Cunoaste-te pe tine insuti… si slabeste

Timp estimat de citire3 minute, 49 secunde

Ce vedem atunci cand ne uitam in oglinda? Simplu, ar raspunde orice persoana de bun-simt: „Ma vad pe mine!” Acest lucru este cat se poate de adevarat, dar este oare ceea ce vedem in oglinda corespunzator cu realitatea? Sa vedem cum ne poate ajuta constientizarea imaginii de sine atunci cand vrem sa slabim.Imaginea de sine nu este altceva decat modul in care ne vedem pe noi intr-o perspectiva ce tine de subiectivitatea noastra. Este contaminata de dorinte, dar si de modul in care ne evalueaza ceilalti. Cu alte cuvinte, imagine de sine este rezultatul unui proces de autoevaluare a persoanei si reprezinta ceea ce-si doreste individul de la sine si pentru sine. Imaginea de sine este definita de modul in care ne percepem propriile noastre caracteristici fizice, emotionale, cognitive, sociale si spirituale care contureaza si intaresc dimensiunile eului nostru.

Cum ne influenteaza propria imagine
Imaginea de sine ne influenteaza comportamentele, de aceea este important sa ne percepem corect, sa dezvoltam convingeri realiste despre noi insine. Exista persoane care, desi au o infatisare fizica placuta, se percep ca fiind fie prea slabe sau prea grase, prea inalte sau prea scunde. Relatiile armonioase cu membrii familiei si cei din jur, performantele profesionale, asumarea unor responsabilitati in acord cu resursele proprii indica o imagine de sine pozitiva. Absenta motivatiei sau o motivatie scazuta, agresivitatea defensiva, comportamentele de evitare, rezistentele la schimbare sunt principalii indici pentru o imagine de sine negativa.  Stima de sine reprezinta modul in care ne evaluam pe noi insine in raport cu propriile asteptari si cu ceilalti si este direct proportionala cu constientizarea valorii noastre. Fiecare fiinta umana este unica si are o valoare care merita sa fie respectata. Increderea in sine depinde mai mult de capacitatea noastra de a face anumite lucruri. O stima de sine pozitiva se bazeaza pe perceptia pozitiva despre propriile noastre comportamente. De aceea este important sa ne respectam nevoile si limitele pentru ca actiunile noastre sa ne puna in valoare in ochii nostri.

 Imaginea de sine si greutatea
Se stie deja ca in obtinerea si mentinerea unei greutati optime, psihicul este la fel de important ca si regimul alimentar sau exercitiile fizice. Pentru a urma un regim de slabire avem nevoie de motivatie si vointa. Ce se intampla, insa, atunci cand suntem motivati, ne-am ales o dieta buna, facem exercitii fizice, urmam regimul cu strictete, si slabim putin, apoi brusc ne ingrasam la loc, toate eforturile fiind zadarnice?

Explicatia tine de imaginea de sine. Dupa cum am vazut, imaginea de sine este felul in care ne vedem noi, iar in momentul in care apar modificari majore in aspectul nostru fizic, imaginea de sine nu se adapteaza din mers, ea ramane in buna parte neschimbata, opunand rezistenta schimbarilor pe care noi le dorim. De aceea este necesar ca in cadrul unui demers de pierdere in greutate sa incercam modificarea imaginii de sine inainte de a urma dieta alimentara. Altfel riscam sa revenim rapid la greutatea anterioara, pentru simplul motiv ca imaginea de sine a fost mai puternica decat realitatea, determinand corpul nostru sa ia in greutate pentru a-i corespunde.

Cum putem insa sa obtinem o imbunatatire a imaginii de sine concomitent cu eforturile noastre concrete de a pierde kilogramele in plus? In continuare vom vedea doua abordari generale care ne vor asigura sprijin pe parcursul demersului nostru:

Abordarea „Treptelor” – daca ne-am imagina ca scopul nostru final, acela de a slabi, este plasat la capatul unui sir lung de trepte, am descoperi ca avem tendinta de a incerca sa urcam cate doua-trei trepte deodata pentru a ajunge mai repede in varf. Totusi, pentru a face posibil ca imaginea de sine sa se modifice odata cu pierderea kilogramelor, este necesar sa o luam treapta cu treapta, sa facem pasi mici, dar siguri si bine consolidati spre scopul final.

Abordarea „Sarbatoreste fiecare succes!” – desi esecurile nu trebuie sub nicio forma ignorate, este mai important si mai benefic pentru stima de sine sa punem mai degraba accentul pe succesele obtinute. Asa, chiar daca poate succesul obtinut nu pare deosebit de semnificativ sau important pe termen lung, este indicat sa sarbatorim cat mai des pentru a ne sustine motivatia si pentru a accentua stima de sine. In vederea modificarii radicale a imaginii de sine este necesar insa sa apelam la sfatul si asistenta unui psiholog. Acesta ne va arata si ne va invata cum sa folosim o serie de tehnici si metode mai complexe (cum sunt autosugestia si vizualizarea creativa) care au o influenta pozitiva asupra imaginii de sine.
    

Psiholog Carmen Maria Finat

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate