Gustari in functie de tipul corpului

Timp estimat de citire3 minute, 12 secunde

Obisnuiesti sa rontai in pauzele dintre mese? Nimic de condamnat, daca nu faci excese si optezi pentru alimente sanatoase si potrivite nevoilor organismului tau. Ca sa nu-ti pui in pericol silueta, tine cont de recomandarile specialistilor in nutritie si invata sa-ti alegi gustarile in functie de particularitatile corporale.

E bine sa avem gustari intre mese? Desi inca mai sunt multi cei care sustin ca ar fi suficiente 3 mese pe zi, tendinta actuala este aceea de a manca mai putin si mai des, impartind numarul total de calorii in 5 reprize: 3 mese si 2 gustari. Scopul introducerii gustarilor in schema alimentara este evitarea variatiilor nivelului glicemiei. Astfel, ele ne ajuta sa ne controlam mai bine ingestia de alimente la mesele principale si sa ne mentinem greutatea. Conditia este ca gustarile sa fie echilibrate din punct de vedere nutritiv si energetic. Mai mult, Gabrielle Maston, celebru dietetician din Australia, afirma ca e important sa le adaptam structurii noastre fizice si vine cu cateva sugestii.

Gustari pentru cele trei tipuri de corp

Ca sa te asiguri ca partea genetica functioneaza pentru tine, si nu impotriva ta, specialistul australian spune ca este esential sa-ti organizezi meniul in functie de conformatie. Potrivit clasificarilor dupa specificul somatic, exista trei feluri de „caroserie”, fiecare cu punctele sale favorabile si non-favorabile, care trebuie avute in vedere atunci cand vine vorba de alimentatie si antrenament. Ne referim aici la tipurile de corp endo-, ecto- si mezomorf, pentru care exista unele insusiri evidente, cum ar fi marimea oaselor, masa musculara sau stratul de grasime.

Pe parcursul zilei, avem de-a face cu scaderi ale nivelului glicemiei in jurul orelor 10:30 – 11:30 si 15:30 – 16:30, adica exact atunci cand, de regula, ne incearca pofta de ceva dulce.

Ectomorful

Privind de la distanta, ai putea crede ca este cel mai binecuvantat tip de corp, dat fiind ca oamenii care il au pot manca prajituri, gogosi glazurate sau cartofi prajiti fara a pune pe ei mai nimic. Acest avantaj poate fi si un „blestem”, intrucat ei se confrunta cu dificultatea de a dezvolta masa musculara.

Caracteristici: silueta lunga si subtire, structura osoasa fragila, articulatii mici, putina grasime, masa musculara redusa, metabolism accelerat.

Reprezentanti: Victoria Beckham, Kate Moss, Gisele Bündchen, Iman, Cameron Diaz, Brad Pitt, Tobey Maguire, Chris Rock, Edward Norton.

Exemple de gustari: un pahar de lapte cu biscuiti de ovaz, nuci, fructe uscate, o felie de paine cu unt de arahide, de migdale sau de cocos.

Atentie, gustarile trebuie sa ramana gustari si nu sa se transforme in mese principale. Asadar, ele nu trebuie sa depaseasca 200 de calorii.

Endomorful

Persoanele cu aceasta conformatie au un indice de masa corporala mare si forme mai generoase. Ele iau mai usor in greutate si, in general, depun surplusul caloric sub forma de grasime.

Caracteristici: silueta robusta, oase groase, bazin lat, umeri puternici, masa musculara mai mare in special in zona inferioara a corpului, un procent de grasime corporala destul de mare, metabolism lent.

Reprezentanti: Jennifer Lopez, Beyoncé, Jennifer Hudson, Queen Latifah, Oprah Winfrey, Philip Seymour Hoffman, John Goodman, Wayne Knight, Luther Vandross, Jack Black.

Exemple de gustari: legume proaspete (morcovi, castraveti, ardei capia etc.), fructe proaspete (mere, pere, prune, gutui, piersici, mure, afine, coacaze etc.), migdale, fistic, crackeri integrali.

Mezomorful

Ei bine, acesta este cu adevarat cel mai reusit „model”. Intruneste cele mai bune calitati din endomorf si ectomorf. Fericitii lui posesori isi pot modela silueta asa cum vor, pot obtine masa musculara si pierde din grasime fara eforturi deosebite.

Caracteristici: constitutie atletica, strat adipos subtire, proportii armonioase intre umeri, talie si solduri, structura osoasa medie, metabolism normal.

Reprezentanti: Jennifer Aniston, Halle Berry, Heidi Klum, Anna Kournikova, Eva Mendez, George Clooney, Mark Wahlberg, Bruce Willis, Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone.

Exemple de gustari: oua fierte cu salata verde, paine integrala cu ton sau pasta de avocado, seminte (de floarea-soarelui, dovleac, in, susan), branzica slaba de vaci, iaurt, ciocolata neagra cu 85% cacao.

Natalia Talmacec

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu