Stevia rebaudiana, indulcitor natural. Vezi ce efecte are!

Timp estimat de citire2 minute, 39 secunde

Stevia rebaudiana este promovata ca fiind o alternativa excelenta nu numai pentru zahar, ci si pentru zaharina si aspartam, doi indulcitori artificiali controversati, considerati periculosi pentru sanatate. Ce o face atat de speciala? Ei bine, stevia rebaudiana are zero calorii, indice glicemic zero si gust stabilizat. Si atuurile sale nu se opresc aici.

Descopera ce reprzinta stevia rebaudiana, cum poate fi folosita si mai ales care sunt efectele consumului ei asupra organismului!

Cunoscuta si ca „zahar verde”, stevia rebaudiana este o planta de origine sud-americana, cu o putere mare de indulcire si multiple beneficii pentru sanatate. Nu are nimic in comun cu stevia care creste la noi si din care facem ciorba. Este pur si simplu o coincidenta de nume. Daca ar fi sa vorbim din punct de vedere botanic, stevia rebaudiana este mai degraba inrudita cu cicoarea, andiva sau anghinarea.

Stevia rebaudiana: repere istorice

Stevia rebaudiana a fost utilizata inca de populatiile pre-columbiene, sub denumirea de Kaa-He-é, iar apoi de si de colonisti, care-i spuneau Erva Doce. De-abia in 1887, dr. Moises Santiago Bertoni, directorul Colegiul Agricol din Asuncion, Paraguay, a studiat si clasificat planta, descriind-o cu denumirea stiintifica de Stevia rebaudiana (Bertoni). A botezat-o astfel in cinstea lui Ovidio Rebaudi, chimistului paraguayan care a extras pentru prima data compusii dulci din frunzele acestei plante.

Stevia rebaudiana: mai dulce decat zaharul, dar fara calorii

Frunzele de stevia rebaudiana sunt de 10-20 de ori mai dulci decat zaharul obisnuit, in timp ce steviozidele, substantele responsabile de gustul dulce caracteristic acestei plante, au o putere de indulcire de pana la 300 de ori mai intensa decat zaharoza. Cu toate acestea, indiferent de forma de prezentare, stevia rebaudiana nu contine calorii si nici nu influenteaza nivelul glicemiei. Tocmai de aceea, indulcitorii obtinuti din aceasta planta sunt intens recomandati in dieta persoanelor cu diabet zaharat.

Afla care sunt riscurile consumului excesiv de zahar!

Stevia rebaudiana: avantaje si beneficii

Pe langa faptul ca este 100% sigura pentru consumul uman si inlocuieste cu succes zaharul, includerea steviei rebaudiana in alimentatie vine cu o multime de efecte pozitive. Iata doar o parte dintre ele:

  • Are actiune cardiotonica si ajuta la reglarea tensiunii arteriale, atunci cand este consumata cu regularitate, timp indelungat;
  • Protejeaza sanatatea dentara. Experimentele clinice au demonstrat ca principalul organism care determina aparitia cariilor dentare, Streptococcus mutans, sufera o incetinire notabila in dezvoltare si secreta o cantitate mai mica de acid atunci cand este plasat intr-un mediu de cultura in care sunt prezente steviozidele;
  • Nu fermenteaza in tractul digestiv;
  • Intareste sistemul imunitar. Desi nu s-au facut teste pe oameni, studiile in vitro si pe animale au aratat ca extractul din frunzele de stevia rebaudiana are activitate imunostimulatoare.
  • Nu ingrasa. Studiile preclinice au aratat ca steviozidele cresc secretia de insulina si  imbunatatesc sensibilitatea organismului la acest hormon important in transformarea zaharului in energie si reglarea greutatii corpului.

Dependenta de zahar este un pericol real! Afla cum o poti invinge!

Stevia rebaudiana: cum o poti folosi

Deoarece au gust stabilizat, indulcitorii obtinuti din stevia rebaudiana pot fi utilizati atat in retetele reci, cat si in cele care necesita preparare termica, respectiv in: bauturi (ceai, cafea, limonada), produse de panificatie, prajituri, patiserie, dressinguri, deserturi, bomboane si diverse feluri principale de mancaruri.

Natalia Talmacec

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu