Masa in familie – beneficiile acestui obicei practicat zilnic

Timp estimat de citire3 minute, 6 secunde

Pentru a lua masa impreuna, familia moderna trebuie sa faca eforturi considerabile. Ritmul agitat al vietii, statul peste program la serviciu, activitatile extracurriculare ale copiilor, tentatia permanenta a dispozitivelor electronice – toate sunt potrivnice acestui obicei.

Totusi, beneficiile servirii zilnice a unei mese alaturi de membrii familiei merita toate eforturile. O confirma si studiile, o spun si psihologii, si medicii nutritionisti: masa in familie sudeaza relatiile, dezvolta obiceiurile alimentare sanatoase, ii fac mai fericiti atat pe parinti, cat si pe copii si previne obezitatea infantila.

Organizare si relaxare

Ce inseamna o masa ideala in familie? Mancare sanatoasa, gatita, adulti si copii relaxati si veseli care stiu ca „la masa nu se vorbeste” e un slogan depasit, un vin bun pentru adulti si mancarea savurata, nu hapaita. Sigur, organizarea si participarea necesita efort: gatitul, aranjatul si stransul mesei, depasirea momentelor tensionate, un minim efort de comunicare si impartasire a ceea ce s-a intamplat peste zi. Atentie, tot acest efort este anulat daca copiii se uita la un film pe tableta in timp ce mananca, iar adultii dau like-uri pe Facebook.

Obiceiurile alimentare se copiaza, nu se predau

Degeaba le spui zilnic copiilor ca e important sa manance legume daca nu te vad pe tine facand acest lucru. Cinand alaturi de ei de cand sunt mici, ai ocazia sa fii exemplu si sa isi insuseasca natural deprinderile sanatoase. Copiii si adultii care mananca regulat impreuna, acasa, consuma mai multe fructe, legume, vitamine si micronutrienti si au un risc mai redus de a deveni obezi. Avand la indemana alimente de calitate si obisnuindu-se cu ele, sunt mai putin tentati de mancarea de tip junk, cu toate efectele ei nocive. Masa in familie este si un bun prilej de a testa alimente noi, combinatii inedite, de a ajusta retete si a invata despre proprietatile ingredientelor folosite.

Daca cina este singura masa din zi luata in familie, incearca sa o organizezi devreme, cu trei ore inainte de culcare. Altfel, veti manca pe fuga, iar somnul de noapte va fi compromis, organismul fiind ocupat cu procesarea mancarii.

Momentul eliberarii stresului

Dincolo de perpetuarea unui obicei sanatos, masa zilnica alaturi de cei dragi are si o componenta emotionala puternica: este momentul din zi in care adultii si copiii se reconfirma ca familie, ca echipa, si au ocazia sa isi arate sustinerea unii fata de ceilalti. Confortul de a avea certitudinea unui sprijin neconditionat este esential pentru fericirea si sanatatea psihica a oricarui individ. Dar pentru ca fiecare dintre membrii familiei sa isi doreasca sa participe la masa comuna si sa il perceapa ca pe o experienta pozitiva, e nevoie de efort. In zilele proaste, cand lucrurile au mers pe dos, si tentatia de a rabufni acasa e mare, incearca sa-ti eliberezi tensiunea civilizat, vorbind despre ea, nu aruncand-o asupra celorlalti. O atmosfera prietenoasa la masa te va incuraja sa-ti impartasesti problema, sa-i gasesti solutiile alaturi de ceilalti si sa te simti mai bine.

Fii prezent 100%

Sa stai la masa alaturi de ai tai, dar mintea sa-ti fie in alta parte reduce la jumatate toate beneficiile mesei in familie. Oricat de obosit ai fi si oricata treaba ti-ar fi ramas neterminata, incearca sa fii prezent si atent la cei de langa tine. Poti avea surpriza sa descoperi ca energia si optimismul lor se transfera la tine, iar simplul fapt ca le spui celorlalti ca esti obosit si tensionat te va face sa elimini o parte din stres. Reduci astfel riscul mancatului compulsiv si lasi deschisa spre ceilalti calea comunicarii si a intelegerii.

Daca e dificil sa faci un ritual zilnic din servirea unei mese in familie, incearca sa organizezi un astfel de moment macar de 2-3 ori pe saptamana. Beneficiile se vor vedea in scurt timp.

Cristina Olivia Gaburici

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate