Dieta Okinawa: cum sa slabesti si sa traiesti sanatos pana la 100 de ani

Timp estimat de citire4 minute, 23 secunde

Seniorii din insula japoneza Okinawa au una dintre cele mai scazute rate ale mortalitatii din lume din cauzele obisnuite ce survin odata cu inaintarea in varsta, precum bolile cronice. Vechile legende chinezesti se refereau la micuta insula Okinawa ca la „taramul nemuritorilor fericiti”, iar in zilele noastre acolo traiesc cei mai multi dintre centenarii planetei. Citeste mai multe 

Citeste mai multe despre una dintre cele mai sanatoase diete din lume si afla cum poti sa o tii si tu pentru a fi sanatos si a trai ani multi.

Speranta de viata in Okinawa este de 81,2 ani – cea mai mare din lume! Centenarii din Okinawa sustin ca secretul lor este o anumita alimentatie, pe care iti propun sa o descoperim impreuna!

Cercetatorii au inceput sa studieze centenarii din insula Okinawa inca din 1975, cand au infiintat The Okinawa Centenarian Study (OCS). Persoanele trecute de 100 de ani din Okinawa nu sunt doar longevive, ci, conform oamenilor de stiinta, au o stare de sanatate iesita din comun – sunt suple, energice, au un aspect tanar si nu sufera aproape deloc de boli cardiovasculare sau cancer. Batranii japonezi spun ca dieta lor bogata in legume si fara prea multa carne este secretul acestui fenomen uimitor, de longevitate si sanatate de fier pana la o varsta inaintata.

Piramida dietei Okinawa, rezultatul a peste 25 de ani de studii

Aceasta concentratie neobisnuita de persoane trecute de 100 de ani intr-o singura zona a adus la fata locului o multime de cercetatori dornici sa descopere secretul tineretii fara batranete. De-a lungul a mai bine de 25 de ani de studii, s-a descoperit ca persoanele din Okinawa au obiceiuri alimentare foarte diferite de europeni sau americani si acesta poate fi secretul longevitatii lor. Spre exemplu, ei beau cel putin sase cesti de ceai verde in fiecare zi si au o dieta bazata pe orez, tofu, muguri de bambus, alge marine, diverse legume murate si carne foarte putina.

 „Oamenii din Okinawa are un risc scazut de arteroscleroza si cancer de stomac, precum si un risc foarte mic de a suferi de tipuri de cancer dependente de hormoni, cum sunt cele de san sau prostata. Ei mananca trei portii de peste pe saptamana, multe cereale integrale, legume si produse din soia, mai mult tofu si alge marine konbu decat oricare alti locuitori ai planetei, precum si calamar si caracatita – bogate in taurina, ce poate diminua colesterolul si tensiunea arteriala.”- Dr. Craig Wilcox, co-autorul cartii „Programul Okinawa”

Mananca des: alge marine, tofu light, sos salsa, legume, fructe, konnyaku (fabricat din planta konjac), germeni din leguminoase, lapte de soia, ciuperci, mazare pastai, supe pe baza de bors

Mananca moderat: piept de curcan, iaurt degresat, leguminoase fierte, cartofi dulci, cereale integrale fierte (orez, paste), peste slab cu carnea alba (merluciu, pastrav curcubeu), creveti

Mananca portii mici: fainoase si covrigi, branza de soia, inghetata de soia, humus, peste gras cu carnea rosie, carne slaba

Mananca rar: ulei, ciocolata neagra, fructe oleaginoase (nuci, migdale, alune), branza, prajiturele cu ovaz.

Longevivi, fericiti, activi… la aniversarea de 100 de ani!

Ce este cu adevarat fascinant la locuitorii din Okinawa este faptul ca sunt activi si arata cu decenii intregi mai tineri decat sunt in realitate. Peste 600 dintre locuitorii din Okinawa au atins si cel de-al doilea secol al vietii lor, ajungand la varsta de 115-116 ani, multi dintre ei fara dizabilitati majore. Oamenii de stiinta au descoperit anumite gene ale longevitatii si explica astfel varsta inaintata a unora dintre ei, in ciuda unei istorii personale marcate de obezitate sau fumat.

Cercetatorii americani studiaza in momentul de fata aceste gene ale longevitatii, precum si stilul de viata al centenarilor din Okinawa, dar si din Sardinia, Nova Scotia (Canada) sau Caucaz (Rusia). Examinand peste un milion de variatii ale genelor, cercetatorii sper sa gaseasca formula prin care oamenii sa ajunga sa traiasca bine si sanatos pana la mai bine de 100 de ani. Stim deja ce trebuie sa faca cei mai multi oameni pentru a depasi varsta de 85 de ani – sa renunte la fumat, sa faca sport, sa aiba o alimentatie echilibrata si sa isi gestioneze stresul. Insa oamenii de stiinta merg mai departe si vor sa afle ce e de facut pentru a avea in jurul nostru cat mai multi super-centenari (persoane care depasesc varsta de 110 ani!).

Dieta Okinawa nu tine cont doar de ce mananci, ci si de cat. Oamenii de acolo au o filozofie culinara numita hara hachi bu, adica opt parti dintr-un intreg de 10. Practic, mananca doar cat sa se simta 80% satui si nu depasesc niciodata 1.800 de calorii pe zi.

Intr-adevar, genele nu pot fi schimbate, insa poti face schimbari in viata ta si a familiei tale care sa va ajute sa traiti mai mult si mai sanatos. Seniorii din Okinawa fac multa miscare, dar isi mentin si creierul activ pana la varste foarte inaintate. Alimentatia lor este exemplara si urmeaza toate sfaturile pe care si noi le auzim in fiecare zi in mass-media: nu consuma mult zahar si nici sare si mananca multe fructe si legume (bogate in fibre si antioxidanti). In plus, consuma mai multa soia (bogata in flavonoide cu rol antioxidant) decat orice alt locuitor al planetei – 60-120 g pe zi, in comparatie cu 30-50 g pentru restul japonezilor si 10 la chinezi.

Raluca Baciu

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate