Gateste acasa! Castigi bani si sanatate

Timp estimat de citire3 minute, 53 secunde

Unde sunt vremurile in care bunica statea acasa si ne pregatea la fiecare masa bunatati?! Imi amintesc si acum ca zilnic era in bucatarie, ca nu mancam doua zile la rand aceleasi feluri, ca nu ma plictiseam niciodata de ce punea in farfurii. Incepea treaba dimineata devreme si la pranz toata bucataria mirosea apetisant. Si in cartile de bucate citim ca mancarea cea mai buna este cea pregatita cu o jumatate de ora inainte de masa. Cine mai are azi timp de asa ceva?

Cele mai harnice dintre noi gatesc la sfarsit de saptamana o cratita sau doua care trebuie sa ajunga zile bune. Cele mai putin talentate in ale bucatariei sau mai putin dispuse sa isi “strice” sfarsitul de saptamana trebaluind pe la oale si cratiti cumpara tot felul de semipreparate, din care pranzul sau cina sunt gata cat ai bate din palme. Supermarketurile ne ofera din plin astfel de produse: snitele, burgeri, “cordon bleu”, lasagna, ba chiar si produse complicate de patiserie care sunt gata in doi timpi si trei miscari. Pana si salata poate fi scoasa din punga fara a mai fi spalata (au facut-o altii pentru noi). Sa fie rau? Sa fie bine?

Semipreparatele, scumpe si pline de grasimi
Cu certitudine, nu este foarte bine pentru buzunarul nostru, deoarece astfel de semipreparate sunt scumpe. Cat despre nutritie, aici lucrurile stau si mai rau. Pentru a da un gust bun si a fi atragatoare pentru consumator, toate semipreparatele au un continut foarte ridicat in lipide (se poate observa si la tratamentul termic, cu ocazia caruia snitelul sau burgerul umplu tigaia de grasimi, nu intotdeauna usor de separat si indepartat). Nu va faceti iluzii, nu e vorba de grasimi sanatoase, e vorba fie de grasimi pline de colesterol din carne, fie de untura de palmier (saturata si nociva pentru inima si vase, dar ieftina si rentabila pentru producator). Indiferent de originea ei, grasimea aceasta aduce un mare numar de calorii, pe care cele mai multe dintre noi nu si-l doresc.

Pentru a da un gust bun si a fi atragatoare pentru consumator, toate semipreparatele au un continut foarte ridicat in lipide!

Sare si amidon din belsug
Tot pentru gust, producatorii pun cantitati mari de sare. Chiar daca la prima “degustare” nu sesizam gustul sarat, el este dovedit de diferite determinari care s-au facut pe produse de acest gen, atat la noi, cat si in strainatate. Alaturi de sare, adesea se adauga si zahar (alte calorii nedorite) care sa corecteze gustul si sa fie pe placul cumparatorului. Pana acum avem multa sare, multa grasime, ce mai urmeaza? Ei bine, urmeaza mult amidon. Ca textura produsului sa fie cea dorita, pentru ca el sa aiba o crusta aspectuoasa sau fie si numai pentru a face economie la materiale de buna calitate, se adauga amidon ca atare (sau modificat), uneori pesmet, ceea ce `nseamna… ati ghicit, alte calorii, un indice glicemic foarte ridicat si adeseori inducerea noastra in eroare. In fond, cand cumparam un snitel, ne asteptam sa fie alcatuit majoritar din carne, si nu din faina.

Putem pregati si noi mancaruri similare, in timp scurt, cu mult mai sanatoase, cu bani mai putini, si cu o compozitie cu mult mai sanataoasa

Fast-food la tine acasa
Alaturi de componentele de mai sus, semipreparatele au si un lung sir de aditivi, desigur toti admisi de legislatia in vigoare, dar nu agreati de catre toti consumatorii (de exemplu, potentiatori de aroma). Una peste alta, masa usor de preparat se poate transforma tot atat de usor intr-o bomba pentru silueta si pentru sanatatea noastra. Ce e de facut? Putem pregati si noi mancaruri similare, in timp scurt, cu mult mai sanatoase, cu bani mai putini, si cu o compozitie cu mult mai sanataoasa?! Ei bine, da, studii recente au aratat ca femeile au uitat pur si simplu, prinse in valtoarea activitatii zilnice, ca multe din mancarurile traditionale se fac foarte rapid. Ba chiar s-a cronometrat cat ar lua sa facem un snitel acasa, in comparatie cu durata pregatirii unui snitel semipreparat si diferentele au fost minime, de cateva minute.

Multe doamne au ramas cu… sa-i zicem prejudecata ca mancarea traditionala este laborios de pregatit, ceea ce desigur ca este valabil in cazul unor feluri traditionale de tipul sarmalelor, tochiturilor, ardeilor umpluti etc. Dar putem avea “fast-food” si la domiciliu. Este cu mult mai sanatos sa mancam ceva ce a trecut pas cu pas prin mana noastra. Chiar daca am “uitat” sa gatim, e momentul sa ne reamintim, pentru sanatatea noastra, ca lucrurile sunt adesea simple si mult mai avantajoase si pentru silueta noastra si a…portofelului nostru.

Dr. Corina Zugravu
Specialist igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu