Maioneza, de la gustos la dietetic

Timp estimat de citire2 minute, 15 secunde

Cum ar fi unele mancaruri fara sos tartar, sos de usturoi, tousand-island souce? Multe dintre sosurile pe care le utilizam, chiar ca dressing-uri pentru salate, contin maioneza. Putem sa consumam sortimentele de maioneza de care abunda piata alimentara sau o putem pregati in casa. Alegerea sta in mainile noastre, dar care este cea mai sanatoasa? Cum ar fi unele mancaruri fara sos tartar, sos de usturoi, tousand-island souce? Multe dintre sosurile pe care le utilizam, chiar ca dressing-uri pentru salate, contin maioneza. Putem sa consumam sortimentele de maioneza de care abunda piata alimentara sau o putem pregati in casa. Alegerea sta in mainile noastre, dar care este cea mai sanatoasa?

 

Maioneza din comert
 Dupa continutul de ulei vegetal, maioneza care se gasesite in comert se clasifica in:

  • maioneza cu continut ridicat de grasimi vegetale (de la 55 la 80%);
  • maioneza cu continut scazut de grasimi vegetale (intre 40 si 55%);
  • maioneza cu continut foarte scazut de grasimi vegetale (sub 40%).

La fabricarea maionezei se folosesc urmatoarelor ingrediente de baza: uleiuri vegetale rafinate, praf de oua, sare, zahar, musitar, produse lactate, aditivi alimentari. In cazul utilizarii galbenusiului, continutul acestuia in produsul finit trebuie sa fie de minimum 2,8 %. Un avantaj important al maionezei din comert este ca are in compozitie praf de oua, obtinut din oua pasteurizate, deci este un produs mult mai sigur din punct de vedere al contaminarii microbiologice decat cea preparata in casa.

Pentru prepararea maionezei de casa se folosesc oua proaspete, de multe ori crude, iar galbenusiul crud poate contine Salmonella, o bacterie care produce toxiinfectii alimentare.

Maioneza de casa
Maioneza preparata in casa contine o cantitate mare de oua sii de ulei vegetal. Galbenusiul este o sursa importanta de fosfor, foarte usior asimilat de organism sii care se constituie intr-un tonic cerebral. Contine fier, fiind antianemic, calciu, vitaminele A, D sii unele dintre vitaminele complexului B.
Insa galbenusiul contine intr-un procent mare colesterol, de aceea se impune restrangerea consumului. Continutul mare de grasimi aduce multe calorii, maioneza preparata dupa reteta clasica fiind contraindicata persoanelor care doresc sa slabeasca.

Maioneza dietetica
Tii o dieta de slabire, dar vrei totusii sa te bucuri de gustul delicios al unui sos preparat in casa? Delecteaza-te cu urmatoarea reteta!
Ingrediente: un galbenusi de ou crud, 1 lingurita de musitar, 2 linguri ulei de masline extra-virgin, zeama de la o jumatate de lamaie, 250 ml sana sau iaurt, 1 lingura de  smantana dietetica.
Se prepara ca o maioneza obisinuita. Daca vascozitatea este prea mare, se adauga putina apa minerala. Este foarte gustoasa, sanatoasa si reduce cantitatea de ulei cu aproximativ 80%.
O lingura de maioneza preparata in mod traditional are 110 kcal si 12 g de grasimi, in timp ce o lingura de maioneza dietetica contine 25 kcal si 4 g de grasimi.

Dr. Lacramioara Brindusie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate