Antioxidanții și imunitatea

Timp estimat de citire:

2 minute, 58 secunde

Confruntați cu actuala pandemie, oamenii și-au adus aminte că au nevoie de o imunitate bună și s-au grăbit să caute mijloace de a o întări în grabă. Din păcate, rareori astfel de măsuri pe ultima sută de metri sunt eficiente. E nevoie de o viață sănătoasă și de o nutriție adecvată desfășurate pe perioade îndelungate pentru a se atinge o sănătate optimă și o reactivitate eficientă în fața agresiunilor microbiene sau virale. Chiar și așa, în câteva luni se pot corecta obiceiuri neadecvate. Ca atare, cei mai mulți s-au orientat către agenți clasici de imunitate, cum este vitamina C. Nu este un lucru rău.

Organismul uman este supus continuu unor procese pro-oxidative din care rezultă radicali liberi. Antioxidanții sunt tocmai molecule care previn lezarea celulelor de către radicalii liberi și au un rol critic în menținerea sănătății. Desigur, mulți antioxidanți sunt sintetizați endogen, adică de corpul nostru. Alții vin prin alimente sau suplimente. Indiferent de organism, uman sau animal,  celulele au nevoie de un nivel adecvat de apărare antioxidativă pentru a evita efectul unei producții în exces de specii reactive de oxigen (radicali liberi). Celulele implicate în imunitate nu sunt exceptate.

Rolul radicalilor liberi

Orice proces infecțios este însoțit de inflamație, care este utilă, dar numai în anumite limite. În timpul proceselor inflamatorii, activarea unor celule speciale, fagocitele și/sau interacțiunea unor substanțe produse de bacterii cu celulele declanșează formarea unor cantități foarte mari de ioni superoxid, intens oxidanți. Desigur, chiar radicalii liberi ajută la distrugerea agenților patogeni, dar în cantitate exagerată fac mai mult rău decât bine. În aceste etape își intră în rol antioxidanți cunoscuți, cum sunt vitamina E, vitamina C, beta-carotenul (un precursor al vitaminei A), seleniul, cuprul, zincul și o mulțime de fitonutrienți, care ameliorează funcționarea aparatului imun și protejează celulele de agresiunea bacteriilor, virusurilor și paraziților.

Un număr mare de studii științifice arată că modularea susceptibilității la agresiuni microbiene și virale este controlată și de antioxidanți. Dezvoltarea toleranței și controlul inflamației se corelează strâns cu mecanisme imune specifice, ce pot fi alterate de un aport necorespunzător de micronutrienți.

Ce este de făcut?!

Cel mai simplu mijloc de a acționa este să ai o dietă sănătoasă. Nu uita să mănânci zilnic legume și fructe cât mai diverse. Ele au minerale, vitamine și fitonutrienți într-o gamă variată. Cu cât mănânci mai diversificat, cu atât ai șanse mai mari să ingerezi diferite substanțe sanogenetice. Nu uita că antioxidanți se găsesc și în alte alimente, îndeosebi în cerealele integrale și în ou. Dacă simți ca aportul alimentar nu este suficient, completează cu suplimente, alegându-le pe acelea care nu se limitează la un singur antioxidant, ci îți oferă o gamă diversă, asemănătoare cu ce ai obține mâncând un fruct sau o legumă. Nu vreau în niciun caz să sugerez că suplimentele pot substitui alimentul. Dar îl pot completa, mai ales când, de exemplu, ești la dietă și nu îți poți permite să mănânci mult, pentru că asta ar însemna și multe calorii. Dacă ai coborât sub 1500 de kilocalorii pe zi, ai nevoie sigur și de suplimente, și nu numai pentru imunitate.

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate