Stil de viata sanatos la 40 +

Timp estimat de citire4 minute, 14 secunde

Am auzit adeseori oameni spunand ca cel mai bine s-au simtit in pielea lor dupa 40 de ani. Dar o spun numai in cadru privat, ca si cum ar fi ceva ciudat sau rusinos. Altii, din contra, ajung sa priveasca cu teama calendarul, in asteptarea schimbarii de „prefix”. Si asta este adevarat indeosebi in cazul doamnelor, care adesea isi ascund varsta de teama unor observatii rautacioase determinate de prejudecatile demult inradacinate referitoare la imbatranire. Insa, oricum ai privi aceste lucruri, un fapt ramane clar: timpul trece si sta in puterea noastra sa avansam in viata frumos.

Dar mai intai niste fapte: fara a exista o bariera neta sau un moment zero al inceputului uzurii, trebuie sa stii totusi ca fiinta umana se comporta ca o „masinarie” care, in timp, incepe sa capete semne de „uzura”. Exact ca si in cazul unui automobil: daca este bine ingrijit, acest lucru se intampla foarte tarziu iar semnele sunt discrete.

Semnele imbatranirii…
Dupa varsta de 40 de ani, metabolismul are tendinta de a se incetini, lucru care se refera inclusiv la metabolismul bazal! Hormonii feminini se pregatesc, mai incet sau mai repede, in functie de bagajul genetic al fiecareia, pentru intrarea la menopauza. Mai mult, musculatura care parea bine reliefata (desi, intre noi fiind vorba, nu ai mai fost la sala de o perioada lunga de timp!) are acum tendinta de a se atrofia sau, si mai rau, de a se „lasa”. Cu cat te apropii de 40 sau daca ai depasit aceasta varsta, cu atat se „vad“ mai rapid consecintele unor mese doar ceva mai imbelsugate. Esti o fana a bucatariei italiene si adori pastele si pizza?! Parca ieri puteai manca un castron intreg de spaghete sau o pizza de 32 de centimetri si cantarul nu avea nimic de comentat… Acum din pacate are. Insa nu este nici pe departe un motiv de ingrijorare, ci doar momentul de a-ti adapta obiceiurile la ritmul firesc in care evolueaza corpul tau.

Mai multa atentie la regimul alimentar
Acesta nu trebuie schimbat drastic de pe-o zi pe alta. Insa trebuie sa ai in obiectiv pastrarea greutatii in limite normale, ceea ce poate fi oarecum dificil daca esti o persoana cu un apetit mai dezvoltat sau pur si simplu pofticioasa. Daca „ieri” ramaneai supla cu 1800 de kilocalorii pe zi, „astazi” trebuie sa scazi poate si pana la 1400. Cantarul este cel care iti va spune cand trebuie sa te opresti din mancat. Si sa fie clar: nu doar motive care tin de estetica ma determina sa dau aceste sfaturi, chiar daca si ele sunt importante, ci si motive medicale: supraponderalitatea sau obezitatea sunt cauze majore ale bolilor cronice, ce se manifesta pregnant la adultii din zilele noastre. Dar pentru a nu cadea prada unor carente nutritionale, adesea asociate cu restrictiile calorice, este obligatoriu ca pe masa ta sa fie numai alimente cu densitate energetica mica si valoare nutritiva ridicata. Deci, produse cu multe proteine, antioxidanti, fibre, vitamine si elemente minerale, dar cu putine zaharuri si grasimi nesanatoase. Salatele trebuie sa fie nelipsite, fructele sa devina desertul preferat, micul dejun, obligatoriu si pana acum, nu trebuie omis in nicio zi.

Chiar daca nu esti o mare amatoare de produse lactate, trebuie sa inveti ca nicio zi nu trebuie sa treaca fara lapte, branza, iaurt, sana etc… Numai in felul acesta poti sa te opui osteoporozei care iti ameninta oasele si, implicit, calitatea vietii la varsta a treia!

Nu uita sa reduci sarea, consumul de alcool si renunta odata pentru totdeauna la fumat! Daca nu esti sigura ca  alimentatia ta este suficient de sanatoasa, opteaza sa iei unele suplimente alimentare, dar numai la indrumarea unui nutritionist sau a medicului de familie!

Miscare adaptata nevoilor tale
Simultan cu modificarile treptate de comportament alimentar, trebuie sa te gadesti la miscare. Stiu, am devenit de-a dreptul plictisitoare cu aceste indemnuri… Nu vrei insa ca la 55 de ani sa arati grozav si sa te simti excelent in pielea ta?! Nu este vorba doar de „look”, dar si de functionarea inimii, de evitarea varicelor, de scaderea grasimilor in sange, de mentinerea artculatiilor in stare de functionare… Este un lucru realizabil. Pune la punct un program zilnic in care sa alternezi exercitiile aerobice (utile mai ales pentru inima si pentru a da jos din tesutul adipos) cu cele de rezistenta (care iti mentin muschii in forma si iti vor „da voie” sa mananci mai mult). Numeroase studii au aratat importanta celor doua tipuri de exercitii in mentinerea sanatatii fizice si mentale la seniori, deci trebuie sa incepi inca de pe acum sa iti pregatesti o batranete sanatoasa si activa.

E momentul sa inchei, dar nu inainte de a-ti da un ultim sfat: fii optimista! Ai in spate o viata intreaga de realizari profesionale si familiale, esti inconjurata de prieteni si oameni dragi care te ajuta si te iubesc si ai de partea ta gandirea matura specifica unei femei implinite. Deci, pana la urma, de ce n-ai fi increzatoare ca viitorul va fi luminos?!

Dr. Corina Zugravu
Specialist igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

medic primar igiena alimentatiei si nutritie

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate