dezvoltati si antrenati protejeaza discurile intervertebrale si cresc capacitatea de incarcare si rezistenta a coloanei vertebrale.
       Obezitatea agraveaza aproape toate tipurile de durere de spate. Poate fi si cauza primara a unor dureri musculare, in special din regiunea inferioara a spatelui. Kilogramele in plus contribuie la accelerarea degenerarii discurilor intervertebrale, asociaza o incidenta crescuta a herniilor de disc, favorizeaza aparitia osteoporozei si sunt una din cauzele principale ale fracturilor vertebrale de stres la vârstnicii obezi.
      
Un studiu efectuat la Spitalul de Copii Montefiore din New York a demonstrat o tendinta de crestere a leziunilor coloanei vertebrale la copiii cu un indice de masa corporala crescut. Desi durerilor de spate la copii le sunt atribuite de obicei cauze musculare, acest studiu aduce in discutie o afectare a discurilor intervertebrale. Cu alte cuvinte, exista o relatie strânsa intre un IMC crescut si incidenta afectiunilor lombare la copii. Situatia poate deveni o problema importanta de sanatate publica, având in vedere costul tratarii acestei boli, care afecteaza calitatea vietii adultilor si reduce abilitatea acestora de a fi productivi.

       Recomandari pentru durerea de spate cauzata de obezitate
       Obezitatea este un inamic demn de luat in seama, pentru ca ea reduce atât cantitatea, cât si calitatea zilelor care ne ramân de trait. Pe lânga riscul crescut de durere la nivelul spatelui, incidenta crescuta de boli cardiace, hipertensiunea arteriala, diabetul, accidentul vascular cerebral, litiaza biliara, cancerul de colon si alte probleme importante de sanatate, toate asociate obezitatii, ar trebui sa ne puna in garda.
        Foarte importanta pentru spate si pentru sanatate in general este scaderea in greutate prin reducerea aportului caloric si reeducarea obiceiurilor alimentare, dar si prin exercitii fizice efectuate in mod regulat. Pentru a preveni aparitia durerilor de spate:

  • Duceti o viata activa, mergeti pe jos, plimbati-va sau, daca e posibil, faceti inot sau aerobic.
  • Observati si invatati regulile igienei posturale. Astfel puteti adopta in fiecare zi posturi si miscari care solicita mai putin coloana vertebrala si muschii.
  • Mentineti musculatura spatelui intr-o stare buna. Muschi abdominali puternici, alaturi de muschi ai spatelui sanatosi, reduc incidenta durerilor de spate.

Durerile acute de spate sunt cauzate frecvent de obiceiuri posturale deficitare. In acest caz, durerea poate fi indepartata cu ajutorul exercitiilor. Iata doua exemple simple si eficiente:
1. Asezati-va pe podea cu ambele picioare intinse pe toata durata acestui exercitiu. incercati sa va atingeti degetele de la picioare cu ajutorul degetelor de la mâini. Repetati de 10 ori.
2. Intindeti-va pe spate cu genunchii indoiti. Sprijinindu-va pe palme si picioare, ridicati pieptul. Mentineti pozitia 20 de secunde, apoi relaxati-va. Repetati exercitiul de 5 ori.

Dr. Alin Popescu
Specialist medicina sportiva
garada1108@yahoo.com

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

medic primar medicina sportiva

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate