Dieta disociată, când funcționează și când nu

Dr. Corina Zugravu, medic primar igiena alimentatiei si nutritie

Timp estimat de citire4 minute, 44 secunde

Pentru că trăim într-o societate care nu duce lipsă de mâncare, am ajuns să ne confruntăm cu o problemă nemaiîntâlnită în trecut: un exces de consum de alimente care depășește orice limită. Mâncarea nu numai că este ieftină și oferită peste tot, dar ea a devenit și extrem de concentrată caloric. Ceea ce, desigur, nu s-ar întâmpla niciodată, dacă ar fi vorba de produse naturale, neprocesate, bogate în fibre.

Ca o reacție la aceste probleme, au fost puse la punct diferite programe „de slăbit”. Toate aceste diete au la bază până la urmă un deficit caloric, deci aduc mai puține calorii decât se consumă, ceea ce are drept rezultat scăderea în greutate. Una dintre dietele populare în ultimele decenii a fost (și rămâne) dieta disociată. Multe vedete autohtone sau din străinătate, ca și mulți oameni obișnuiți jură că au aplicat-o și că rezultatele obținute au fost excelente.

Ce presupun unele diete disociate?

După cum le spune și numele, multe astfel de regimuri au la bază o clasificare mai degrabă ciudată a alimentelor în categorii de tipul: proteinelor (proteinele sunt nutrienți, nu alimente, dar aceasta nu e singura problemă a dietei disociate), amidonului, carbohidraților (și amidonul este un carbohidrat), vitaminelor. Niciuna din aceste categorii nu există în forma respectivă în nutriție, dar probabil că numele au fost alese în așa fel încât cel care urmează dieta să știe mai ușor ce reguli trebuie aplicate și ce alimente, consumate.

Posibile neajunsuri…

La baza dietelor disociate stă consumul izolat al fiecărei clase din cele amintite. Astfel, deși în mod obișnuit consumăm asocieri de carne, fructe, legume, cereale etc., pentru că organismul nostru are nevoie de diferiți nutrienți care sunt aduși NUMAI de grupe alimentare combinate în timpul meselor, dieta disociată propune zile pentru proteine, deci în care nu se mănâncă decât carne, pentru fructe și legume, când se consumă numai acestea etc. Unele probleme pot apărea în ziua cu proteine când organismul trebuie să facă față unei abundențe de alimente acidifiante și constipante. În ziua cu legume și fructe primește prea puține proteine și, probabil, prea multe fibre, iar în ziua cu carbohidrați este ușor să se depășească numărul de calorii recomandat. Mai mult, nu poți să nu observi că izolarea consumului de fructe și legume la o singură zi face foarte probabil ca, per total, aportul de vitamina C, fitonutrienți, antioxidanți și alte substanțe valoroase din lumea vegetală să fie cu mult mai mic decât cel necesar.

Deși sună problematic, organismul nu are mari dificultăți în cazul dietelor disociate, pentru că el se poate adapta la variații dietetice pe termen lung, dar numai dacă vorbim de un organism sănătos.

Regimuri mereu populare

Dietele disociate sunt ținute de multe persoane. Studiile care s-au concentrat pe explicarea efectului dietelor pun rezultatele îndeosebi pe seama efectelor psihologice. Sigur, sună bine să mănânci o zi numai spaghete și în alta să te răsfeți cu omlete și fripturi. Dar, pe termen lung, este posibil ca apetitul să îți scadă (ceea ce, de altfel, este garantat pentru ziua cu consum de proteine). Pare un lucru pozitiv să îți pierzi pofta de mâncare când vrei să slăbești, dar nu este așa, pentru că dincolo de dorința legitimă de a pierde în greutate, sunt sigură că nimeni nu își dorește să cadă din lac, în puț, slăbind cu prețul unor deficiențe nutriționale foarte serioase.

Când sunt contraindicate dietele disociate

O astfel de dietă poate avea efecte bune, cum spuneam, la omul sănătos. Dar sunt contraindicate în situații speciale, cum ar fi:

  • Perioadele de sarcină și alăptare. Ambele sunt perioade din viața fiecărei femei în care este ideal să nu se recurgă la niciun fel de diete, disociate sau nu. Orice dietă poate implica deficiențe nutriționale. Iar dacă un adult și le poate rezolva rapid, efectele pe produsul de concepție și apoi pe sugar sunt adesea ireversibile;
  • La persoanele care au boli cronice, chiar bine echilibrate: diabet zaharat, insuficiență hepatică, insuficiență renală, tulburări ale tubului digestiv cu malabsorbție consecutivă;
  • Copii aflați în creștere: chiar dacă cel mic este grăsuț, organismul său este sensibil și va reacționa negativ la nutrienți esențiali “livrați” la câteva zile.
  • Sportivi sau persoane care doresc să își crească masele musculare: dieta nu aduce suficienți nutrienți pentru un anabolism eficient.

Nu există diete perfecte

Spuneam la început că dietele au fost analizate de cercetători și s-a ajuns la concluzia că nu există diete perfecte. Ce funcționează la mine, poate să nu funcționeze la tine. Desigur, restricția calorică este esențială, dar ceea ce face ca o dietă să fie bună pentru mine este măsura în care sunt capabilă să o urmez pe termen lung, deci aderența mea la acea dietă. Dacă ești un adult sănătos și pentru tine este ușor să urmezi dieta disociată, atunci o poți lua în considerare ca o variantă optimă.

 Una dintre cele mai populare diete disociate este Rina. Ea promite să te ajute să scapi fără mult efort de 10 kg în 90 de zile! Atenție însă după terminarea dietei deoarece revenirea la obiceiurile alimentare nesănătoase poate cauza un efect yo-yo.

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

medic primar igiena alimentatiei si nutritie

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate